Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

De klager jo fordi skatten kan føre til at de ikke får endene til å møtes :slight_smile:

Altså, hvis man fjernet formueskatten så ville det meste av klagingen forsvinne. Da var det skatt på profitt som gjaldt, og du går ikke konkurs raskt pga det.

Men når du tvinges til utbytte på mange millioner og profitten skattlegges hardt så må du ha svært gode marginer for å ikke få problemer.

Er selskapet børsnotert er det annerledes, da er det “bare” å selge.

Løsningen for disse er jo enkel sånn sett - de må bare finne noen kinesere å selge bedriften til :slight_smile:

1 Like

Foreslår å flytte diskusjonen til politikk småprat

4 Likes

AMD er ned over 5% pre-marked.
Endel innsidesalg i forrige uke også.

6 Likes

Er det stuerent etter at de presenterer dette?

Beklager
My bad

Leste litt for fort her

Selling US$4.1m worth of Advanced Micro Devices, Inc. (NASDAQ:AMD) stock at high prices would have gotten insiders a handsome reward

1 Like

Container shippingkostnader på vei nedover. Dette er dog spotpriser. Det var nok mange som i 2021 tegnet kontrakter for shipping som varer ut i 2023-24.

2 Likes

Stakkars de som gjorde det haha.

1 Like

Spxs opp over 6%

Good news is bad news. Lavere ledighet betyr høyere rente

  • [Treasury yields climb as unemployment drops and wage growth remains strong]
1 Like

Dette fondet vil jeg faktisk investere litt i for moroskyld :slight_smile:

2 Likes

Tuttle Capital Management vil også åpne et fond som investerer i tråd med anbefalingene Cramer.

Er jo derfor de vil åpne disse fondene. For folk som investerer for moro skyld. Aktivt forvaltet, så de skal nok ha greit betalt for jobben :slight_smile:

6 Likes

Jeg har i dag 1,29% rente på boliglånet, som snart løper ut, og om jeg i desember skal binde på nye 3 år blir det kanskje 4,3% - en dramatisk økning. 4,3% risikofri avkastning fremstår veldig attraktivt for meg når alternativene er såpass usikre, det gjelder nok ikke bare meg og penger vil trekkes ut av økonomien og ut av folks hender til nedbetaling av lån. Penger som ellers ville gå til investering på børs, krypto osv… dessuten vil en del måtte dra ned på konsumet (det gjelder heldigvis ikke meg), som vil påvirke inntjeningen til selskapene som ikke bare blir billigere på P/E, men E synker samtidig.

Så er spørsmålet hvor fort vil dette gå, nå har det falt mye på kort tid, og markedet går ikke ned i en rett linje vanligvis, men kommer det en bounce til her tror jeg det kan være en shortemulighet…

4 Likes

Jeg satser på at folk skal realisere tap før nyttår, og så gir det likviditetskrise :slight_smile:

Lov å håpe, er det ikke sånn?

4 Likes

Hva er beste innskuddsrente i banken?

Stay safe :cold_face:

6 Likes

Noe sånt

Bolag Rörlig 3 mån 6 mån
- 1,80 % 1,90 % 2,00 %

Nå har jeg hatt 0,8% ca i banken og 1,29% på lånet så det har vært billig fleksibilitet.

1 Like

Ser ut som diffen er 1,3% ish nå, så koster ca 10000 i året å ha en million på sparekonto.

4 Likes

Det er noe dritt, men enda mer bedritent å ha pengene i aksjer som faller.
Jeg har hatt en salgsannonse (bolig) som jeg har måttet trekke tilbake pga dårlig respons. Samtidig har OSE falt 10% så dersom jeg reduserer salgsprisen 10% på boligen får jeg akkurat like mange aksjer som før.

Spørsmålet nå er : Er dette starten på det stooooore fallet eller er det bare et lite bear-market på veien mot det store (om et par år) ?

Jeg begynner å bli litt utålmodig etter å se at “noe brekker”.
Selv om synkende ledighet i USA medførte et bratt fall i USA må ledigheten stige bratt for å få et stort krakk, trur eg.
Hittil har makro indikatorene pekt på at det kommer et bear-market men jeg synes ikke ting faller sammen så bratt som jeg hadde ønsket, ennå.

Myndigjhetene har “kicked the can down the road” I over 10 år. Har vi kommet til veggen eller kan myndighetene fortsatt snu før det er for sent og dermed “kicke the can” enda et par år og en ny bølgetopp ?

That is the big question.

6 Likes

Ting tar tid. FED snur ikke kun pga finansmarkeder før vi er vesentlig lavere tror jeg. Så da forutsetter man vel at noe annet krasjer eller inflasjonen drepes.

5 Likes

Håper du har rett. Men jeg håper å se noe brekke. Noe som er selvforsterkende. F.eks boligmarkedet eller sysselsettingen.