Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Jepp, enig @holmes. Jeg gir det til neste uke. Hvis ikke må man bare se litt senere, vi er nok bare litt tidlig ute… :blush:

4 Likes

Når selv hardnakkede bear-folk begynner å kaste kortene, da vet man at en ny nedtur er like om hjørnet.

9 Likes

Mange store i USA som leverer kvatalstall neste uke og det er sannsynlig med oppbluss av corona. Lagt merke til at nesten alle kvartalpresentasjoner er dårligere enn analytikernes vurderinger.Sannsynligvis for å holde børsen oppe, men det kan vel bli vanskelig på sikt ?

1 Like

Vet ikke om den var myntet på meg, men jeg har ikke kastet noe som helst, just for the record

1 Like

Michael Burry / Christian Bale i The Big Short var også tidlig ute, og det gikk nesten galt men seiret til slutt. Børsen og de store pengene nekter i utgangspunktet å korrigere ned da det strider mot deres natur, børsen er jo konstruert for vekst inn i det uendelige og det mangler ikke på hjelp for å få det til heller om dagen. Kanskje vi trenger en skrell fra viruset igjen, en mer eller like brutal som første bølge, fordi nå er folk dritt lei og ønsker og lever mot en mer normal hverdag.

2 Likes

Dette har sikkert blitt spurt om før, men nå har jeg scrollet gjennom noen hundre innlegg uten å finne.

Hvilke bear-produkter, handlet over obx er gode?

Jeg ønsker bare et par enkle produkter med god likviditet og speiling mot underliggende verdier, som jeg kan leke litt med.
I går kjøpte jeg bear for første gang: 1000 stk. bearobxx3etn som jeg lar stå over helgen, men synes den virker litt lite likvid. Nordnet sin er enda verre med lavt volum.

Volum er irrelevant, da utsteder/market maker av produktet alltid vil legge kjøps- og salgsposter for produktet. Det som er viktig, er å sjekke spread mellom kjøp og salg. Handler bare produkter med spread rundt 0,5% eller under, hvis ikke risikerer man å kun gå i null for handelen hvis handelen går riktig vei, for ikke å snakke om et større tap hvis det går andre veien.

For produkter av Nordnet kan jeg også anbefale sikrede produkter, som bemerkes med “S” bak gearingfaktoren, f.eks. “BEAR SPX X15S”. Selv om disse blir knocket, vil du få en viss sum av investeringen din tilbake - minimal, men fortsatt bedre enn ingenting. Ofte er disse med like lav spread som andre produkter faktisk, så det er liten grunn til å ikke gå for de.

Gjør du intradag-handel, og du satser på en reversal (f.eks. kjøper bull produkt for å forsøke å fange bunnen) er det viktig å se på hvor mye produktet har falt allerede intradag. Er produktet nede -80% f. eks. og det ser ut som det fortsatt er rom for at den kan falle ytterligere, er det nok ikke et godt tidspunkt å gå inn i produktet, siden det kan bli knocket ved -95% og du taper hele innsatsen. Ta produkter som har god margin for å falle ytterligere dersom du planlegger å holde en stund intradag.

3 Likes

http://no.xact.se/Produkter/Gearing/XACT-OBX-Bear/

2x gearing mot OBX-indexen. Handles over børs.

3 Likes

Takker for svar!
Det var akkurat det jeg lurte på, og at jeg ikke visste dette viser jo bare at jeg er helt nybegynner på den slags produkter.
Det kan være moro å prøve seg på intradag, men føler det blir litt mye flaks og tilfeldigheter på mitt nivå. Har bedre erfaring med å klare å forutse retningen over noen dager.
Jeg har uansett ikke tenkt å sette store beløp, det er mest for å balansere investeringene psykologisk - når pho, pcib og resten av markedet faller kan jeg i det minste glede meg over at jeg tjener litt her.

@Jensen Takk, prøver meg på den de neste ukene. x2 tror jeg er lurt til å begynne med.

Hvis du ønsker å hedge dine longinvesteringer i aksjer, så ville jeg heller anbefalt mini futures short obx hos Nordnet. Da taper du ikke noe på svingninger, det gjør du med bear-produktet som nevnes over.

Jeg har forstått at jeg taper på svingninger, det er vel det som kalles sti-avhengig. Tenker egentlig ikke rigtig hedging, mer en slags psykologisk hedging med små-beløp, også for å leke og lære.
Takk for tipset, jeg ser på det når jeg kommer hjem fra sykkeltur🙂

Helt inntil de bare gjør tilbakekjøp, og da til langt under det produktet burde være verdt basert på underliggendes utvikling.

2 Likes

Ja, bortsett fra de tilfellene (og flere andre “tekniske feil”) :joy: Kommer til å finne ny megler med bedre utvalg av opsjoner, bedre å kjøpe call/puts fremfor disse tullete produktene.

3 Likes

Jeg har handla litt mini-futures hos Nordnet fram til nå og syns det har funka greit nok. Har også handla litt valuta med CFDer hos IG Markets og har vært fornøyd med dem. Ser at de også har CFDer for indekser som kan kjøpes og shortes like enkelt, og spreaden der ser ut til å være mye lavere enn hos Nordnet — med forbehold om at det ikke er noen skjulte utgifter jeg ikke har fått med meg. Som vanlig lurt å lese alt med liten skrift.

1 Like

I 2008 gikk jo bankene over ende. Denne krisen er mer ullen. Ned over tid er vel meget sannsynlig, men tviler på at Bale(big short) ville satset på samme måte her.

4 Likes

Finansavisen i dag,
Søndagens aksjetips

Fra all-time high, på 946,63 den 17. januar, er det nedgang på 22 prosent.

Fortsatt ubalanse

Det ble en ny uke med ubalanse mellom utviklingen i hovedindeksen og omsetningen. Oppgang kom på fallende omsetning og nedgang kom stigende omsetning. Unntaket var fredagens fall, som kom på den laveste omsetningen etter påske.

En svale gjør ingen sommer, men det var i hvert fall et lite lyspunkt.

RSI holdt seg i tillegg over 50-nivået og den tekniske støtten på 725-nivået stod imot nok en test. Det kan bety at det er i ferd med å etableres en sterkere teknisk støtte i overkant av 720-nivået og et fundament for videre oppgang.

De tekniske motstandsnivåene kommer på 750 til 755, 783, 820, 855 og 895.

For å gi oppgang substans må den fremdeles komme på stigende omsetning.

1 Like

Dersom oljenæringa nå skal få stimulansepakke på flere hundre milliarder til uka eller neste, fordi oljeprisen er lav for tida pga etterspørselsbortfall / overproduksjon, så vil vel børsen og oljenæringa sine aksjeeiere reagere svært positivt på det.

Videre skulle en jo tro det vil gi åpning for at også mange andre næringer og børsnoterte selskaper kan kreve milliarder i stimulanser og støtte pga dårlig marked med lave priser og lav etterspørsel?

Norwegian bør da få stimulanse ved innsprøyting av statlige midler, hoteller likeså. Hydro, REC, Yara med flere sliter med lave råvarepriser og lav etterspørsel så der trengs det også millardpakker.

Banknæringa sliter med dårligere marginer som følge av viruset og bør få stimulansepakke. For ikke å nevne SATS.

Det blir vanskelig å være :bear: framover når regjeringene ikke vil være med på at markedet skal styre i det kapitalistiske systemet vårt. “Vi skal fader meg ikke ha noe nedgang mens vi er i regjering! Pøs ut ubegrensa med milliarder til pilene peker bratt oppover igjen!”

2 Likes

Finansavisen
Ukesoppsummering

• Børsutvikling (%): Oslo Børs +2,4| Europa +2,3 | USA 0| Emerging Markets +0,8
  • Vekstindikatorer fra USA, eurosonen, Storbritannia og Japan falt til rekordlave nivåer i april.
  • Nye 4,4 millioner amerikanere søkte om ledighetstrygd forrige uke, men dette var som ventet og noe lavere enn uken før. Ledighetsraten for april antas å nå 15-20 prosent.
  • En ukentlig økonomisk måling fra USA falt til nesten tre ganger så lavt nivå som i 2009.
  • Oljeprisen falt til 16 dollar fatet, men steg deretter til 22 dollar etter at Trump truet Iran med militære aksjoner, samtidig som det er tegn til fallende oljeproduksjon blant annet i USA.
  • Den amerikanske kongressen godkjente enda en støttepakke til småbedrifter og sykehus, mens EU utarbeider en tiltakspakke som kan beløpe seg til 1.000–3.000 milliarder euro.
  • Teknologi-indeksen Nasdaq i USA har steget 23 prosent den siste måneden, og var nylig mer verdt enn hele aksjemarkedet i globale utviklede økonomier utenfor USA.
  • Forventningene til inntjeningsvekst for globale aksjer i 2020 har falt fra +10 prosent ved årsskiftet til -10 prosent i dag. Det ventes ytterligere markante nedjusteringer.
  • Renteforskjellen mellom tyske og italienske statsobligasjoner har steget og reflekterer frykt for at EU eller Eurogruppen ikke vil lykkes med å gi tilstrekkelig økonomisk støtte til Italia.
  • Selv om aksjemarkedet har steget de siste fire ukene, foretrekker investorene defensive fremfor sykliske aksjer. En indeks viser største forskjell i posisjonering noensinne.

3 Likes

Det er vel definisjon på en boble…