Får si som spetalen: Det fine med finans er at matematikken aldri tar feil
Så får du tolke det som du vil
Får si som spetalen: Det fine med finans er at matematikken aldri tar feil
Så får du tolke det som du vil
Er det en kåring for de som virkelig utnytter det irrasjonelle med aksjemarkedet, så er vel ikke Spetalen langt unna tronen
Liker han ikke noe særlig selv, men akkurat i det utsagnet synes jeg han treffer godt
Jeg er enig i at denne tråden noen ganger kan bli et lite ekkokammer. Markedet har alltid rett. Man må tåle å innrømme at man tok feil, når man tar feil. Jeg tror likevel ikke bjørnene tar feil før vi bryter noen viktige nivåer på oversiden / evt. bryter opp av formasjonen vi er i. Kombiner det med volum på oppgangen og jeg skal legge bjørnekostymet på hylla.
Du må jo innrømme det ikke er vanskelig å være bear når man leser hva avisene skriver, hva SSB og IMF sier og hvordan verden ser ut nå, ifht. hvordan det var for noen måneder siden. Det er vanskelig å legge fra seg bakteppet vi har. Jeg har enda tilgode å høre noen argumenter for hvorfor vi skal prises som vi gjorde i fjor sommer, all den tid vi vet hvordan inntjeningen blir for mange av selskapene fremover, ja, kanskje ut året, og langt inn i neste år?
Er vel bare jeg og Nocturne igjen som er bear her da, jeg stoplosser ut på 730 og du på 735 Nocturne?
Men det er jo et skolebokeksempel på en bearish wedge dette her, tungt understøttet av det fundamentale. Vi kan da for faen ikke bryte OPP av denne kilen? Da skal vi jo til ATH isåfall…
De ser altså sånn ut i skolebøkene:
Byggebransjen bråstoppet? Det samme gjorde oljebransjen?
Nå var det satt på spissen, men det skjønte du tydeligvis ikke…
Hva tror du kommer til å skje med byggebransjen og oljebransjen når konsekvensene av lockdown verden over begynner å materialisere seg?
Kan ikke se for meg at det blir stor etterspørsel etter borerigger, eller la oss si kontorbygg i Stavangerregionen etter en sommer der flyene har stått på bakken og de amerikanske oljelagerne har blitt fylt til randen…
Blir jo restrukturering på det som finnes av rigg, seismikk, oljeservice etc i hele verden nå. Oljebransjen har jo allerede slitt i noen år som følge av lav oljepris, les: 50-60 dollar fatet
Nå har jeg ikke regnet på break even prisene til Equinor, men de kan jo ikke tåle 20-30 dollar i veldig mange måneder de heller, selv om de nå har fått seg et lån på 60 milliarder, så skal jo dette også betales tilbake en gang i tiden, eller…?
Blir ikke gøy å være bjørn i morgen. Kaster nok ut det jeg tok i dag, men beholder resten til 735 er foreløpig plan. Kjøper inn igjen da og krysser fingrene. Blir last stand for bears. Går den videre opp derfra får man heller ta tapet og shorte ATH
Midt opp i alt det som skjer nå så sliter jeg med å forstå hva som skal sende markedet ned nå. Altså jeg forstår at det fundamentalt er krisetid og verre skal det bli, men det virker uansett som det er så mye penger som hele tiden vil inn i aksjemarkedet. Det er vel reelt sett ikke andre alternativer nå med nærmest 0 rente. Q2 tall i juli i USA kan føre til svært dempet stemning, men i alle fall frem til det så kan vel bull markedet fortsette? Stock pickers market er det mange som kaller tiden vi går inn i etterhvert.
Spørsmålet er jo hvor lenge man må kjøre på massivt med tiltak som reduserer ferdsel, inntil videre er det vel ikke priset inn at dette varer særlig mange kvartalene. OSEBX er ned 20%, så da er det priset inn at selskapene på OSEBX skal dra inn 20% mindre i løpet av livstiden. Litt stor rabatt hvis man ser for seg at dette går over på 2-3 kvartaler?
… Norge er mer enn Stavanger også da
Når tror du vi er på 735 da Nocturne? Jeg fant en annen linje som var litt interessant forresten, om du sikter langs bunnene fra 2002 og 2008. Vi er under denne nå, men vi er der snart. Er det en rebound opp dit i tillegg? Edit: Oops, det var OSEBX jeg så på da. Dataene for OBX er messed up på TradingView som jeg bruker. Hva bruker du til teknisk analyse?
Legger også merke til at Facebook, Microsoft og Tesla bla overbeviser, heller ikke akkurat bjørnemat
Hva om USO går “belly up” og de enorme tapene gir likviditetskrise i andre markeder?
Med så mye galskap i råvaremarkeder, og andre markeder, kan det plutselig ha uante konsekvenser i finansøkonomien. Eller alt tøffer videre som vanlig uten noen katalysator til nedgang.
EQNR har breakeven på ca 30 dollar, men det er med hele livssyklusen på feltet. Produksjonskostnader er vel på 2 dollar og husk de kan skrive av 78% av tapet(litt usikker på dette)
De er høyt priset ja, men om du tenker EQNR skal kollapse til 100 igjen og dra ned osebx. Er jeg redd du må vente lenge
De kan vel ikke skrive av 78% av tap på drift?
Er vel bare i forbindelse med leteutgifter de kan skrive av tap…
Pareto sier “Skattesystemet i Norge tar store deler av smellen i perioder med lavere oljepriser sammenlignet med andre regioner i verden. Aker BP kommer for eksempel ikke til å betale skatt i andre halvår 2020 på dagens oljepriser.”
Den norske modellen, hvor staten tar 78 prosent av både inntektene og kostnadene, og samtidig gir fradrag for 82 prosent av investeringene, kan være avgjørende for at oljeselskapene står imot det kraftige oljeprisfallet.
Problemet er ikke tiltakene. De oppheves jo snart. Problemet er at folk kommer ikke til å bestille flyreiser uansett, av fire grunner:
Dette medfører jo redusert oljeforbruk.
Så vi får vedvarende konsekvenser for oljebransjen.
Og byggebransjen/eiendom.
Og fly/hotell/reiseliv.
Og bilsalg.
Og restaurant/uteliv.
Og butikker/retail.
Og bank og forsikring.
Hvordan det går med lakseprisene aner jeg derimot ikke. Noen som har noen analyser på dette?
Utelukker ikke at det kan inntreffe. Skyer på horisonten er det uten tvil. Jeg kjenner på det hver dag hvor lenge jeg tør å ha mye aksjer, men lurer faktisk litt på om bull markedet i alle fall kan vare en stund til.