Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Appropå oppussing .

Når NOK faller i verdi fordi det er lekepenger. Kommer nordmenn til å investere like mye i bolig going forward? Hva tror dere bear folk skjer med valutaen vår vs andre valuta etter krisen ?

I teorien har jo bundet kapital til hytte og andre investerings objekt tapt seg i verdi mot utenlandske assets ( må såklart ha en plass å bo )

Vil nok styrke seg da det er lite pengetrykking eller er vi for ubetydelig i verdenssammenheng til at store aktører vil eie norske kr`? :thinking:

Det er vel derfor at en del bransjer (f.eks bygg , gaming,hobby++ ) går greit for tiden. Mange sparer jo mye på å “slippe” å spise på restaurant og lavere renteutgifter.

2 Likes
1 Like

FED’S KAPLAN: MUCH OF FED SUPPORT NOW IS RELIEF, NOT STIMULUS – FOX BUSINESS NETWORK

• US GDP Could Decline At 30% Annual Rate In Q2
  • Contraction For The Year Likely To Be 4.5-5%

KUDLOW SAYS U.S. IN “PAUSE MODE” FOR NEXT 20-30 DAYS, WANTS TO SEE WHAT HAPPENS WITH LATEST TRANCHE OF FINANCIAL HELP
det kan bli spennende
Fed’s Kaplan: Will Take Until Second Half Of 2021 Or Into 2022 To Work Off Excess Oil Inventory
Fed’s Kaplan: In Near Term, Disinflation More Likely Than Inflation

• Interest Rates Will Stay Low For Long
  • Will Need To Do More To Bridge This Period

Skal se at FED tar en pause, og vil se hvordan markedet reagerer. Da er det ikke vanskelig å spå hvilken vei det vil gå. Kun FED som har holdt oppe markedet. Og gjelda er ventet å øke i USA til over 115% av BNP. Helt utrolig.

2 Likes

Fed’s Kaplan sees unemployment rate ending 2020 in range of 8%-10%

Published: May 1, 2020 at 8:51 a.m. ET

By

Greg Robb

Dallas Fed President Robert Kaplan said the recession will be so severe that the unemployment rate will likely end the year as high as 8%-10%. In an interview with the Fox Business Network, Kaplan said the contraction in second quarter GDP could be as much as 30% on an annualized basis. Kaplan said he thinks the economy will recover partially in the third and fourth quarter but annual growth will still contract in a range of 4.5% to 5%. The Fed’s interest rates will stay “low for longer” and the central bank “is going to need to do more in terms of other actions to bridge this period,” Kaplan said. The Dallas Fed president is a voting member of the Fed’s interest-rate committee this year.

8-10 % arbeidsledighet mot slutten av året i USA, det er katastrofe. Økonomien går inn i en negativ spiral med lavere forbruk og økende arbeidsledighet. V-shape: dream on…

Ja, helt klart. Tror jo også at enkeltsektorer kan gjøre det bra, selv med 30-40% fall på indeks, og det betyr heller ikke at fallet vil være en dropp på 40% rett ned. Som vi har sett får vi nok rallyes underveis, etter skarpe nedganger.

Jeg kikker for tiden f.eks på endel nettaktører og logistikk. Mora mi jobber i logistikk og hun sa de aldri hadde hatt så mye frakt pga. nettbutikker som nå. De har faktisk oppbemannet lagerpersonale, men sliter med lagerplass pga. alle varene som kommer inn :joy:

Merker naboene også pusser opp for harde livet her jeg bor. Han ene skifter tak mens han andre skifter kledning på huset. Så DIY bransjen og bedrifter som Coop Bygg og Maxbo har det nok greit!

@Janno - når det gjelder krona. Det er ikke lett å vite hva man skal gjøre. 0 rente gjør det vanskelig å ha sparepenger på konto, samtidig som du sier, hva er vitsen med å innvestere i f.eks bolig hvis boligprisene også skal ned. Mitt rasjonale er at jeg vil ha det fint. Vi skal bo her i mange år, så greit å ha det koselig. Ikke vits å ha pengene i banken i allefall :slight_smile:

På lang sikt tror jeg kronen vil styrke seg igjen mot dollaren. Dollarprintingen VIL føre til en viss inflasjon, om så det ikke blir hyperinflasjon som jeg spådde sist måned (har moderert meg litt etter å ha lest meg opp mer på temaet). Kineserne eier jo mye av gjelden US har, i dollar. Lurer på hva som skjer med det når Trump nå hisser seg opp over Kina :crazy_face:

Kanskje dette er katalysatoren vi bjørner har ventet på. Hvis kredittboblen sprekker i US nå kan ikke engang FED stoppe den massive bølgen av konkurser som vil komme.

2 Likes

Tenkte mer hva er vits med bolig som investeringsobjekt(bolig nr2, hytte, utleie), dersom NOK taper seg i verdi mot alt. Må være bedre å eie utenlandske assets, direkte eller indirekte. Vi lever nok godt i vår egen boble, men den dagen vi ser etter bolig i Spania eller vil ta en lengre ferie som pensjonist blir kjøpekraften svakere :thinking:

Noen Bjørner med god kompetanse på valuta som vil si noen ord ? :smiley:
Grafen viser hvor mange % dyrere annen valuta har blitt siden september 19, men snitt kurser fra april.
image

2 Likes

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/05/01/7523440/stor-nedgang-i-london-mot-kraftig-fall-pa-wall-street

1 Like

Jeg skal i hvert fall holde meg MILEVIS unna Myanmar - alt for dyrt der til lands nå i disse tider ser jeg. Men det som river mest i hjerterota er at svenskekrona slår oss med god margin. Synes danskekrona er litt ekstra stiv og. Jeg savner tiden da vi kunne stole på at danskekrona lå litt over norske, men bare ca 10%, og at svenskekrona lå litt under NOK. På en måte tenker jeg at Norge trenger litt dårlige tider, så kan vi tørke av oss det overlegne gliset som lett kommer med for mye rikdom og lite motgang.

3 Likes

Elon Musk sier rett ut at TESLA er alfor høyt priset:

17:19:22
Leila Feratovic
Tesla-aksjen ned etter Musk-utspill

Administrerende direktør Elon Musk sa at aksjeprisen på Tesla var “for høy” noe som fører til aksjen synker fredag ettermiddag norsk tid.

Tesla sank med syv prosent etter Twitter-meldingen.

Det melder CNBC.

Elon Musk declared that he’s selling ‘almost all’ of his physical belongings and ‘will own no house,’ and that Tesla’s stock price is ‘too high’

Vanskelig å være uenig i det…

Nå har Musk røyka litt for mye… :joy:

4 Likes

Positiv utvikling i USA i dag da. :slight_smile: Sånn i forhold til topicen altså.
Ser for meg Nocturne slik akkurat nå:
https://66.media.tumblr.com/1db8a75e28d02990bbc04b857b36b6d3/tumblr_pd5873E33C1wzypxlo1_400.gifv

2 Likes

Haha :sweat_smile: Er en glad bjørn i dag, men for tidlig å si om dette var toppen eller bare en korreksjon (ref. analysen i Valutatråden). Det spørs jo også hvordan vår børs tar dette. For alt jeg vet er det rally i futures på mandag, og vi bare går videre opp :disappointed_relieved:

Ja nå vet vi jo ikke hvordan det ender i USA i dag enda heller. I og med at alle begynte å bli så positive denne uken kjøpte jeg mitt første bearprodukt på onsdag :grimacing: og selv det gikk litt ned i går så ser det jo lovende ut for mandagen da. Men bare en liten post enda da. Får se om jeg tørr å satse litt mer i bear før jeg går long igjen etter hvert.

2 Likes

Jeg tenker det aldri er feil å hedge. Anbefaler alle å høre Peter Warren i sist pengepodd. Han har mange gode poeng hva hedging angår. Desverre er det for vanskelig å hedge skikkelig her i Norge. Enten må man kjøre IG med giring på enkeltaksjer, ellers må man ordne med shortavtale etc. Det enkleste er ofte det beste, shorte indeks. Men jeg skulle gjerne shortet enkeltaksjer fremfor hele indeksen, er nok noen selskap som vil klare seg bedre enn andre.

4 Likes

Blir nok greit å være bjørn på mandag. EQNR i USA har falt 10kr siden stening torsdag, så kan fort falle 5-8kr ved åpning. :slight_smile:

2 Likes

Kikket litt på OBX Bear chartet. Ligger i tidenes bull formasjon ved brudd opp her :money_mouth_face:

Snakker om hvordan matvareprisene går opp nå. Sa noen inflasjon? :joy:

5 Likes