Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Noen tips innen netthandel?

Jeg vil legge til biotech og friluftsliv.

Biotech b.la. fordi mange småinvestorer har fått ny interesse i medisinsk forskning, og fordi det blir fokus på biotech lang tid fremover.

Friluftsliv, fordi jeg aldri har sett så mange folk i skog og mark. Mange tydeligvis i nye sko eller på nyinnkjøpte dyre elsykler. I tillegg tror jeg mange velger smittefri telttur i sommer frem for å avspritte hele hotellrommet. Mange har også kjøpt utstyr til hjemmetrening.
Så, vild guess: xxl gjør det bedre i Q2.

3 Likes

Gull og sølvgruver, IT/telekom og helse

1 Like

Sjekket for moro skyld P/E på Amazon, som kanskje er det ene selskapet jeg så for meg å kunne eie aksjer i nå i dagens situasjon.

EPS på $6 siste kvartal, $23 i 2019.

Aksjekursen var på $2500 dvs P/E på godt over hundre :scream: I tillegg er kronekursen utbombet, får ikke så mye per krone da føler jeg. Virkelig ikke enkelt å vite hvor en skal putte pengene om dagen :joy:

5 Likes

Så kan man se på Softox med P/E på 6 …

Lett , 80% av mine midler er investert der nå :smiley::ok_hand:t4:

1 Like

Pb på 39?

De store nettaktørene har alt gått veldig mye @rayman , som Amazon, men om man er langsiktig så tror jeg retail-døden bare vil fortsette og Amazon kan kjøpes på bunn, lett, om markedet går litt ned.

Kan legge til en bransje til: alt som har med byggevarer / hobby etc. å gjøre. Folk blir arbeidsledige, folk pusser opp. Folk har hjemmekontor og ser alt rotet hjemme, og pusser opp. Var selv på Byggmax i dag for å handle endel trevirke og stod i 30 min kø med varene på henger for å betale. Stor pågang for å si det mildt. Kan garantere det blir stor pågang i sommer også når folk ikke reiser på ferie og heller bruker pengene på bolig / hytte etc.

6 Likes

Personlig så syns jeg mye går greit. ikke bra bra iforhold til 2019 kanskje, men greit iforhold til dagens kurser ? Dette er en viktig faktor noen bjørner glemmer virker det som.

Gaming (Gaas) / underholdning går jo kjempebra, men det er også bakt mye inn i prisen ?
Konsum : Laks har jo sine problemer de også, men vil fortsette trenden etter krisen.
IT - Hjemmekontor / software ( SaaS)

Sitter selv i IT/Gaming/Olje,konsum og 25% cash (vurderer krypto pga pengetrykking)

Har du noen spesifikke gull- og sølvgruveaksjer du mener er verdt å utforske?

Buffet har solgt unna alt av flyselskaper, 10% av de fire største i USA såvidt jeg fikk med meg.

Han snakker om at selv om flyselskapene kanskje er tilbake til 70-80% av tidligere passasjertall, om 3-4 år, så er det for mange fly der ute. Og for mange fly i bestilling.

Han nevner også andre bransjer, men spesielt flyselskapene, turisme, cruise, fornøyelsesparker, som hardt rammet.

Kan ikke si annet enn at jeg er enig, flyselskapene, flyplasser etc, kommer til å slite i årevis, og med det store antallet fly som nå står på bakken og vil bli stående i flere år, hva skjer nå med Boeing og Airbus?

Buffet svarte også på spørsmål om hvorfor Berkshire ikke har benyttet anledningen og kjøpt noe enda. Han svarer at de ikke har sett noe som er attraktivt.

Bet meg også merke i at han nevnte noen store kjøp de gjorde i 2008/09, at timingen i ettertid viste seg å være “terrible”, at de burde ventet i ytterligere 4-5 måneder den gangen. Høres litt ut for meg som at det er planen nå. Vente til kjøpsmulighetene kommer.

Så akkurat som Peter Warren har påpekt i podcasten, de store og virkelig erfarne investorene har solgt seg ned den siste måneden mens småsparere har kjøpt, sannsynligvis for tidlig.

Husker det bare så alt for godt i 2008, da jeg handlet Funcom som virket billig på 54 kroner, kjøpte litt senere mer på 39 kroner som jo var virkelig rabattert, så på 33 kroner som var grisebillig, og på 26… Og gikk så litt tyngre inn på 29 som var da jeg trodde aksjene hadde bunnet helt ut og markedene var på vei oppover igjen. (Bull trap)

Så ble det bare trist utover sommeren, høsten og senhøsten når jeg snittet kraftig ned på 15, 11 og 8 kroner. Plutselig var kursen bare 4 kroner og jeg hadde egentlig ikke mer å handle for. Og kursen gikk ned til 2,30 som var et fall på rundt 96%

Erfaringen fra den gang er at det kan være veldig greit å ha tålmodighet og ikke sette seg fast i aksjer som raser nedover. Kjøp heller når markedet er virkelig ute og kjører.

6 Likes

Jeg trur man skal være forsiktig med å snitte ned i denne perioden. Sett SL etter teknisk analyse og ta tapene som de kommer :blush:

1 Like

Buffet selger flyselskapene sine med tap og ser ikke attraktive posisjoner i markedet - tror jeg sitter cash litt til jeg…

Men det er uten tvil enormt vanskelig å vite når man skal gå inn i dette markedet, dog var markedet i mine øyne høyt oppe og vi er nesten helt der oppe igjen uten at det har kommet noen bedring. Jeg ser bare flere og flere artikler med oppsigelser.

1 Like

Må si bjørnen i meg er fornøyd med Buffet selv om han har en helt annen innvesteringsstrategi enn den jeg sverger til. Jeg hadde ikke endret mening om han sa dette hadde bunnet, fordi vi har ulik horisont. Men det er fint at folk nå som “tror det har bunnet”, og liker Buffets filosofi (ser på deg Roger Berntsen) kommer til å selge / avvente kjøp til det har falt enda mer… :sweat_smile:

1 Like

Er jo ganske store beløp som tidligere har blitt brukt i disse bransjene og en del av dette vil nok bli brukt andre steder. Nå blir det jo veldig spesielt i år men ser iallfall at prisene på leie av ferieboliger er opp mye.

Når man går fra å være wowkiller til flop så ville de sannsynligvis hatt tilsvarende utvikling uten finanskrisen.

1 Like

Funcom hadde ikke gått til 2,30 om det ikke var for finanskrisen, de hadde jo rundt 8 kroner per aksje i cash.

Men selskaper med underliggende dårlige utsikter gikk selvsagt langt mer ned enn de som gjorde det bra.

Denne gangen er det hele bransjer som kommer til å slite, det er uunngåelig med restruktureringer eller refinansiering i alt av olje og flyselskap, det vil på sikt bli gigantiske tap for bankene.

Buffet nevnte, om jeg hørte riktig, at de hadde ringt rundt til selskaper for å be de sikre seg kontanter og lån raskt.

Det vil bli et enormt pengebehov framover, og i noen bransjer vil kanskje bare pengene som tilføres, renne like raskt ut igjen. De som var raskt ute med å sikre seg nye lån (les; Equinor), vil klare seg lenger i denne krisa, spørsmålet er hvor lenge det vil vare med den lave oljeprisen og om kanskje Equinor om et års tid får behov for enda mer cash, og hvem vil da være villig til å låne ut enda mer? Nå har jo Equinor vært i en særstilling her hos oss, og virker veldig solid. Verre er det med samtlige av de andre selskapene i bransjen.

Akkurat som Buffet, jeg klarer ikke se noe som virker attraktivt å kjøpe. Måtte være om Byggmakker, OBS Bygg, Maxbo osv var på børs, men om de var det hadde sikkert aksjekursene deres vært doblet allerede. Og det blir nok bare en midlertidig oppussingsboom denne sommeren, når folk ikke har noe annet fornuftig å gjøre enn å male huset og skru sammen ny platting. Dvs, byggevarekjedene er ikke verdt dobbelt så mye sett i et lengre perspektiv, det kan like gjerne bli en bratt nedgang i behovet for byggevarer på sikt, når byggebransjen etterhvert blir stående uten nye oppdrag.

Litt som tank. Ekstreme rater og fulle ordrebøker akkurat nå, de som kjøpte seg inn i tank før mars har skutt gullfuglen. Men hva skjer når alle verdens oljelager er breddfulle litt ut på sommeren, og alle tankskipene står der ute som flytende oljelager på skyhøye rater?

1 Like

“Måtte være om Byggmakker, OBS Bygg, Maxbo osv var på børs, men om de var det hadde sikkert aksjekursene deres vært doblet allerede”

Spot on; https://www.nordnet.no/market/stocks/16101764-byggmax-group :slight_smile:

2 Likes

De hadde kanskje ikke gått til 2.3 da men de har vel flere ganger vært priset til langt under cashbeholdning ? Jeg begynte jo ikke å se på funcom før i 2010 så du har jo holdt på i funcom noen år lengre enn meg men synes å huske at kursen var under ( eller iallfall rundt ) 3kr etter at jeg begynte å se på den.

Det blir uansett veldig interessant å se hva som skjer framover. Jeg tror jo at det kommer til å bli et helt annet fokus på at vi må ha mer produksjon i Norge slik at vi ikke er så avhengig av andre.

Når det gjelder resultater framover så tror jeg mange av de som leverte OK tall i Q1 ikke kommer til å gjøre det samme i Q2. Et av unntakene er gaming hvor tror jeg Q2 blir bedre enn Q1.

Intervju med Michael Hudson

http://thesaker.is/the-saker-interviews-michael-hudson-about-the-current-economic-crisis/

2 Likes

Buffett bruker mesteparten av presentasjonen på å fortelle om historien til USA, alle de store opp- og nedturene, og fokuserer spesielt på den store depresjonen og krakket i 1929-1932. Buffett ble jo selv født midt under depresjonen, i 1930.

Har sett sammenlignende grafer tidligere, men kunne jo ikke dy meg:

Kursene fra DJI i 1929 i grønt, dagens kurser under. Flere som ser noen likheter her? En av de tingene Buffett fokuserer på er at etter det første, bratte fallet i 1929, så gikk kursene oppover, folk begynte å tro at ting ville bli som før igjen. Sannheten var at ting skulle bli veldig, veldig mye verre.

Fallet fra toppen i 1929 der DJI lå på 381,17 poeng, til bunnen i 1932 på 41,22 poeng, ga en total nedgang på 89%.

Om du var “smart” etter det første krakket i 1929 og trodde du kjøpte deg inn på bunnen, ble fasit dessverre den at du måtte sitte med aksjene i 24-25 år, helt til 1954, før du var i pluss igjen.

Buffett bruker mye tid på å fortelle om akkurat dette, og for meg høres det ut som Berkshire Hathaway forbereder seg på en lignende situasjon. Det er rett og slett for tidlig å kjøpe seg inn nå, de selger heller unna aksjer med store tap, og sitter med en stor cashbeholdning for å ha mulighet til å gjøre store oppkjøp senere - når det virkelig store fallet kommer. Per i dag er det alt for usikkert og vanskelig å se noen gode oppkjøpsmuligheter.

Veldig kjedelig å sitte i cash, man får ikke den daglige dosen adrenalinrush av kurser som går opp eller ned, men kanskje er det å sitte tålmodig i cash fram til mulighetene materialiserer seg, det beste valget i det lange løp?

Merk at jeg ikke tror at børsene skal 89% ned denne gangen, for all del, men jeg ser jo allerede nå at dagens situasjon, om ting fortsetter slik, er langt verre enn finanskrisen i 2008. Dvs, selv med tidlige stimuli fra myndighetene, er det ikke utenkelig at vi skal lenger ned denne gangen enn i 2008.

Spesielt for Norge vil ting være ille i lang tid framover, hovedsaklig pga oljeprisen og de oppblåste boligprisene. Fulle oljelagere, fortsatt overproduksjon framover og redusert etterspørsel i flere år framover, vil gjøre at vi ikke kommer tilbake til 60-70 dollar fatet på mange år, med mindre Trumpster fyrer i gang tredje verdenskrig.

12 Likes