Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Er det noe i det, så er det jo ikke ett åpent marked men ett marked styrt av staten. Som alltid vil hente seg raskt inn og aldri være priset etter faktiske forhold…

1 Like

Stemmer. Men om du f.eks jaktet på gjenvalg og ønsket å holde aksjemarkedet oppe noen måneder så ville det jo være mye enklere å manipulere på nattestid når volumene er mye lavere, ikke sant? Jeg er vanligvis veldig lite konspiratorisk, men dette lukter jo litt svidd.

1 Like

Skjer dette, så tviler jeg på at det er bare om natten. Det gir mening, men det er veldig spekulativt.

Er jo bare å legge sammen 1 pluss 1. Kommer tilfeldigvis nyheter om vaksine samme minutt som jobbtallene osv. Jeg kan peke på maaange flere

Lett å manipulere opp på lavt volum, men de greier ikke stoppe det når et evt panikksalg kommer. Så da er spørsmålet hva er neste potensielle trigger

2 Likes

2 Likes

Fra E24: S&P 500-indeksen har steget mer enn 30 prosent siden bunnen av viruskrisen, og er 13,6 prosent unna en ny rekord, skriver CNBC.

Slik ser indeksene ut ved stenging:

S&P 500 opp 1,69 prosent
Dow Jones opp 1,91 prosent
Nasdaq Composite opp 1,58 prosent

For uken er Dow Jones opp 2,5 prosent, S&P 500 opp 3,5 prosent og Nasdaq steg hele 6 prosent.

Det skjer i en uke som blant annet viste at 3,17 millioner amerikanere søkte om ledighetstrygd forrige uke.

– Aksjemarkedet har blitt frakoblet økonomien, sier Kristina Hooper, markedsstrateg i Invesco til Financial Times.

Vi vet FED og PPT er ute og jobber for å holde markedet oppe. Hvis man ser volum i futures er det ganske tydelig mye robothandel. Hvor lenge kan de holde på? Lenge. Det bekymrer meg. Håpet er jo at det fundamentale vil innhente oksene på et eller annet tidspunkt, men it’s a marathon, not a sprint :roll_eyes:

3 Likes

Det var en teori i reddit-tråden jeg linket til som gikk ut på at dette var noe PPT gjorde for å passe på at bedriftene ikke skulle falle under verdsettingsgrensene for å få fornye lånene sine, og dermed unngå konkurser. I så fall må det nok opprettholdes til etter Q2-tall i hvert fall…

1 Like

Denne beskriver litt det du nevnte tidligere.

1 Like
3 Likes

Det irriterer meg litt at INGEN tar opp dette med kunstig stimuli, eller hva det betyr på lang sikt for kapitalismen og aksjemarkedene. Hvis det naturlig nok er et gulv, altså det ikke er en risiko ved å innvestere i aksjer, bør også risikopremien reduseres. Aksjer blir dermed mindre volatile og interessante. Det er ikke slik et fritt marked burde fungere.

Hvis det nå ER PPT som holder markedet oppe, hvorfor er det ingen som sier det rett ut? Altså, uten PPT ville markedet nå stupt 50%.

Har spurt Pengepodden om å lage en episode med dette temaet og de har sagt de er på saken :blush:

9 Likes

Hør litt på https://www.audible.com/pd/The-Price-of-Tomorrow-Audiobook/B08724Y81K

"Publisher’s Summary
We live in an extraordinary time. Technological advances are happening at a rate faster than our ability to understand them, and in a world that moves faster than we can imagine, we cannot afford to stand still. These advances bring efficiency and abundance - and they are profoundly deflationary.

Our economic systems were built for a pre-technology era when labor and capital were inextricably linked - an era that counted on growth and inflation and an era where we made money from inefficiency. That era is over, but we keep on pretending that those economic systems still work.

The only thing driving growth in the world today is easy credit, which is being created at a pace that is hard to comprehend and with it, debt that we will never be able to pay back. As we try to artificially drive an economic system built for the past, we are creating more than just economic trouble.

On our current path, our world will become profoundly more polarized and unsafe. We need to build a new framework for our local and global economies, and soon, we need to accept deflation and embrace the abundance it can bring. Otherwise, the same technology that has the power to bring abundance to us and our world will instead destroy it.

In this extraordinary contrarian book, Jeff Booth, a leading mind and CEO in e-commerce and technology for 20 years, details the technological and economic realities shaping our present and our future, and the choices we face as we go forward - a potentially alarming, but deeply hopeful situation."

2 Likes

3 Likes

Negativ forventet 10 års avkastning nå på S&P500 vs over 20% forventet årlig avkastning fra 1982

5 Likes

Situasjonen nå vs. 2008 er eeekstremt forskjell. Krisen er av en slik sort at det kapitalistiske samfunn er under risiko i en slik bredde at det ikke rører kun et spekulativt eiendomsderivat-marked. At dere tror et marked som er et produkt av dette menneskeskapte systemet basert på tillit skal velge å legge seg over og kollapse pga. sinte logiske spekulanter sier det, så må dere tro om igjen.

Sammenlignet med mellomkrigstiden, så var pengepolitikken i USA noe helt annet enn den er i dag. Et stort paradigmeskifte i hvordan markedet kan reguleres.

Inflasjon er nok et bedre scenario enn akkurat dette, sett fra de fleste staters side.
Arbeidsplasser > Kjøpekraft.

Paradoksalt at noen tror de skal slå dette maskineriet på lang sikt, ved å cashe inn i penger.

Lykke til.

2 Likes

Veldig interessant den siste grafen der Holmes! Den viser jo at SP ikke hadde hatt vondt av å gå ned 75% men at den ihvertfall bør ned 60-65% fra toppen.

Rimelig vill prising på endel selskaper sånn som Amazon, Apple, Facebook, Alphabet, Tesla, for å nevne noen.

Amazon har utvilsomt vekstpotensiale, men må jo tidobles i størrelse for å forsvare dagens aksjekurser. Facebook har jeg null tro på, snart bare bestemødre som sitter der og deler fake news, dvs vi er jo der allerede. Apple er avhengig av å lansere nye suksesser hvert år framover, Iphone 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20… Hver eneste modell fram til Iphone 31 i 2040 må være en like stor suksess som tidligere modeller for å forsvare dagens aksjekurs. Det kan jo skje at det kommer en kinesisk utfordrer som Apple ikke klarer å hamle opp med. Eller at det å eie et Apple-produkt ikke er like trendy ti år fra nå av?

Skeptisk til prising over P/E 25, eller over 100 i Amazon sitt tilfelle, i dagens makroøkonomiske klima…

8 Likes

Min kommentar:

Det er en grotesk overføring av penger fra samfunnets fremtidige verdiskapning til den klassen som eier verdipapirer.
Det er ille nok for nordmenn som i det minste har en stake i oljefondet, for ubemidlede i resten av verden er dette for grovt tyveri å regne.

10 Likes

https://seekingalpha.com/article/4344820-market-and-economy-continue-to-diverge

1 Like

“The stock market isn’t a reflection of reality from day-to-day, week-to-week, or even month-to-month. It is a perception of reality, which can often be wrong over short periods of time.”

Jeg liker denne bedre enn “markedet har alltid rett”.

6 Likes