ATH under en pandemi og nesten full stans er ikke verste…
Ja, på den andre siden er kostnaden ved å låne såpass lav at P/E kan sige videre oppover. Får man betalt for å låne er det attraktivt med aksjer - med mindre kursene går ned selvsagt. Men så lenge man har sikkerhet nok til å beholde lånet, og det ikke koster noe å ha lån, tror jeg P/E vil stige fremfor å synke. Spesielt når earnings nå vil synke. Jeg tror personlig at vi får fall fra disse nivåene - men når renten er såpass lav, pluss QE, ser jeg ikke bort ifra at markedet på magisk vis unngår den store katastrofen.
@anon57124368 “… More money has been injected into the markets the past two weeks than in the whole Global Financial Crisis of 2008-09”
Du skjønner at det er stimulansepakker og ikke organisk vekst som driver dette rallyet? Det er noen FÅ selskap som løfter indeksene. Når kapitalen blir konsentrert hos noen få aktører på denne måten så har det historisk alltid kollapset. For hva skjer når forbruksmønsteret til folk har endret seg? Når folk tenker seg om to ganger før de kjøper en ny iPhone? Mener du FAAANG selskapene skal klare vokse YOY slik de har gjort tidligere?
“… If people actually read recent statements by senior Fed officials, they would know that the US regulator is cautioning against expecting a rapid recovery. The International Monetary Fund says this is the worst global economy since the Great Depression”.
Hvis man tror dette bare bouncer rett opp igjen og forbi ATH så har man ikke tatt innover seg de enorme konsekvensene down the line. Man kan ikke kjøpe seg ut av dette. Man kan prøve, men jeg er sikker på det vil få enda verre konsekvenser i lengden. En ting bjørnene har på sin side er tid. Ingen kan treffe toppen, men så lenge bunnen ikke er nådd er det OK
Synes denne var av interesse.
I ett åpent markedet hadde dette vært helt riktig, men i ett marked der staten pumper så vil man slite med å press det ned.
Altså, min forståelse er at net short er på svært høye nivåer og at dette kommer derfor til å ende med en short skvis takket være FED.
Jeg tror at det er det twitter brukeren også mener.
Det er absolutt et problem og et realistisk scenario. Jeg lurer på hvordan short interessen er på vår børs, men det har vel lite å si, all den tid vi også følger US i stor grad. Dette må være de vanskeligste markedsforholdene jeg har tradet i, på den ene siden har du TINA, FED og generell eufori, på den andre siden har du enorm pessimisme, de styggeste dataene siden 30-tallet, og en haug med folk som er short. Ikke rart markedet har beveget seg sidelengs den siste uken
Er det så mange flere shortposisjoner i markedet nå da? Her er en graf fra antall shortposisjoner i S&P 500. Toppen var midt i mars med 1,376 M, men er i dag redusert til 816000
Bakglatt: interessant, har du tilsvarende data lenger tilbake?
Hvalene er short, commercials nøytrale og småspekulantene long S&P500 futures
- Antallet shortposisjoner synes å være tilbake på et relativt lavt nivå, historisk
- Det er de større investorene som har gått short
- Småsparerne går / har gått inn i aksjefond igjen (long)
- Konklusjon: Det er som det pleier å være før børsene faller…
Ja, så litt mer på dette datasettet og shortinteressen har falt siden bunnen i Mars, ikke rart siden vi har hatt et rally uten mål og mening. Kikket også litt på sektorfordeling i indeks. Det gir mening at indeks er opp siden FAANG aksjene vekter så tungt. Ta en titt på denne grafikken ifht. Mcap.
Så da gjenstår det bare at tech aksjene skal falle for at indeks skal falle og sette lasset i gang.