Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Hele økonomien er nå som luksusfellen på speed

3 Likes

@holmes Sånne artikler får meg til å tenke at dommedag for både eiendom, finanssektoren og pensjonsfond er kommet. Men ingen er interessert i å la dette skje. Og hva kan FED gjøre for å unngå dette? Fordi eneste grunn til markedet ikke allerede har priset inn dette må være fordi de tror at noe kan gjøres vel?

1 Like

En del av forklaringen er at Fed har pumpet inn ekstremt mye penger i markedene, men jeg tenker at det ikke er en langvarig effekt og at vi vil se store bevegelser ned når konkursene begynner å renne inn. Mange fond og institusjonelle investorer har rett og slett ikke mulighet til å gjøre så mye annet enn å vekte mellom obligasjoner og aksjer (eller gjerne følge en forutbestemt ratio mellom disse) og ingen av disse aktivaklassene er spesielt attraktive. Mange private som faktisk har mulighet til å velge annerledes: sparekonto og gull for den forsiktige eller krypto og sølv for den dristige gjerne i kombinasjon med bear- har dessverre svært liten forståelse for sammenheng mellom aksjers pris, fundamental inntjening og langsiktige avkastning og er veldig preget av psykologi og følelser, FOMO når det går opp og frykt når det har falt mye.

4 Likes

https://www.cnbc.com/2020/05/17/european-leaders-are-blunt-a-vaccine-wont-come-soon-enough.html

I det obligasjoner blir konvertert til aksjer er det faktisk en mulighet for profitt, men skjønner hva du mener.

1 Like

2 Likes

God aften!

Anbefaler alle som følger amerikanske indekser å se denne videoen:

Veldig informativt om handelen i amerikanske indekser. Spesielt det han sier om “market internals” (ca. 12. min ut i videoen) var veldig opplysende for min del. (TLDW: det er bearish).

I et intervju med 60 minutes sier Powell at en “full recovery” nok ikke skjer før man har en vaksine på plass. Så kan folk som ikke er bear her inne tenke seg om når det skjer.

https://www.cnbc.com/2020/05/17/powell-says-a-full-economic-recovery-may-not-happen-without-a-vaccine.html

Jeg tror også en vaksine-nyhet vil være ekstremt bullish for markedene, men jeg tror ikke det skjer på denne siden av sommeren, og tidligst nærmere jul. Mest sannsynlig engang ila. H1 2021.

In other news:

4 Likes

Jeg tror aksjemarkedene snur ved en vellykket fase 1 studie.

På 1 mnd har egentlig ikke markedet gjort noe som helst, hverken S&P eller OSE.

OSE er +5 poeng, S&P er på samme sted som 17. april.

1 Like

Det er flere kandidater i fase 2 allerede

https://www.livescience.com/coronavirus-moderna-vaccine-moves-phase-2-trial.html

Finnes det noe data fra fase 1? Pcib sitt fase 1 studie hadde med bare 7 deltakere høy statistisk sannsynlighet for å fungere.

En annen teori:

“Har ikke skjedd siden 1930…”

Men det er også mange likheter :blush:
Likevel fint folk er uenige. Fakta er en gråsone.

#Top money manager cuts exposure, warns stocks are too expensive

https://www.cnbc.com/2020/05/17/pricey-stocks-put-investors-at-risk-right-now-bryn-mawrs-jeff-mills.html

“The market is trading right now at about 20x forward earnings. I think that multiple is just a little bit high considering all the uncertainty out there,” said Mills, who’s also a CNBC contributor.

He’s particularly concerned about the potential for massive bankruptcies associated with the coronavirus fallout — as well as the quality of the S&P 500′s massive comeback off the March 23 low.

“Only 15%… in the S&P 500 is trading above its 200-day moving average. So, you’ve had a lot of investors crowd into a specific perceived area of safety in the market — large cap growth stocks,” noted Mills. “Look at cyclicals. Look at small caps, banks, transports. All the areas that might indicate a more durable recovery in the economy. They’re all stuck below 2018 lows.”

2 Likes

Da har jeg gjort en liten check-up på S&P og OBX. Prøvd å se litt på daglig og ukentlig utvikling.

S&P - ligger i en symmetrisk trekant, forventer en ny higher low her. Kan egentlig ligge i denne formasjonen ut uken, og så får vi brudd neste uke? Formasjonen er nøytral. Price-action presses mellom 50 dagers på nedsiden (støtte) og 200 dagers på oppsiden (motstand). Ballpark target gir ca. 9% opp eller ned ved brudd på formasjonen.

OBX-en - liknende formasjon, nesten nøyaktig samme ballpark target ved brudd. Vil tro S&P her vil gi en god pekepinn på hvilken vei OBXen vil bryte. En viktig vesensforskjell er at OBXen ikke har brutt opp gjennom 50-dagers snitt. Den handler under både 50 og 200-dagers EMA.

Forventer en ny lower high her i dag, og kanskje en higher low i morgen eller onsdag.
Blir en litt amputert uke siden børsen er stengt på torsdag, så brudd også her neste uke?

Han her hadde forøvrig noen gode poeng. Man kan ikke tvinge sine vurderinger på markedet.
Man må bare ha tålmodighet. Nå har vi noen viktige glidende snitt og støttenivåer å følge med på.
Vi vet hva vi må gjøre om dette bryter bullish - i allefall gjør jeg det :see_no_evil:

6 Likes

Super bull :upside_down_face:

3 Likes

https://www.cnbc.com/2020/05/17/powell-says-jobless-rate-could-top-30percent-but-he-doesnt-see-another-depression.html

The U.S. economy could shrink by upwards of 30% in the second quarter but will avoid a Depression-like economic plunge over the longer term, Federal Reserve Chairman Jerome Powell told “60 Minutes” in an interview aired Sunday.

The central bank chief also conceded that jobless numbers will look a lot like they did during the 1930s, when the rate peaked out at close to 25%.

@anon57124368 - ifht. verdsettelse. Mitt rasjonale bak bearish bias er enkel. Aksjemarkedet verdsettes skyhøyt ifht. fremtidsutsiktene. Hvor lenge man kan opprettholde dette ved kunstig stimuli vet jeg ikke, men tallenes tale er klare - aksjer er dyrere nå, post-lock-down, enn de var i februar.

4 Likes

Er like bear som de fleste her inne, men begynner og lure på om denne krisen er annerledes.

Hadde de sluppet en bombe over Wall Street hadde det sikkert vært bull det også.

1 Like

Tålmodighet er en dyd i dette markedet. SeR av ulike spørreundersøkelser på nett at det er ca. 50/50-fordeling mellom bull/bears. Tror vi fort må opp i 70-80 prosent bull før det går ordentlig nedover. Så mulig det vil trades litt oppover/sidelengs inntil det mest sannsynlig rakner på sensommeren/tidlig høst.

3 Likes
1 Like