Min hypotese: Nesten ingen av pengene går til privatpersoner som skal drive forbruk. Det går til bedrifter som skal betjene lån og faste utgifter for å holde seg gående til «ting blir som før corona». Lånene FED har gitt har (etter hva jeg har forstått) blitt videreformidlet gjennom banker, blant annet Goldman Sachs. Så jeg tror Buffett tror at disse lånene vil bli misligholdt i en mye større grad enn forventet, som forklarer hvorfor han solgte seg ut. Men hva konsekvensen faktisk blir av dette er uklart, jeg tror hverken sentralbanken eller Buffett har svaret. Jokeren og grunnen til at jeg ikke vil kjørt Bear på børsen er at bankene ble reddet sist gang under finanskrisen. Jeg tror ikke det er lurt å vedde mot «systemet».
[quote="Sven123, post:3250, topic:19275, fulJeg tror ikke det er lurt å vedde mot «systemet».
[/quote]
Lur grunntanke
Hvorfor må eiendom uten forbehold med på bear listen?
Det vi i praksis er vitne til er en utvanning av penger som i realiteten gjør at aksjemarkedet «egentlig» mister verdi selv om det står stille eller går litt opp.
Interessant tråd. anbefales
(Inneholder en del “tullete” historiske grafer og sånn)
Les gjennom tråden, og si til deg selv. Denne gangen er det annerledes
Fra FED sin rapport 15.mai
Siden bullcasen fremover er basert totalt på FED sine inngrep så kan det være interessant å høre hva de sier om dagens marked ? De virker da ikke bekymret ?!
Sånn. Da har FED alt på det rene. Dere var vertfall advart ?
Hele rapporten for de som er interessert :
Det henger sammen med mange av de andre punktene på lista: hoteller, restauranter/uteliv, butikker/retail - men også at færre jobber på kontoret. Manhattan kommer til å få et dramatisk fall i eiendomsmarkedet ser det ut til, men tipper det gjelder mange storbyer.
@Smaaspareren forslag til bull listen: telekommunikasjon, helsekost, AI, roboter - tipper det er interessant for mange å automatisere mest mulig med ai og roboter nå. Gull og sølv gruver. Vei og infrastruktur vil nok gå bra også utenfor Norge på litt sikt.
Kanskje @VargVemund . Jeg tror det er mange bra selskaper som det holdes liv i, og mange dårlige. Et fall på børsene anser jeg som sannsynlig. En ny likevekt med samme totale verdi vil oppstå før eller senere, tror hverken verden eller “systemet” går under. Det betyr ikke at du er garantert bedre avkastning relativt ved å eie kroner cash eller dollar cash, men det er klart lavere total risiko. Global markedsportefølje er kjedelig, men lurest (eier ikke selv for det om). Aksjer verdsettes ut fra forventet fremtidig inntjening i dollar, og nå må en ny re-balansering skje. Fra å lese tråden @GyldeN linket til av CryptoNephilim ser det ut som at det er en dollarskvis - alle valutaer har svekket seg mot dollar. På tross av den massive printingen til FED. Det indikerer for meg at alle mister kjøpekraft i praksis nå. Jeg tror også eiendom er overpriset, et nytt gulv på prisene vil oppstå når hotellene også konkurrerer om leieboere. https://www.dn.no/reiseliv/nils-henrik-geitle/petter-a-stordalen/nordic-choice-hotels/billigere-a-bo-pa-petter-stordalens-beste-hoteller-enn-a-leie-toroms-i-oslo-ren-og-skjar-galskap/2-1-809803
Velkommen Sven Gode innspill
Powell på 60 minutes i dag. Kan bli interessant
Se denne… 1 år gammel (2min)
Alt vi har diskutert siste dagene blir tatt opp her :
Glad jeg er født i Norge…
Det ironisk er
David Rosenberg
@EconguyRosie (https://twitter.com/EconguyRosie)I found the one thing that is more “pure fantasy” than the V-shaped recovery! The UMich survey shows that Americans, in May, are more comfortable over their future Social Security benefits than ever before. It would be funny if it weren’t so sad.
Oh-oh!
FANG aksjene ned på mandag? Nevermind. Løp og kjøp
“Risk-reward in stocks is worst he has seen”
Passer “greit” med at FED var ute 15 mai med advarsel om potensielt nytt fall?
Blir spennende å se når den store festen som er finansiert med kredittkort er over, og de bakfulle gjestene som står igjenn må betale for den med tomflasker
Bare de av oss uten kredittkortgjeld slipper å ta regningen som man noen ganger kan føle det styrer mot. Det er noe med terskelen der man går fra at gjelden er ens eget problem til det blir så mye at det er bankens problem.