Jeg har aldri helt skjønt denne greia med å trekke frem den japanske indeksen som et eksempel på at det er umulig å tjene penger på aksjer. Etter 2003 er jo uttellingen der helt på det jevne, til og med etter 1992 har den jo arguably ikke vært forferdelig, litt avhengig av hva som skjer i 1-2 år fremover.
September 2019:
The total market capitalisation of more than 2,000 Japanese companies listed on the Tokyo Stock Exchange’s main board hit 613.7 trillion yen ($5.49 trillion), surpassing the 609.6 trillion yen reached in August 2015.
"
Japanese market cap now is more than 110 percent of Japan’s gross domestic product (GDP), the highest level since the early 1990s.
Veteran investor Warren Buffett has said the ratio is one of the best measure of stocks’ valuation, with figures above 100 percent seen as suggesting share prices are on the expensive side historically.
Still, analysts say the Tokyo market does not seem to be that expensive by some other yardsticks."
"
Og jeg har jo aldri på noe tidspunkt sagt at jeg er uenig i tesene om at det er unsound pengepolitikk som føres for tiden, er en grunn til at jeg kjøper bitcoin og sitter med en cashposisjon, pluss at long aksjeposisjonene mine stort sett er i papirer jeg mener skal kunne stå seg godt i en generell nedtur.
Alt jeg sier er at denne tråden er som å lese pcib småprat.
At dette rallyet som fremdeles pågår må få en slutt vil mange kunne være enig i. Det er mer interessant å diskutere om man tror det skal kræsje forbi forrige bunn, eller om man tror bunnen ble satt da?