Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

At markedet har reagert nedover i våres er vel ubestridelig. Spørsmålet er da hvor vi skal og når.

Det kommer ikke godt nok fram når noen her påberoper seg tekniske signaler og nyheter som bekrefter deres posisjon.

Jeg har dessverre vært med et stykke ned, men tar det med knusende ro.

Det jeg liker er derimot flere sider, for å gjøre meg til en bedre analytiker.

1 Like

Du tror ikke på teknisk analyse, og makronyheter du da ? Hva slags verktøy bruker du for å evaluere markedet pr.nå og fremover ?

Du tar det med knusende ro ja ? Derfor du er besatt på bear tråden ? Virker som du er på leting etter et godt svar på hvorfor invisteringene dine er trygge fremover. De finner du ikke her…

mellom linjene her så er det gitt uttrykk for flere ganger av flere personer om/vist/men/hva
skjer i markedet ? og det er blitt diskutert mange sider av det, men det er kanskje ikke rart at det er mest bearish i BEAR tråden ?

9 Likes

Tekniske analyser blir brukt ukritisk i den situasjonen vi er i akkurat nå. Like tydelig som å tolke dikt til tider.

Rent fundamentalt sammenlignes nåværende situasjon 1 mot 1 til den historiske krisen som passer best. Noe som er problematisk med tanke på underliggende og utløsende årsaker, samt pengepolitikk.

Om markedet prises p/e justert for renter, så vil en oppgang fra enkelte nivåer kunne forsvares. Dette i kombinasjon med at store deler av oppgangen fra bunnen stammer fra teknologiske selskaper som ikke er like rammet som andre sektorer, så er det ikke akkurat et bull-marked på gang eller.

Så for meg blir det litt komplisert å vekte bull/bear over større indekser med alle de usikre faktorene vi ser pdd.

Men liker å høre flere synspunkter. Derfor benytter jeg meg av muligheten til å syte litt når trådene jeg liker å lese blir i overkant 4chan.

2 Likes

De fleste tekniske analysene her inne baserer seg på day-to-day trading. De timeframene jeg ser mest på er 15 min til 4 hr. Jeg regner med det er selvforklarende da timeframen pleier å stå øverst i chartet. Som du sier er det vanskelig å spå utviklingen i en lengre horisont. Jeg trader for det meste kortsiktig men har en core position, som @savepig pleier å si, i bjørne ETFer. Denne posisjonen er tenkt som et mellom-langsiktig bet på nedgang, så trader jeg på toppen av det.

Har ingenting i mot at folk utfordrer det gjengse synet, det er bare positivt @anon57124368. Desverre kan jeg ikke se det av dine innlegg. Det jeg leser er at du sier man ikke bør være bastant, noe det er vanskelig å være uenig i. Samtidig savner jeg noen håndfaste punkter for hvorfor du mener bjørnene tar feil. Jeg kan ikke se at du svarte på noen av spørsmålene til @GyldeN. Bare du vet hvorfor.

Som han påpeker (med andre ord) så står vi midt i den verste økonomiske katastrofen siden 1930-tallet. Dette er IMF sitt utsagn btw. I tillegg er det flere kloke hoder som sier markedene er overpriset. Jeg tolker også konsensus som at de fleste er enige om at det er QE som driver markedet nå, ikke fakta. Spørsmålet mitt er bare når fakta vil innhente børsene. Kanskje allerede neste uke?

Time will tell :blush:

7 Likes

Når han her selger seg ned og sitter med stor cashbeholdning, da bør det ringen en bjelle hos flere…

3 Likes

Makes total sense :man_shrugging:

4 Likes

Nettopp!

Jeg vil gjerne høre argumentene mot slike påstander fra @anon57124368 og @Savepig.

Pengetrykkingen kan man ikke gjøre til evig tid heller. Det Japanske aksjemarkedet blir ofte trukket frem i en slik sammenheng. De har aldri klart å komme seg tilbake til ATH :sweat_smile:

2 Likes

lite conviction, men var tydeligvis inne på noe :smile:

7 Likes

Du må huske at p/e i Japan på toppen var rundt 100, hvis jeg ikke husker helt feil.
Viktig å ta med det også;)

1 Like

Ja, absolutt, mener ikke å svartmale helt. Jeg er ingen permabear eller doomsday fanatiker. Poenget er bare at man ikke kan “kjøpe” seg ut av problemene, i allefall tror jeg det bare vil gjøre vondt verre på lengre sikt hvis de fortsetter med det :blush:

5 Likes

Trodde virkelig de 14 spørsmålene blandet med påstander var ment som et patostrekk for å være ærlig. Fryktelig rotete.

Startet med hva er din agenda, noe jeg følte bar hovedpoenget og hovedtiltalen. Den prøvde jeg å besvare.

Håper ikke jeg virker upresis, men spørsmål av den typen (mitraliøse) bærer preg av å sette folk i hjørnet i en samtale. Noe jeg responderer blandet til om de jeg snakker med er over 10 år.

Jeg har aldri påstått at noen indeks skal passere ath. Ser du forresten gjennom indeksene rundt omkring så er vel gjennomsnittet ned betraktelig fra Covid-19 shutdown.

Et spørsmål(2), hvor langt må markedet prises ned før det er nok ifølge alle kildene for hvor ille det er akkurat nå, er det snakk om en boble på tvers av alle markeder?

Om påstanden er en boble på tvers av alle markeder så er jeg uenig i det.

Men nå snakker vi kort sikt, der jeg tror politikken og interessene til alle bortsett fra de som better mot markedet har alt å tjene på disse kvantitative lettelsene. At det svinger opp og ned er jo en selvfølge så noen kan nok tjene på kort sikt uten at det endrer det større bildet.

Forholdet USA og Kina og valget i november er faktorer jeg ikke vekter inn i mine analyser til nåværende punkt, for tidlig å si noe spesifikt om utfall mener jeg, men de kan virkelig få meg til å vekte annerledes i min portefølje. Men tiden vil vise.

1 Like

Hvilke sektorer får problemer først? Og hvilke ringvirkninger får det?

• Flyselskaper
  • Reiseselskaper
  • Hoteller
  • Restauranter og uteliv
  • Butikker / retail
  • Forsikringsselskaper
  • Seismikk / oljeservice
  • Bygg og anlegg
  • Transport (?)
  • Bilprodusenter
  • Tank, når lagrene er fulle
  • Verftsindustrien
  • Eiendom
  • Bank (ikke i øyeblikket, men snart!)
  • Råvarer (på lengre sikt - lavere etterspørsel)
  • mer?

Hvem profiterer på corona?

• Biotek
  • Nettbutikker
  • Apoteker
  • Kanskje matbutikker, kortvarig pga hamstring. Prisstigning på lenger sikt kan bli problematisk.
  • Byggevare (kortvarig oppussingsboom)
  • Tank (kortvarig, er vel allerede passert toppen og vel så det)
  • Hytte og fritidsbåtprodusenter (kortvarig)
  • Enkelte finansinstitusjoner - ifm restruktureringer og emisjoner
  • Dataspill / spill, hjemmeaktiviteter, friluftsliv ifm norgesferie i år
  • Vinmonopolet
  • Videokonferanse
  • I Norge, kanskje veibygging (statsfinansiert)
  • Gull (på kort sikt, mens børsene faller mot bunnen)
  • Kanskje enkelte logistikkselskaper pga mer netthandel?

Så er spørsmålet, hvor stor andel av OSEBX ligger i den første, og hvor stor andel i den andre gruppen? Og det samme for SP500, DJI? Noen som tar på seg oppgaven å sortere de 100 største på Oslo Børs i de to gruppene?

Min grove gjetning er at selv om de to listene jeg lagde over er like lange, så veier selskapene som tjener på corona forsvinnende lite i den store sammenhengen. Et par Nettapotek, Ludo, Yatzy, puslespill og hengekøyer veier liksom ikke opp mot oljen, bank, forsikring, verft etc…

Oppdaterer posten fortløpende :wink:

7 Likes

Jeg har et spørsmål angående denne pengetrykkingen til fed. Vil ikke den lave renten og tilførselen av penger i markedet kunne drive inflasjon opp?
Basert på dette kan de høye aksjeprisen på lang sikt forsvares?
Mellom 1900-2020 har en stor del av gevinstene i aksjemarkedet også vært på grunn av inflasjon. Tanker?

6 Likes

@Sven123
Enig, er personlig redd for ytterligere valutasvekkelse og hyperinflasjon her i Norge… .

Men må si jeg kan lite om mekanismene som driver det, pengetrykking selvfølgelig, men hvilke andre ting påvirker?

Vi har heldigvis en grei buffer i utenlandsk valuta i oljefondet, det hjelper selvfølgelig litt :slightly_smiling_face:

Jeg har aldri helt skjønt denne greia med å trekke frem den japanske indeksen som et eksempel på at det er umulig å tjene penger på aksjer. Etter 2003 er jo uttellingen der helt på det jevne, til og med etter 1992 har den jo arguably ikke vært forferdelig, litt avhengig av hva som skjer i 1-2 år fremover.

image

September 2019:
The total market capitalisation of more than 2,000 Japanese companies listed on the Tokyo Stock Exchange’s main board hit 613.7 trillion yen ($5.49 trillion), surpassing the 609.6 trillion yen reached in August 2015.

"
Japanese market cap now is more than 110 percent of Japan’s gross domestic product (GDP), the highest level since the early 1990s.

Veteran investor Warren Buffett has said the ratio is one of the best measure of stocks’ valuation, with figures above 100 percent seen as suggesting share prices are on the expensive side historically.

Still, analysts say the Tokyo market does not seem to be that expensive by some other yardsticks."
"

Og jeg har jo aldri på noe tidspunkt sagt at jeg er uenig i tesene om at det er unsound pengepolitikk som føres for tiden, er en grunn til at jeg kjøper bitcoin og sitter med en cashposisjon, pluss at long aksjeposisjonene mine stort sett er i papirer jeg mener skal kunne stå seg godt i en generell nedtur.

Alt jeg sier er at denne tråden er som å lese pcib småprat.

At dette rallyet som fremdeles pågår må få en slutt vil mange kunne være enig i. Det er mer interessant å diskutere om man tror det skal kræsje forbi forrige bunn, eller om man tror bunnen ble satt da?

5 Likes

Eiendom må med på bear listen. Biotek tror jeg er todelt, noen studier blir også bortpriotert og forsinket (og “kundegrunnlaget” kan bli mindre). Jeg tror også en del start ups som i utgangspunktet kanskje burde tjene på viruset får problemer med å kapitalisere seg. Dvs alt som går i minus og de som er gjeldsfinansiert kan slite.

Kanskje sykkel og fritidsutstyr produsenter kan tjene på det når alle skal ut og campe, og ingen vil ta offentlig transport.

3 Likes

Er litt nysgjerrig selv, på hva eksperter ser på som overpriset. Hvor langt ned skal markedet før man kan kalle det normalt?

Ser man på chart så har man fjernet all oppgang de siste 2 år.

S&P 500 kan man gå tilbake til jan 2018, og finne samme nivå.
Ser man på OSEBX kan man gå helt tilbake til sept 2017.

Ser man på dippen vi hadde, var vi faktisk nede på 2014 nivå på OSEBX.

I tillegg blir jo indeksene justert. S&P 500 er jo en dynamisk indeks hvor man gjør justeringer.
Presterer ikke selskapene eller market cap blir for lav ryker jo selskapene ut.

Med andre ord så vil jo indeksen til enhver tid ha de 500 største selskapene som presterer over visse kriterier. Blir vel bare naturlig at denne da kan stige ganske lenge, hvis “taper” aksjene blir byttet ut med “up & coming” aksjer??

Nå er ikke jeg noe ekspert på slike ting, men bare lufter litt tanker.

To qualify for the index, a company must have:

• a market cap of $8.2 billion (as of Feb. 2019 guidance)
  • its headquarters in the U.S.
  • the value of its market capitalization trade annually
  • at least a quarter-million of its shares trade in each of the previous six months
  • most of its shares in the public’s hands
  • at least a year since its initial public offering
  • the sum of the previous four quarters of earnings must be positive as well as the most recent quarter.4

Tesla er jo for eksempel ikke med i S&P500, pga manglende profit over flere kvartal. (Sist jeg sjekket)

2 Likes

https://www.ft.com/content/bc7816bb-fbff-4b68-89f5-b186ad2e7ee8

Men hva vet vel buffet ? en stakkars gammel senil mann med dårlig track record

2 Likes

All utenlandsk valuta inkludert den norske bruker dollar som sikring. FED er den amerikanske sentralbanken. Jeg tror ingen land er sikret dersom man opplever inflasjon i USA. Jeg snakker ikke om hyperinflasjon, det tviler jeg på vil skje. Men en inflasjon på 10% per år er ikke uvanlig i historisk perspektiv. FED tilfører dollar til systemet, som de gjorde under finanskrisen også. De gir ikke bort penger, de låner ut til historisk lav rente. Jeg vet ikke hva konsekvensen er når bedriftenes lån til FED kanskje blir misligholdt. Vil FED bare slette lånene (too big to fail)? Da fjerner de i praksis risiko fra bedriftene, som betyr at aksjer burde gå opp nå. Derfor jeg er interessert å høre hva dere tenker. Får vi inflasjon eller deflasjon? For hvis vi får inflasjon er det ingen garanti i at aksjer skal ned i dollarverdi, men verdien på aksjen vil allikevel i realiteten synke.

1 Like

Vi får masse penger inn i markedet og ekstremt lave renter, så generelt prisnivå går opp tror jeg.