Alle med en viss fornuft skjønner at krisen vi står ovenfor mangler sidestykke i moderne tid. “At politikere verden over ønsker å komme seg gjennom dette uten at samfunnet bryter mer sammen enn det allerede har gjort” er det vel heller ingen (bjørner) som betviler?
Jeg synes det oser arroganse av påstander om at bjørner “ønsker at verden skal gå under”. Det er absolutt ikke det dette handler om.
For meg handler det om at jeg ønsker å leve i en verden uten for mye statlig styring. Jeg ønsker meg et fritt marked hvor markedskreftene styrer retning på priser, basert inntjening, vekst og fremtidsutsikter. Når ingen av disse områdene ser særlig positive ut på kort eller mellomlang sikt, så vedder man på fall i aksjer. Verre er det ikke.
Aksjemarkedet er så frakoblet virkeligheten at man må være passe naiv for å påstå at prisingen, basert på historiske multipler for markedet som helhet, nå er lav. Det er en grunn til at fundamentale ringrever som Buffet ikke er “greedy” i dette markedet. De som ikke ser fareskiltene på vei mot stupet vil som regel kjøre utfor til slutt.
Du skriver videre at du ser på “… En videre større korreksjon ned (…) som veldig usikkert. Med mindre verden blir et verre sted enn det allerede er nå”.
Vel, det blir daglig påpekt i denne tråden hvorfor verden vil bli verre, før den blir bedre. 40 millioner Amerikanere står uten arbeid. Flere og flere bedrifter går konkurs. At noen velger å blindt lukke øynene for realitetene og sier ja til en uforbeholden trykking av penger, som, på lengre sikt, antagelivis, vil føre til større problemer, får stå for deres egen regning.
Slik jeg tolker deg, argumenterer du for videre oppgang pga. pengepolitikken. Vi skal altså hive all lærdom om “buy low, sell high”, og “buy growth, sell debt”, fordi land driver med støttekjøp av assets. Men hvem hjelper det? At Apple verdsettes til x antall milliarder hjelper de med Apple aksjer, ikke mannen i gata. Aksjer har ingenting med tingenes tilstand å gjøre, men vi som er realister tror dette vil endre seg snart.
Mark Twain skal ha sagt “history doesn’t repeat itself, but it rhymes”. La oss se om dette blir første gang et krakk ikke har ført til et nytt bearmarket…