Geopolitisk uro er ikke det verden trenger akkurat nå, verdt å følge med på det som skjer i HK nå.
Ikke alltid like greit å være “Bull”
Hvorfor sitter du på sølv, er ikke det mye lettere å utvinne enn gull ? Tenker dersom prisen går opp = investeres mye i gruvedrift = prisen faller
Sølv pleier å stige mer enn gull når det går oppover (større svingninger), og det er nå historisk lavt priset i forhold til gull. Egentlig er sølv for meg en proxy på gull, med med større utveksling. Det har også en del andre egenskaper enn gull, f.eks brukes det til industriell produksjon, og til elektriske biler, solcelle paneler.
Hvor pleier du å kjøpe gull henne/via?
Som sagt så sitter jeg nå på gullgruvefond, ikke fysisk eller papirgull… det er noen amerikanske gull ETFer som jeg trolig også ville eid om jeg hadde mulighet til det, men man får ikke kjøpe amerikanske ETFer i Sverige. Sertifikater/ETNer som hadde vært alternativet for meg er litt høyere risiko siden du stiller sist i køen dersom utsteder går i konkurs. Fysisk gull har høy spread ved kjøp og salg og dessuten høy risiko å oppbevare, men kan sikkert være verdt det om man er skikkelig dommedagsprofet.
Jeg er i år allerede 32% pluss på gullgruvene, og 25% pluss fra sølvgruvene (målt i SEK) så det kommer sikkert pull backs der nå fremover og jeg har på kort sikt mer tro på bear produktene nå den nærmeste tiden. Men det viktigste er jo at totalen beveger seg oppover.
Stemmer! Nei jeg regnet ikke med du satt på fysisk gull
I kryptoverden har man jo pax-gold også som er backet av ekte gullbarer og følger gullprisen bra. Tokens man oppbevarer selv.
Noen som har tenkt over hva ekspansiv pengepolitikk betyr?
Med slik politikk så økes tallene i balanseregnskapet. På den ene siden økes equity og lån (som FED gjør nå i US), på den andre siden øker verdien av assets (marketcap) i samme landet. Derfor, hver gang FED ymter frempå om mer ekspansjon så øker aksjemarkedet. Av disse grunnene er det vanskelig å sammenligne P/E og P/B i dag mot 30 år siden da realøkonomien var noe helt annet. Faktisk enkelte vil nok gå så langt at det er vanskelig å sammenligne markedet i dag mot Januar 2020 fordi FED har blåst opp balanseregnskapet noe voldsomt siden da og er villig til å fortsette. Om man skal sammenligne så må man i såfall introdusere en korreksjon.
Eksempel: I spørsmålet hvor langt under ATH SP500 er nå med intensjon om å si noe om hva aksjers pris burde være når priset nær maximum så bør man tenke på ATH_Corrected. Hva ville ATH vært tilbake i begynnelsen av 2020 med samme ekspanderte balanse som nå? 10% høyere? 20% høyere? Hvis det siste var tilfellet så er SP500 nå over 30% under ATH_Corrected. Man kan med letthet se at det er rom for massiv oppgang om COVID kommer under kontrol. Antageligvis kan vi krysse ATH fra tidligere i år før 2021. Jeg gjør ingen forsøk i å forklare detaljene i dette da det er veldig komplekst, men når folk flest forstår denne enkle tankerekken så vil markedet få et kraftig støt opp. Short/Bear vil på dette punktet begynne å dekke inn store tap og sende markedet videre opp.
Ting er komplekst. MCAP for en børs før og etter massiv ekspanasjon kan ikke sammenlignes uten videre. Om dere ser noen “eksperter” som gjør det så har de svært dårlig kontrol eller forsøker å lure deg.
Ikke veldig komplekst i følge dere som tror at alt kan forklares med en enkel parameter. De som tror at man bare kan se på FED sin balanse forenkler virkeligheten noe voldsomt vil jeg heller si.
Men oppgangen fra sist finanskrise. Er det pga lavere renter og ekspansiv pengepoltikk eller er det på grunn av at alle selskapene blir drevet så mye bedre?
Mener du at ekspansjonen har gitt eller vil gi inflasjon i USD i nærmeste fremtid?
Den ekspansive pengepolitikken startet lenge før markedet snudde sist, før eller senere vil aksjemarkedet stige igjen, jeg bare tror ikke det skjer de neste 8 månedene.
Jeg forklarer effekten av ekspansjon. Ting kan som du sier ikke forenkles til en parameter. Men å tro at det er åpenbart at man skal ned igjen når man potensielt sett allerede er svært langt under ATH_Corrected blir kanskje minst like risikabelt. $ er sterk og for alt man vet så ville både $ og US tåle 10 gangen større ekspansjon i løpet av de neste år. Men det er klart om COVID ikke skal komme under kontrol i løpet av samme tidsrom så vil jo dette viruset bringe hele systemet ned i kne. Men etter min mening er det veldig prematurt å diskutere det.
Jeg ser for meg at FED har en rekke med 20 kanoner. 2 av disse er nå avfyrt. Vi har 18 flere å gå på.
Begge deler dessverre. Men som investor i equity markedet så utgjør det liten forskjell med mindre du samler på mest mulig utbyttepenger.
Du bør søke svar fra flinkere folk enn meg. Men Trump sa " but we got the dollar" for en grunn. Dollaren er veldig vanskelig å svekke nå om dagen. FED kan nesten gjøre hva de vil uten å risikere for mye.
Ja, men mest stimulansene. Vi føler oss vel alle som Warren Buffett når vi tjener gode penger på børs, men det er jo klart at sentralbankene styrer det meste.
Jeg spurte deg, og om det var det du forsøke å si mellom linjene…
Inflasjonsraten gikk ned i mars og enda mer ned i april. Dollaren har blitt sterkere, hvis man der bort i fra korte perioder i mars når børsene var ned på sitt meste.
Hva mener du med ATH corrected?
Amen. Og derfor har mange investorer lært seg at søte ord fra FED = suksess. FED har jo som sagt lovet unlimited stimulus gjennom denne krisen. Fra det perspektivet burde det være viktig å sitte Long eller Bull nå.
Hvilken short inndekning?
Og de store fondene er historisk lavt invistert…
Selv om det kan virke som om hele verden er short med å lese denne tråden er det ganske motsatt pr.nå
Med det mener jeg at MCAP av NYSE før og etter de massive Corona stimulansene ikke kan sammenlignes. Ei heller P/E, P/B og ATH. Hvis du skal gjøre det så må du i såfall kortigere pre-stimulus eller post-stimulus økonomiske indikatorer. Størrelsen på korreksjonen er ikke jeg i stand til å regne på, men jeg illustrerer prinsippet. Som Buffet sier i en post over her, mye av oppgangen etter finanskrisen er pga ekspansjon fra sentralbank. Dette blir egentlig det samme.
Til det andre du sier vedr dollar så understreker du hva jeg sa. Til tross for massiv stimuli i Mars April så styrket dollaren seg. FED kan gjøre hva de vil nærmest uten devaluere dollar for mye og skape hyperinflasjon.