Fantastisk marked, kjøp en aksje vente noen dager og man har tjent noen lapper Enkelt i dagens marked…
Vi ber om at denne tråden kun inneholder pessimisme eller 100% bjørneprat
Overrasker meg at hedgefond sjefene ikke forstod hvor sinnsyk sterk disse stimuli tiltakene er. Nå står de liksom litt i kø for å overbevise folk om hvorfor folk ikke skal eie equity akkurat nå men heller om et halvt år.
Han er nok av den oppfatning at dollartilstrømmingen vil føre til skyhøy inflasjon, som igjen vil føre til at alt blir dyrere. Da er det kjipt å ha høy gjeldsgrad. Tror også han spesielt sikter til Amerikanere med kredittgjeld og ikke bare boliglån?
Både og. Dersom inflasjonen får rentene til å galoppere så ja. Men inflasjon gjør penger mindre verdt. Altså blir lån også mindre verdt. Taperne blir jo de som har mye penger på sparekontoen.
Alltid greit å kvitte seg med gjeld, spesielt kredittkort og forbruksgjeld som mange sitter med. De er og vil være dyre uansett hvor lav rente man har
Da er jeg en av taperene
mente tape på inflasjon. Verden er jo urettferdig. Man skulle tro at de/vi som har spinket og spart i mange år var godt rustet til en krise og de med mye gjeld var dårlig rustet.
Men så trykker de bare mer penger og setter ned renta og vipps så er de med masse gjeld plutselig bedre rustet enn noen gang og penger blir mindre verdt
Går så det suser i USA:
U.S. COMMERCIAL CHAPTER 11 BANKRUPTCY FILINGS UP 48% IN MAY FROM YEAR EARLIER - AMERICAN BANKRTUPCY INSTITUTE
De som motiverer sine kjøp med “Fordi FED!” er det sterke hender som kommer til å holde på aksjene sine, eller er det de første til å kaste kortene så fort det blir litt motvind? Tenker at det kan gå fort nedover når det først snur.
Med tanke på alle “tradere” som har strømmet til, kan det fort bli stygt om det begynner å falle. Er jo nesten ingen som er langsiktige lenger av småsparere…
Det er fordi fundamental analyse til tider kan være ut. I dagens marked er det så mange andre faktorer enn topp og bunnlinje som betyr noe for mcap at aksjer veldig ofte blir direkte kuppet av HFT algoer. Er en aksje kuppet så kan du glemme fair price.
Hva mener du? Inflasjon forutsetter jo lave renter?
Dersom man får inflasjon er “medisinen” høye renter
Jeg tror rentene blir lave i lang, lang tid ja Men skulle disse kraftige stimulansene kombinert med at økonomien kommer hurtig tilbake(dersom) , høy oljepris osv føre til en uønsket høy inflasjon så kan rentene bevege seg ganske raskt for å bremse denne.
Ja, skjønte hva du mente nå med det @holmes skrev. Jeg har 0 tro på det scenariet (at rentene skal opp). Det forutsetter at økonomien kommer seg på bena igjen, og det tenker jeg desverre vil ta lang, lang tid.
Sentralbankene kan påvirke money flow, men ikke velocity, altså hvor fort pengene omsettes. Dersom folk betaler husleia eller innvesterer stimulus checks (slik artikkelen jeg postet lenger oppe hevder), ser jeg ikke hvordan det bidrar til at produksjon av varer og tjenester øker, og at økonomien dermed vokser
" Ifølge kvantitetsteorien er inflasjon en funksjon av mengden tilgjengelige varer og tjenester målt mot markedets samlede tilgang på penger. En økning i pengemengden utover den faktiske produksjonen er årsaken til inflasjon."
Ja, men problemet er at man gir pengene til de rike som bruker det på aksjer. Dermed stiger prisen på aksjer, men ikke melk siden alle kjøper like mye melk som før, og de fleste som kjøper melk har ikke fått noe mer penger.