Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Men det hadde jo vært enda enklere dersom alt hele tiden var åpenlyst? Da kunne man jo shortet når man regnet seg frem til at markedet skulle ned og når det skulle opp i forhold til p/e slik at det alltid var riktig priset og at alle var enige om hvilken vei markedet skulle.

Det er nok en grunn til at personer som john fredriksen og kjell inge røkke blir styrtrike og ikke økonomer som harald kvadsheim osv… (han har nok til salt i grøten han også, for all del). :slight_smile:

Hva! Driver du å lar markedet styre investeringene dine i stedet for din egen overbevisning? Da tror jeg ikke denne tråden er for deg. :upside_down_face:

Fra spøk til alvor, synes du har vært konsekvent i dine analyser og de har vært veldig treffsikre. Det er litt morsomt å se hvordan mange her inne som @Smaaspareren og @Nocturne tolker alt som at det straks snur. Mao, de har en teori og så leter de i chartet til de finner noe som støtter teorien. (Det vil man alltid finne)

Kanskje litt slemt å henge dem ut på den måten, men det er også en kommentar til ettertanke. Hvis man bruker TA til kjøp, så burde man bruke TA til salg også. Ofte med små tap og forhåpentligvis med store gevinster. Jeg synder altfor ofte mot det selv.

3 Likes

Det kan godt være, men da må også tiår med lektyre revideres, altså hele systemet må revideres. Selvsagt ikke en umulighet, det har skjedd før.

Jeg skrek vel det samme i 2013 som nå. Gikk glipp av mye god avkastning ved bare å se på fondsparing, men gjorde det ganske OK i de få posisjonene jeg valgte å ha. Kun et knippe enkeltaksjer som hadde gode balanser, fine topplinjer og fornuftige vekstanslag. Den største avkastningen ble personlig, å se at den spe (og uerfarne) analyseevnen jeg satt på faktisk ga resultat. Om det var likviditetsinnsprøytning eller andre som så det samme, bare senere, vet jeg ikke, men tok det allikevel som en win. Det er vanskeligere nå.

Du har helt rett i at det er irrasjonelt å si at alle tar “feil”, men det finnes jo en slags baseline, som forøvrig er mobil som fy, som setter en slags konsensus av fornuft. Analytikere(og tradere) har jo tross alt rykter å bevare :wink:

Ja, men man ser jo gang på gang at de er jo bare en del av hele saueflokken om de så kaller seg eksperter. Samme med valuta-eksperter. Når euroen bikket ned gjennom 9 for noen år siden så var det jo ikke måte på hvor mye kronen skulle styrke seg. 10/10 eksperter tok feil. I mars etter at kronen svekket seg så var det jo ikke begrensninger på hvor svak kronen kunne bli.
Nå etter at den har styrket seg så spår de styrking…

Utrolig kjekt at amerikanerne er så flinke til å stå med god avstand til hverandre i gatene om dagen da. :sweat_smile: Kan da umulig bli noe dråpesmitte av demonstrasjene som pågår…

1 Like

Det har absolutt ikke vært vanskelig å finne bearish formasjoner i chartene, tvert i mot. Det er litt av problemet jeg har hatt, både det fundamentale og chartet har ropt bear til meg, men markedet har likevel gått i mot det. Hva er da feil? Analysen eller tar markedet feil?

Det er selvfølgelig analysen som er feil, og jeg noterer det på kontoen for at markedet er langt fra så effisient som jeg har antatt. Hvordan ellers forklarer man ATH på enkelte indekser og ETFer i det som er den største krisen vi har sett i moderne tid?

Hele bulltesen er tuftet på “greater fools theory” - så lenge sentralbankene kjører på med likviditet, vil investorene flokke til assets pga. TINA. Det vil fungere helt til det ikke fungerer lenger. På lang sikt tror jeg fremdeles solid TA og FA er det som må til for å slå markedet. Noen kan ha flaks og kjøpe en pennystock som ti-dobler seg i verdi - eller kjøpe Bitcoin på $200 og selge på 20k. Jeg er ikke en av de.

Dette markedet vil nok bli analysert i hel når støvet har lagt seg, og pensum må nok skrives om i en del lærebøker som @hybrid er inne på. Det jeg er mest interessert i å finne ut er hvordan de langsiktige konsekvensene av denne pengepolitikken vil utvikle seg. Jeg tror ikke det blir pent.

Federal Reserve action to keep credit flowing rewards risky behavior and the remedy may be tougher regulation in the future, said former New York Federal Reserve Bank President William Dudley.

“People who have high-yield debt that’s outstanding, a lot of times that’s happened by choice,” he told Bloomberg Television Wednesday. “So for the Federal Reserve to intervene and support those asset prices, is basically creating a little bit of moral hazard in the sense you’re encouraging people to take on more debt.”

More than 40 million U.S. workers have filed for unemployment benefits in the past 2-1/2 months as businesses shuttered and Americans stayed home to limit the contagion. Payroll data due Friday is expected to show the unemployment rate surged to 19.5% in May, the highest level since the Great Depression.

“There are a number of things that are worth exploring,” he said. “It’s one thing if you have a financial crisis every 50, 100 years. If you start to have a financial crisis every 10 years, then the Fed’s actions are going to encourage people to take more risk in the future.”

2 Likes

Plutselig får man en sur børsdag med -8% eller +16% i bear x2. Da er det greit å være posisjonert i forkant.

Eller fire dager i 2% pluss, da er det kjedelig…

2 Likes

Ny pump på gang :rocket:

Viss ikke penger er i ferd med å bli verdiløse nå. Når skal de da bli verdiløse? Kanskje litt sterkt ord. Miste mye av verdien i hvertfall.

Min mor lærte meg en gang at det var viktig at å være god til å spare og betale ned på boliglån så mye som mulig. Jeg føler meg lurt :joy: :joy: :joy: :see_no_evil:

7 Likes

Be Warned: Market Momentum Is Fading

https://seekingalpha.com/article/4351879-be-warned-market-momentum-is-fading

Veldig mange bra poeng her. Stimulus checks + TINA: kombinasjonen av dette gjør at selv med 40 millioner arbeidsledige, har 70% av disse ØKT hvor mye de får inn per måned i forhold til når de hadde arbeid. What the actual f… ? :face_with_raised_eyebrow:

@Buffet - tilfeldig det kommer ut samtidig som vi får jobbless claims tall i dag? :grin:

https://www.cnbc.com/2020/06/03/stock-market-futures-open-to-close-news.html

3 Likes

Det er nok neppe tilfeldig nei.
Nå begynner også baltic dry indeksen å ta gode drag oppover.

Så det er jo nesten ikke noe som ikke stiger i verdi nå om dagen :slight_smile:

Det er mulig sentralbankene har satt i gang å blåse opp en av historiens største bobler. Men det betyr ikke at den skal sprekke i morgen :slight_smile:

1,8 millioner søkte om arbeidsledighetstrygd i USA i forrige uke

Antallet som søkte om arbeidsledighetstrygd i USA, såkalt jobless claims, var på 1,877 millioner forrige uke, viser statistikk fra det amerikanske arbeidsmarkedsdepartementet torsdag.

På forhånd var antall førstegangssøkende ventet å være 1,800 millioner personer, ifølge Direkt Makro.

USAs handelsbalanse med underskudd på rett over 49 mrd. dollar i april

Den amerikanske handelsbalansen for varer og tjenester viste et underskudd på 49,4 milliarder dollar i april.

På forhånd var det ventet et underskudd på 49,0 milliarder dollar, ifølge Direkt Makro.

Beste videoen jeg har sett i dag. Noe til ettertanke for folk som er bullish på dette markedet :shushing_face:

Edit: ser ut som en Double Top på 750 i OBXen.

Mark Tepper, CEO of Strategic Wealth Partners, told Business Insider “The rise in continuing jobless claims is worrisome because it means people remained unemployed and didn’t return to work.”

4 Likes

Så etterspørsel etter transport av varer øker? Det betyr jo at både produksjon og forbruk går opp. Bull

1 Like

Når det har vært på bunn nivåer, er det ikke mye som skal til før at man merker oppgang :slight_smile:

Tilbakemelding på videoen:

Hvorfor anbefaler han å betale ned på lån, tror dere? Er ikke fastrente et bedre alternativ?

1 Like

Dow jones i pluss nå.