Det har absolutt ikke vært vanskelig å finne bearish formasjoner i chartene, tvert i mot. Det er litt av problemet jeg har hatt, både det fundamentale og chartet har ropt bear til meg, men markedet har likevel gått i mot det. Hva er da feil? Analysen eller tar markedet feil?
Det er selvfølgelig analysen som er feil, og jeg noterer det på kontoen for at markedet er langt fra så effisient som jeg har antatt. Hvordan ellers forklarer man ATH på enkelte indekser og ETFer i det som er den største krisen vi har sett i moderne tid?
Hele bulltesen er tuftet på “greater fools theory” - så lenge sentralbankene kjører på med likviditet, vil investorene flokke til assets pga. TINA. Det vil fungere helt til det ikke fungerer lenger. På lang sikt tror jeg fremdeles solid TA og FA er det som må til for å slå markedet. Noen kan ha flaks og kjøpe en pennystock som ti-dobler seg i verdi - eller kjøpe Bitcoin på $200 og selge på 20k. Jeg er ikke en av de.
Dette markedet vil nok bli analysert i hel når støvet har lagt seg, og pensum må nok skrives om i en del lærebøker som @hybrid er inne på. Det jeg er mest interessert i å finne ut er hvordan de langsiktige konsekvensene av denne pengepolitikken vil utvikle seg. Jeg tror ikke det blir pent.
Federal Reserve action to keep credit flowing rewards risky behavior and the remedy may be tougher regulation in the future, said former New York Federal Reserve Bank President William Dudley.
“People who have high-yield debt that’s outstanding, a lot of times that’s happened by choice,” he told Bloomberg Television Wednesday. “So for the Federal Reserve to intervene and support those asset prices, is basically creating a little bit of moral hazard in the sense you’re encouraging people to take on more debt.”
More than 40 million U.S. workers have filed for unemployment benefits in the past 2-1/2 months as businesses shuttered and Americans stayed home to limit the contagion. Payroll data due Friday is expected to show the unemployment rate surged to 19.5% in May, the highest level since the Great Depression.
“There are a number of things that are worth exploring,” he said. “It’s one thing if you have a financial crisis every 50, 100 years. If you start to have a financial crisis every 10 years, then the Fed’s actions are going to encourage people to take more risk in the future.”