olja snudde opp, skal oslo etter da tro ? hmmm …
Hmm
Ser slik ut ja…
Alt blir pumpet opp til himmels. Fiat-penger begynner helt å miste sin verdi. Er vel bare snakk om tid før inflasjonen stiger
Vel, man trenger gjerne ikke en kraftig korreksjon som du sier, men forward P/E er basert på estimater. Hvordan ser estimatene ut? Det er jo ingen, alt er skrotet, dvs analytikere spekulerer heftig i analysene sine for 2h 2020 samt 2021.
Hvordan ser det da ut når Q2 blir presentert og vi ikke vet med sikkerhet hva som kommer til å skje i Q3/Q4? Får vi nye guidinger? Det tror ikke jeg.
Selskaper henter penger, lånefasiliteter blir etablert, noen har søkt konkursbeskyttelse, noen blir baila ut, det blir kjørt emisjoner(hvor store eiere selger seg ned). Altså.
FED kan ikke stimulere corporate earnings og sant skal sier at når man “mister” 1 år, ja da skal vel analyser revideres siden man allerede er på “etterskudd”.
Analyser hører hjemme en plass atm:
Kanskje, men man kan vel argumentere for at nordmenn, som vanligvis bruker mye penger på dyre utenlandsferier, er villige til å investere mer i bolig for å kunne ha hyggelige ferier hjemme de neste årene? Tall fra byggvarehandelen sier jo det samme, vi pusser opp mer enn noen sinne.
Vi har vel strengt tatt ikke hatt noe valg. Nordmenn må somregel ha noe å ta seg til, med mindre de sitter i spania, da drikker de vin.
Ja, vi får se. Jeg stoler på mine egne analyser, så får andre stole på sine.
Du kan jo se på analysen min fra en måned siden når alle mente at vi hadde toppen inne, og jeg mente at vi skulle til 3k og høyere (fra 2770). Evt kommentaren min om at når SP500 etablerer seg over fib38.2 så søker den seg ofte til 61.8 (altså en bevegelse fra 2640 til 2930). Evt kommentaren min om at det ikke var et bearmarket rally når alle mente det i slutten av mars.
Korrekt! Men jeg har lest en del her inne som er bekymret for at folk nå begynner å spare og slutter nærmest helt å bruke penger.
Jeg kan ikke se de tendensene i det hele tatt…
Ja, og det skal du bare gjøre, men forward P/E har da lite med TA og gjøre?
Har du virkelig lagt ned arbeidet for å analysere hva forward P/E for visse markeder er neste år?
Kudos isåfall.
Hele greia er helt uvirkelig for min del, er vel bare å akseptere at man har tatt feil så langt og at posisjonene jeg satte (rundt bunn faktisk) var lure kjøp og to uker senere dårlige salg, selv om 15% er mer en godt nok årlig for min del.
Jeg hadde nok satt stor pris på avkastningen, men personlig liker jeg hverken å tjene/tape penger uten å vite hvorfor… At folk tjener penger nå er helt supert, men personlig sover jeg ikke godt om natten når jeg gjør irrasjonelle avgjørelser.
Det sagt skal jeg innrømme såpass at NANO fikk stå, selv med gevinst, da jeg tydeligvis har blitt glad i selvpining og har investert for mye mentalt til å gi slipp. Kalles vel fort å bryte første bud ved investering.
EDIT:
Liten disclaimer, jeg venter fortsatt på fall og er på ingen måte BULL, men begynner å bli skikkelig tynnslitt. Cruiser vi gjennom juli/august uten et markant fall burde vertfall samtlige universitet i verden få nytt finanspensum…
Svaret til Holmes var bare for å belyse det at veldig høy forward PE ratio ikke nødvendigvis gir det store fallet som flere her inne håper på.
Som nevnt her inne flere ganger tidligere så gjelder dette fortsatt “Markets can stay irrational longer than you can stay solvent”.
Håp er ikke noe jeg holder på med. Ser på en nedgang herfra som et ganske sannsynlig scenario som jeg tar med som en faktor i mine posisjoner.
Stimulansenes æra har begynt. Vi skal negative renter. Equity skal mye opp.
Som sagt, vi er på viktige nivåer i spx500, nasdaq og omxs30, så å sette korte posisjoner i dette området er ikke dumt. Så lenge man har en plan på hvor stoppen skal tas.
Buy Bears in June , and stay tuned hehe
Er du long eller short her selv?
Boligmarkedet pisser på denne tråden.
Er long, men har solgt litt i posisjoner som har gått bra, og stoppene er satt i de posisjonene som ikke har bestemt seg for retning enda. Har også funnet interessante nivåer på nedsiden i flere av aksjene jeg følger. Så jeg har forberedt meg i tilfellet det skulle snu nedover her.
Well said! Samme tenker jeg. Har sett mange youtubere og Discord-folk som har tjent rått på rallyet vi har hatt (kudos til dem!) men når man ser at den eneste grunn til at ting går opp er stimulanser / inflasjon / kredittfasiliteter så er det ikke en bærekraftig utvikling. Hvis man skal rasjonalisere prising må man se på inntjening og vekstmål etc. Men; det sagt, kan godt hende vi er over i en ny æra som @Hild sier, og at nedsiden i fremtiden vil være sterkt begrenset.
I så tilfelle vil OPPSIDEN også være begrenset! Hvis ikke kan man ikke lenger kalle det “risk/reward”, og alle kan bare kjøpe aksjer og bli rike
Krysser fingrene for at det er HS vi ser her nå. Test av 749-750 og rejection er det som mangler /
evt. brudd ned fra halslinjen på volum.