Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

No offense men jeg får så j… lite ut av charts uten forklaring @Hocki og @Savepig:face_with_raised_eyebrow:

Jeg kan jo antyde at du prøver å dra en parallell til bunnen desember 2009 og hva som skjedde etterpå, men hvorfor er det relevant? På hvilken måte @Hocki ?

5 Likes

P/E -10 kanskje? :thinking:

1 Like

Det var et svar til @Holmes sitt chart over forward PE ratio for S&P. Sjekk datoene i chartene. Toppen i 09 for forward PE samsvarer med den lilla linjen i mitt chart.

Når man viser et papir som trader i ukevis innenfor verdens tydeligste opptrend, så påpeker man basically at det ikke er noenting i chartet i seg selv som egentlig tilsier at det skal snu.

Volummotstanden er jo egentlig også tynnere oppover.

Jeg synes det var et bra motargument, men vi får se. Da hadde jo tross alt både prisene og earnings kommet ned en del. Nå er bare earnings ned.

Bare den kommentaren der sammen med chartet gir mye mer mening for andre ifht. hva du ser på.
Når jeg ser chartet ditt så tolket jeg det slik som beskrevet i min TA post over. Du kunne også nevnt indikatorene du har under chartet som alle flagger overkjøpt. DET tilsier at price action vil / bør snu her, men som vi begge påpeker, det er plenty of safety i selve trenden enda. Desverre :grin:

Flere av momentumindikatorene som tenderer opp mot overkjøpt verdier, men det viser jo først og fremst styrke, og tilsier i mitt syn ikke at noe kommer til å snu i seg selv, kun at man skal forvente en avkjøling.

Man pleier vel å si at aksjemarkedet tar trappene opp og heisen ned igjen.

1 Like

Ja, det gjelder å være åpen for flere muligheter. Chartet var egentlig for å vise at man trenger ikke en kraftig korreksjon i indeks for at forward PE skal “normaliseres”.

Synes også det begynner å bli litt tynn luft etter hvert, men enn så lenge fungerer de aller fleste posisjonene jeg tar.

2 Likes

Deri ligger mitt rasjonale for å legge inn forsikringselement i porteføljen min, ønsker ikke å komme like heavy bakpå som sist hvis det plutselig snur.

1 Like

Alle mine fungerer fint bortsett fra bear :joy:

3 Likes

@Savepig - enig i det, enten er vi på slutten av bølge 5 ifht. EW og danner nå en topp, eller så skal vi videre (potensielt bullflag) på hourly etc. Olja som driver mye av OBX er i allefall mer bearish nå :slight_smile:

Merk at vi stanget i 0.618 - jeg er ikke kjempefan av EW men det står ifht. reglene at:

Wave 5 is typically 61.8%, 100%, or 123.6% of wave 1

Er fortsatt muligheter for oppside så lenge viktige nivåer brytes. Her er en bull-analyse av OMXS30.

3 Likes

Hvordan ser “bear scenario” ut? :slight_smile:

At det er en fakeout over lilla linje som i mai 2019. I såfall kan en rekyl ned mot 1600 være en mulighet. Dog bør man være åpen for høyere nivåer om den etablerer den seg over.

1 Like

For meg blir det alt for tidlig å snakke om brudd opp. Slik jeg ser det er dette en massiv supply sone.

Screenshot 2020-06-04 10.07.17

1 Like

Ja, det er et avgjørende nivå. Derfor jeg sier at man bør følge med ved etablering over.

1 Like

Ble vekt av 1-åringen klokken 5 i dag. Den her gikk på repeat fra sangboka hans. Vet ikke helt hva det betyr, men bestemte meg nesten for å selge meg helt ut av alle bjørneprodukter. Våknet heldigvis før børsen åpnet og kom frem til at jeg ikke skal la barnesanger avgjøre investeringene mine.

2 Likes

Budskapet i den sangen er vel at man tror at bjørnen sover og det ikke er noe fare på ferde, men man jo aldri være trygg :wink: Plutselig våkner bjørnen opp.

4 Likes