Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Jeg vil ikke mene så mye om protestene, men timingen sett opp mot Covid-19-smitte og alt som folk har ofret for å hindre den virker helt sprø.

I forhold til det at jeg stadig er i bjørneleiren kan jeg kommentere:

• Det at markedet har steget mye gjør meg egentlig bare enda mindre villig til å risikere kapital - spesielt når det fundamentale ikke støtter opp om det utover billige penger og trykking av nye.
  • Det er usikkerhet på så mange fronter som ikke reflekteres i prisingen av markedet.
  • Jeg føler meg dum som ikke hoppet på i bunn, men følte da veldig at markedet enda var høyt priset. Det viser tydelig at det er krevende å treffe blink hele veien.
2 Likes

Fra Finansavisen

Høy optimisme

Hausseindeksen, som forteller om optimismen i aksjemarkedet, ga kjøpssignal da den passerte 10 og steg til 11 den 27. mars. Uken etter doblet den seg og i løpet av de tre dagene før påske steg den ytterligere 11 poeng til 33.

I løpet av de siste ukene har den steget videre og sist uke steg den til 80, som er tangering av toppen på 80 fra desember i fjor.

En hausseindeks over 50 betyr at det er høy optimisme. Og på 80 – kanskje litt i høyeste laget?

4 Likes

Missforstod ikke.
Jeg skrev kun at det var en effektiv måte å spre covid-19 på.
Så kommer du med et langt innlegg hvor du atpåtil spør meg om hva jeg hadde tenkt dersom jeg lå der og ikke fikk puste? Virket nesten som du hadde lyst til å kalle meg rasist kun basert på den påstanden.
Dersom vi alle nå skal gå sammen så mange som mulig og demonstrere over hele verden. Hva med de som ikke har immunforsvar til å takle covid-19? Eller de som ikke har økonomi til å tåle en runde til med nedstengning. Alle vet at selvmord øker i takt med økonomiske kriser.

1 Like

Det viser hvor lett det er å misforstå hverandre - spørsmålet var ikke ment rettet mot deg spesielt. Den type behandling av fargede pågår fortsatt i Usa, verdens mektigste land, landet alle andre vestlige land ser opp til og føyer seg etter og ikke minst; etterligner.

Hovedpoenget mitt er at vi gjør lurt i å tenke gjennom hva vi tar til oss av informasjon, og at det ikke gir mening å sette ulike typer urett opp mot hverandre (spesielt det som skjer i vesten i forhold til u-land). Når vestlige land har dype utfordringer med menneskerettigheter så har selvsagt u-landene enda mye flere problemer.

Siden USA tidligere har drevet kampanjer for å endre opinion fra pasifisme til å få folket positive til å gå i krig er det grunn til å tro at det samme eller tilsvarende skjer fortsatt.

(Beklager misforståelsen).

Edit: blir litt mye for bjørnehjørnet alt det her - og vi er helt enig i at det ikke er en bra tid å demonstrere - men bakteppet med Covid er nok også årsak til at det har blitt så stort. Folk er desperate. Kanskje en del folk føler risikoen for å dø er et bedre alternativ enn at hele familien må leve som hjemløse uten inntekt.

4 Likes

FED’s Day of Reckoning is Coming!

Ascending wedge | Max FOMO:

4 Likes

Interessant. Nesten så jeg også tror vi er nærme en topp nå og på tide å snu possisjonene.

De siste dagene tyder på at en second wave er svært sannsynlig.

Det har også poppet opp noen facebookgrupper hvor vanlige folk gir aksjeråd og kursmål uten verken fundamental eller teknisk analyse. Samt noen vurderer å prøve å leve av trading, så en del tyder på at det er på tide med en tur nedover.

2 Likes

Det pleier å være enkelt å innse hvor “toppen” er fordi man normalt vil få en volume-climax på topp.
Ofte vil en topp candle ha en lang wick oppover, på en høyere timeframe, etterfulgt av mange røde candles - også på volum. Problemet med dette rallyet er at det har vært på stadig avtakende volum, og som han sier i denne i videoen, se på volum på toppen her:

Det sitter mye penger på sidelinjen, men jeg tror samtlige nå vil vente på pullbacks. Hvor mye vil FED kjøpe nå som de ser de “fake” arbeidsmarkedstallene? Hva om de sier på møtet på torsdag at de trapper ned stimuli for å spare litt krutt inn mot valget i november?

Følg med i neste episode av Brødrene Dal og “AAS” (Anabole aksjespekulanter).

1 Like

Er stort sett enig med han i videoen, men volumet er jo ikke verst i forhold til før Korona. Men siden pengemengden er økt bør vi kanskje forvente høyere volum generelt?

1 Like

Du ønsker normalt å se høyere volum siden vi er såpass extended, volum på weekly har vært avtakende under hele oppgangen. Mulig volum vil ta seg opp igjen om flere får FOMO på disse nivåene.

Interessant at set up er likt for DJIA nå, som i 1930.

DOW JONES 1929-1930

• Falt 49%
  • Steg 50%
  • Brøt så ned fra wedge og fortsatte bear-trenden.

image

DOW JONES 2020

• Falt 38%
  • Steget 50%
  • Ligger i wedge…

7 Likes

Er det nå snart man skal inn med siste støtet? :slight_smile:

Heldigvis er penger nå nesten “verdiløse” nå som det trykkes så mange av dem så gjør ikke så mye å ligge litt minus på bjørneposisjonene :sweat_smile: :joy:

3 Likes
1 Like

Men det er jo i hvert fall høyere enn før Covid…! Enig i divergens osv :slight_smile:

Velkommen etter Erna!

3 Likes

En trend avsluttes gjerne med en spike opp både i pris og volum. Så skal ikke se bort ifra økende volum før nachspielet er over.

1 Like

Hun sier det i alle fall rett ut, verre med mange andre som bare går rundt grøten og tror åpning av landet vil redde inn det meste :slight_smile:

2 Likes

Vi har jo hatt en relativt heftig spike opp de siste 2 ukene, volumet vil nok øke uken som kommer da mange er redd for å bli stående utenfor :slight_smile:

2 Likes

Dette sier vel litt også, vil anbefaler dere å ta en titt på robinhood stock traders på Facebook. Høy optimisme for å si det lett :slight_smile:

4 Likes

“They don’t teach finance in the Sherwood forest.” :sweat_smile: :joy:

8 Likes

Les i gruppen jeg nevnte, så skjønner man for tegninga…