Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Herlig at du er så skråsikker på at det vil gå jevnt oppover i ti år, og at vi først om ti år får svaret på hva som blir den egentlige konsekvensen av dagens økonomiske intervensjoner mht koronakrisen. Før det er det visst bare å laste opp - tvi, tvi😉

5 Likes

Det har vært riktig de siste 10 årene så da MÅ det stemme for de neste 10 også

1 Like

4 Likes

Har du data som kan backe up den påstanden eller er det bare noe du tror?
Som teksten tilhørende grafen viser gikk de fra å kjøpe 25.4 mrd i assets i uke 23 til 16.4 mrd. i uke 24. Det er en reduksjon på 9 mrd. Jeg forventer trenden med mindre kjøp fortsetter siden markedet alt er pumpet opp til ATH. De har ingen behov får blåse det opp mer.

Hva når de begynner å selge assets?

The FED Desk intends to conduct a small value Treasury sale operation , which will occur on Tuesday, June 16, 2020, beginning around 1:30 PM ET and ending at 2:00 PM ET.

https://www.newyorkfed.org/markets/opolicy/operating_policy_200611

Videre så kan ikke FED gjøre noe med konkursbølgen som kommer til å komme ila. Q2/Q3.
Vi har alt sett Hertz, J. Crew, og Neiman Marcus gå konkurs. Hvilket selskap blir neste?

Det er klart når inntjeningsestimatene faller og utsiktene for økt inntjening er begrenset pga. en potensiell koronabølge II, så vil mange selskap slite med å betjene den høye gjeldsgraden.

U.S. corporate debt is heading for 50% of GDP. That’s not merely a new record – it’s other-worldly. When ratings agencies downgrade the debt of corporations, borrowing costs go up. Some companies will be able to service the higher interest payments, but their future earnings will suffer. The ones that cannot service debt obligations? They will seek bankruptcy protection, completely wiping out stockholders.

image

Lykke til :slight_smile:

8 Likes

Men disse selskapene er jo stort sett allerede priset som pennystocks, så de vil ha fint lite innvirkning på indexene?

Ja det er noen voldsomme kursbevegelser i bunnslammet men i dollar og cent utgjør det fint lite

Apple mcap: 1,47 bill
Hertz mcap: 402,69 mill.
Chesapeake mcap: 188,13 mill.

Bare å vente til den varslede konkurs-tsunamien treffer både US og Europa i løpet av året, veldig mye annet enn pennystocks som vil rammes. Første du kan se på er alle de store triple B-selskapene i USA med høy gjeldsgrad. Når de blir nedgradert til junk og får ytterligere problemer med finansene begynner tsunamien å få ordentlig moment.

4 Likes

Det mange ikke har tatt innover seg er at mange selskaper har surfet på backloggen sin og vil først få problemer nå når nye ordre ikke kommer inn

9 Likes

Noen som vet om det er en plass man kan se antall emisjoner til nå i år og sammenligne med tidligere år? Både US og Europa.

Antall selskaper som lever på lånt tid og lånte penger har vært stigende i mange år.

image

3 Likes
1 Like

3 år er ingenting, aksjer prises på neste 10 års inntjening :sweat_smile:

Ja, @Savepig, FAANG aksjene kommer selvfølgelig ikke til å gå konkurs. Hvordan du likevel klarer å tolke argumentet til å bare gjelde pennystocks er merkelig. Det var ikke poenget.

Poenget er, som grafen til @Krosta viser, at mange, mange selskap har for høy gjeldsgrad ifht. inntjening. Vi kommer til å se en rekke emisjoner det neste halvåret. De som ikke klarer å få inn penger vil gå konk. De som klarer å få inn penger vil falle i verdi pga. utvanning, og lave vekstutsikter.

Vi er vel alle enige om at markedene er høyt priset ifht. historiske multipler. Det vi er uenige om er om dette er den nye normalen. Jeg tror som sagt ikke det er det. Dette er et rally drevet av ren spekulasjon. Denne artikkelen er inne på noen av årsakene, og dette er et globalt fenomen.

Men som vi som har vært i gamet en stund etterhvert har lært oss, what goes up… :kissing_heart:

3 Likes

kina med høyeste antall nye smittetilfeller siden april. javel ja.

Hehe. Det kan bli om 3 år eller 13. Jeg er ikke skråsikker. Dette er jo veldig komplekst. Faktisk så komplekst at 2/3 av alle analytikere har bommet i post-lockdown tiden . Jeg tror imidlertid ikke at oppvasken det blir gjort om 3 mnder som synes å diskuteres (kanskje tidligere og for enkelte om jeg forstår rett).

En annen ting, jeg stoler på at bankvesenet (som er en bunsj utrolig innovative skurker) kommer til å dikte opp nye verdipapirer i fremtiden som sannsynligvis vil sørge for at man ytterligere kan utsette en evt. smell og hangle videre.

Stol på at bankene aldri kommer til å gjøre opp for seg :wink:. Ser forøvrig forbrukertilliten juni skyter høyt, 78.9. The show goes on!

1 Like

Det kan være at børsen går oppover i 10 år. Det er noe annet at økonomien og den generelle velstand øker. Således er det sikkert fornuftig å være med på hyperinflasjonen, da taper man personlig minst realøkonomisk.

image

1 Like
1 Like

Hvis han her fyren har rett, så er vi i complacency fasen.

Så også en annen video som pinpointet nøyaktig tidshorisonten for kræsj og rally i 1930 ifht. dagens rally. History doesn’t repeat, but it rhymes. I sist tilfelle droppet markedet 40% igjen fra første rally topp. Jeg ville ikke blitt overrasket om vi får en slik korreksjon de neste 3-6 månedene.

Noen interessante videoer til:

Sistnevnte er en value investor (ikke trader), og er interessant for de som er langsiktige.

8 Likes

Det jeg ville frem til er at jeg ikke fant det dokumentert hvor mye av de største indeksene som utgjøres av selskaper som sliter.

Skjønner. Fair enough. Du kan jo se videoen i innlegget over om FAANG aksjene. Jeg tror ikke de vil slite like mye som small caps, men i og med at de er overvalued fra et fundamentalt perspektiv, vil det jo føre til fall i indeks dersom de begynner å korrigere… :thinking:

Mtp. at økonomier gjenåpner verden rundt nå så synes jeg høsten ser meget sketchy ut :face_with_hand_over_mouth:

Scott Gottlieb, former U.S. Food and Drug Administration chief, said rising case counts and high hospitalization rates in some states coupled with increasing positivity suggests “there are outbreaks underway.” Gottleib said states like Texas and Arizona aren’t able to trace the origin of the new infections and “can’t take targeted measures.”

Virus Won’t Slow for Months: Researcher (11:30 a.m. NY) The coronavirus is likely to keep spreading until at least 60% of the U.S. population has been infected, said Michael Osterholm, director of the Center for Infectious Disease Research and Policy at the University of Minnesota. The U.S. infection rate is 5%, he said. “We’re going to see a lot of additional cases out there,” Osterholm said.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-06-13/u-s-cases-up-most-in-two-weeks-washington-warns-virus-update

For øvrig en del gode artikler på den siden.

2 Likes