Haha du og hele klasse 5b
Hvorfor sier du det?? Helt seriøst fra min side…Alt handler ikke om penger og poenget mitt er nettopp at jeg i dag med gevinst nettopp kan stille spørsmålet med en viss tyngde og ikke bare tenke på meg selv. Er vi på riktig vei???
Den amerikanske sentralbanksjefen Jerome Powell skal ifølge flere medier sagt til kongressen at dersom aksjemarkedet går videre opp, vil Fed redusere kjøpsprogrammet for selskapets obligasjoner. Men dersom markedet går ned, vil Fed øke kjøpene.
Så vi skal sidelengs ut året. God sommer
kjøper tid til en vaksine er på plass, tydeligvis.
Det som er synd er at «alle» egentlig har forventet en korreksjon - før Korona kom.
Så kom Korona og overbeviste FED om å gjøre støttekjøp. Nå som støttekjøpene er i gang er de vanskelig å stoppe, så hva da med korreksjonen?
Var det dippen vi så i Mars?
I en normal verden uten støttekjøp var det ikke alt, men det kan virke som at FED prøver å slite ut investorer som er imot dem. Eller er det stort sett markedet selv som er bufferen?
FED er i hvert fall blitt en del av markedet.
Som var det jeg påpekte her for 2 dager siden. Mye av risikoen i aksjemarkedet er redusert. Det i seg selv vil gi oppgang. Blir spennende å se hvordan dette vil utspille seg videre.
Men går markedet opp for tiden?
De som kjøpte indeks 15 april har enda ikke tjent noe. Det er kun de som har truffet bra inn- og utganger som har fortjeneste. (eller enkeltaksjer)
Du kan så si. Vinneroppskriften så langt må ha vært å sondere taperlisten year-to-date, for så å plukke konkurskandidatene som har falt 90%+ og ri rekylen så langt det går
Og til det har jeg sagt at da skal risikopremien også naturlig nok ned. Hørt om noe som kan gi avkastning uansett, altså bare oppside, ingen nedside… ? Ikke jeg heller
@rokky - eller bare kjøpe selskap som melder konkurs. De ser ut til å gå uansett - ref listen jeg posta tidligere.
Ser vel ikke veldig bull ut dette? Glad jeg har på meg hjelm og knebeskyttere i form av bear sertifikater.
Ferske tall fra Frischsenteret for samfunnsøkonomi og forskning viser at 55 prosent av de koronaledige var tilbake i minst 80 prosent jobb ved utgangen av mai. Norsk økonomi er mer enn halvveis tilbake til normalen i arbeidsmarkedet sier forsker Bernt Bratsbergbanen ved Frischsenteret. Bedre enn forventet.
https://www.cnbc.com/2020/06/16/imf-set-to-slash-economic-forecasts-amid-crisis-unlike-no-other.html
Nye lockdowns. Veldig bearish i mine øyne.
… i tillegg til potensiell krig mellom Nord og Sør-Korea?
Bra at alt annet er på stell da