Forklaringen og grunnen til at dere må glemme det som er normalt.
Det er litt morsomt at kinesiske myndigheter nå hausser opp aksjemarkedet slik de angivelig gjorde i 2015. Markedene er helt ødelagt og frikoblet enhver fornuft og logikk. Hvor lenge det varer vet ingen, men når det først smeller folkens…
Det er hardt å være sau og sommeren, men det må jaggu være tøft å være bjønn også jeg er enig i argumentene som postes her, men virkeligheten er noe helt annet. De som til vanlig bruker primært TA eller bruker det som en stor del av handling, det må da være lurt å vente på ett ordentlig taktomslag i feil retning? Det er vel ikke så mange som handler i tosifrede millionbeløp her så det skal være mulig å likevel komme inn fornuftig?
Jeg har en oppfatning av at TA fungerer like bra her nå som FA, i.e det fungerer dårlig pga. manipulasjonen. Det har vært en rekke tekniske signaler som har pekt på fall, og vi har fått fall, men ikke langt på nær nok ifht. det man skulle tro, basert på de data og utsikter som foreligger.
Jeg ser ikke mange tekniske argument for at ting skal videre langt opp heller, så tror vi blir rangebound en stund fremover. Volumet er lavt om sommeren uansett…
jaja. stålbull
Men alle vet jo, og har visst siden mars, at Q2 blir dårlig.
At implied eps er ned fra 160usd til 115usd og at vi på samme tid tråler rett under ath tilsier jo at FED har bestemt at en kjapp recovery skal prises inn.
Selskapene skal virkelig levere god inntjening for å forsvare dagens prising fremover.
edit:
Og forøvrig var denne recoveryen satt til late q3/q4. Det at US, Tyskland og andre regioner som sliter med voldsom oppblussing av sykdomstilfeller gjør jo hele greia til en 50/50 vurdering. At det i tillegg er valg i US til høsten og Trump visstnok mister fotfeste er jo også rn katalysator for en nokså heftig makrobevegelse i markedene.
Synes det er merkelig at “markedet” ikke er litt mer avventende og “sparer” oppgang til det faktisk begynner å gå på skinner igjen, eller er det en pre-corona mindset som ikke tar høyde for muh FED/QEI involvement?
Vil ikke bli kastet ut av tråden, men det har litt å gjøre med at når sentralbankene nærmest tar over kapital markedet og tegner en strek i sanden. Ned hit men ikke lengre ned, ja da blir jo risikobildet forskjøvet kraftig. Omtrent som det ikke er risiko på aksjer og da er det klart at noen og enhver kan tenke seg å hoppe inn.
Samtidig skal du ikke undervurdere at fatalityrate på Covid19 stuper samtidig som det hagler inn med nyheter på Vaksine og Treatments. Mange tenker nok at 1/2 år fra nå så vil en inngang være kanskje minst 10% dyrere.
Jeg synes stadig vekk du zoomer alt for langt inn for å finne TA bearargumentene du så veldig gjerne ønsker er der der.
På mitt chart er OBX i ferd med å finne støtte og kan fint starte et nytt rykk som vil tvinge meg til å ta tap på en del av forsikringen min
Oppside opp til 770-800 indikeres greit og kan fint gå opp mot 825
Selv tenker jeg at det er høyere sannsynlighet for at det går tilbake 10% enn at det går opp enda 10% etter at “tapene” i mars er blitt tilbakeført. Hvorfor får man da FOMO av 10%? Var ikke markedet overpriset allerede før en pandemi manifesterte seg? Er en corona-QE-FED-justert ATH nå 1200 (?) for Oslo Børs i stedet for 946,63?
Det er riktignok samme tankegang som sikkert gjorde at mange ikke fikk noe særlig ut av QEI-oppgangen i perioden 2009-2020.
@kernkraft. Jeg har også få svar her. Det eneste jeg har innsett er at sentralbankene nå har kuppet nedsiden i markedet. Aksjene kan ikke gå stort lengre ned enn nå (når man hører på språket til FED, any means necessary osv…). Dette mener jeg vi kan ta som en fact/garanti med mindre verdensøkonomien nå skal slite i mange år og sentralbankene må gi opp. Nå ser det jo ut som både vaksine og behandling lett skal være på plass start 2021 så da slipper vi bekymre oss for det. Nedsiden er kjent og risiko for noe nedside er svært lav.
Når det gjelder hva oppsiden er så tenker jeg litt som deg. ATH som vi hadde må vi nå nærmest korrigere opp for et steroide dopet equity market. Jeg kan ikke skjønne annet enn at et selskaps MCAP når renten var normal og nå når renten er 0 og stimulansepenger flyr i alle himmelretnibger ikke kan være det samme. Jeg vil tro at MCAP nå med stimulansene har potensiale til å være mye høyere da alle investorer har tilgang på mye mer kapital. Jeg mener derfor at OSEBX lett kan stå i mer enn 1000 ved utgangen av 2020. Hva som skjer i ettertid når stimulanser trappes ned vet jeg ikke. Men den tid den sorg.
Jeg innser at jeg burde “sett” det samme. Selv om jeg til syvende og sist er (perma)bear så går ikke alt ned i en rett linje (klisjé, I know). Litt sent nå, though. Problemet mitt er at jeg ikke forandrer kartet etter terrenget.
Jeg forstår deg veldig godt. Det er ikke hyggelig å kjøpe Long når det Fundamentale er søppel. Eneste garantist på nedsiden er sentralbankene i noen måneder til. Jeg tapte en god del fra bunnen til omlag OSEBX 710ish på mine shorts før jeg innså at hele jævla markedet er rigged av sentralbankene. Trøsten er at mange mange profesjonelle aktører har gått i samme fella. Mange er komplett tatt på senga av disse ganske ville stimulansepakkene. Vi skaper historie, det vil vise seg over tid om hvor lurt dette var
Akkurat nå synes jeg ting er ganske rangebound, det har jeg sagt siden sist uke. Ser ingenting som peker veldig sterkt i den ene eller andre retning i mine charts, utenom at kanskje vi setter en monthly lower high denne måneden. Det er dog for tidlig å si, siden det er lenge igjen av måneden…