Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Det du skriv her samsvarar ikkje med mine erfaringar. :man_shrugging:

3 Likes

Rart. Alle jeg har snakket med sier at sertifikatet “står stille” når det ikke kan handles, uavhengig av bevegelsene i det underliggende produktet.

1 Like

Ja det “står stille” til Oslo børs opnar - men opnar då, som regel med solide gaps. Derav livsfarlig kontra å bruke CFD eller andre instrument.

4 Likes

Du får med bevegelser over “natta” også ikke bare intradag.

2 Likes

Hvorfor jeg i alle dager får forklart det motsatte fra folk som jobber med det kan ikke jeg svare på… I eksempelet over her, med bilde jeg la ut, så har vedkommende kjøpt et bull-sertifikat, som i teorien skulle vært opp nesten 40% fra inngang når handelen åpnet. Allikevel har vedkommende negativ avkastning på nesten 10%.

1 Like

Se her f.eks bear DAX x18 store gap mellom dagene

Iflg. Nordnet så har ikke prisen noe å si. Det er kun den endringen i det underliggende produktet som skjer i åpningstiden til sertifikatet som teller. Dvs at kjøper du på 50kr på mandag, kursen stenger på 60kr i slutten av dagen, så sitter du med 20% gevinst. Dersom sertifikatet åpner på 70kr, betyr ikke dette at du sitter med høyere gevinst. Sertifikatene nullstilles hver dag.

Dette stemmer ikke med min erfaring, @Hocki . Jeg kjøpte BearDax x18 på onsdag til 0,11 og den sluttet på det.

Så åpnet den i går på 0,14-0,15 og idag åpnet den på 0,18. Begge dagene fikk jeg urealisert gevinst tilsvarende gapet.

Så det må jo være «gapene» som blir regnet inn?

Solgte forøvrig ut det aller meste med nesten 100% avkastning idag på 0,22 og 0,23. :wink::money_mouth_face::money_mouth_face: Jeg lot det bare stå igjen ca 15% over helga. En langsiktig gamble :sweat_smile:

1 Like

I det eksemplet du beskriver her. Er det kun bevegelsen fra åpningskurs på 70kr og feks stengningskurs på 90kr som bestemmer avkastningen din?

Jeg fikk avkastning regnet fra kjøpskurs (0,116) til salgskurs (0,227). Altså all avkastning i mellom kjøp og salg, så den teorien der stemmer ikke med min erfaring fra Nordnet fra onsdag til i dag.

Det jeg lurer på er hvorvidt det utelukkende er bevegelsen intradag i produktet som gir deg avkastning.
Dag 1 kjøp 0.20, stengningkurs 0.40 avkastning 100 %
Dag 2: åpner på 0.50, stenger 1.00 fremdeles kun 100 % avkastning og ikke fra 0.20 - 1kr ?

Da ble det endel sikring på tampen. Eventyrlig avkastning :chart_with_upwards_trend:

Rakk å kjøpe litt Pcib rett før stengetid.
Noen av de norske sertifikatene stenger kl 16:20, så det ble hektisk :smiley:

3 Likes

Basert på min nylige erfaring så får du ihvertfall på BearDAX x18 avkastning fra kjøpskurs til salgskurs. Ikke bare bevegelsene i åpningstiden. Altså i ditt eksempel fra 0,2-1.

Noe annet i mitt hode ville vært ulogisk, men det er denne rebalanseringen jeg stusser på :stuck_out_tongue:

1 Like

Ja, det ble mer sikring enn jeg hadde tenkt. For én gangs skyld klarte jeg å stagge grådigheten :rofl: Solgte egentlig ut alt, men så kjøpte jeg inn igjen bare litt, så ikke jeg skulle hate meg selv dersom alt krakker på mandag. :joy::joy:

Men sikret meg 1000 PCIB-aksjer på en 2-dagers trade, det var deilig :heart_eyes::heart_eyes:

1 Like

Det stemmer ikke. Har du kjøpt på 50 og den stenger samme dag på 60 og du selger på åpning neste dag til 70, så får du jo ikke 60.

1 Like

Vet ikke helt hva dere diskuterer.
Men før åpning av underliggende sertifikater så vil dere se at spreaden er større. Det er fordi man har mer usikre parameter «å sikte seg inn på» enn under åpningstid. F.eks futures eller pre-handel.
Noen produkter kan kun handles når underliggende handles/åpningstid.

2 Likes

Det ligger en film på Nordnet som forklarer alt som er stilt spørsmål om her.

Det som Hocki sier lengre opp her er i hvert fall bare tull. Produktene følger enhver bevegelse det underliggende gjør gitt en viss spread og fravær av markedmaker under høy volatilitet. Men riktig at de balanseres en gang i døgnet. Derfor en taper over tid på de som er gearet.

Gjengir det jeg er blitt forklart fra en ansatt hos nordnet. Litt synd hvis det ikke stemmer…

2 Likes