Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Hvis det jeg har fått forklart ikke stemmer, hvordan forklares dette her da? Indeks opp 1.57% fra inngang, noe som indikerer 31.4% urealisert avkastning, men allikevel er vedkommende nesten 10% i minus.

Sier bare følgende:

Skal man handle short som diskutert er IG eller CMC Markets å foretrekke.
Man handler da CFD kontrakter på underliggende papirer/råvarer. Kan handle 24-7

Siden sertifikatet rebalanseres hver dag så får du ikke avkastning x gearing når du regner over mer enn en dag, dvs at når det underliggende stiger så øker du eksponeringen og vice versa. I tillegg kan spread og kurtasje trekke ned avkastningen. Det hender jo til og med at market maker forsvinner helt og da kan du ende opp med å kjøpe fra en annen trader som kan legge den prisen de ønsker.

2 Likes

I dette tilfellet kjøpte vedkommende på kurs 54 hos nordnet. Kursen står dagen etter i 65, og vedkommende er i minus.

Du legger jo inn salg som ved vanlig aksjesalg, så får du så klart den kursen handelen utføres på minus kurtasje og evt valutakostnader.

1 Like

Se filmen nå så blir dere enige:

4 Likes

Kanskje han ikke ventet til markemaker ble synlig i ordrebok. Da vil han kun se privatpersoner sine merkelige bud. Ikke selg til dem da det blir heilt feilprisede handler av det.

3 Likes

Hvis vedkommende bare har sett på porteføljen at posten er -10% kan det hende det ikke har forekommet noen handel på høyere nivåer. Enkelte av sertifikatene til nordnet har veldig lite volum og ny “verdivurdering” skjer først når en handel på det nivået er gjennomført

5 Likes

Det er jo et godt poeng. Den avkastningen som vises er fra siste handel, men den kan godt være langt under det Market maker tilbyr deg av pris. Kanskje vi har svaret der? :ok_hand::sweat_smile:

1 Like

Hva med dette eksempel scenarioet:
Kjøp står på 10,- satt av marketmaker kl 16:05. Man legger inn bud på 12,- på samme tidspunkt og det er eneste handelen den dagen. Dagen før sto kursen i eks. 5.

Vil dermed kjøpet gå inn på 10,- (eks. DNB best pris) eller kjøper man dermed til 12,- og direkte 20% tap ved eksempelvis 10x gearing?

Har hørt at Oslo Børs har et «gammelt utradisjonelt» system for dette som derav muliggjør å gå direkte i tap og man skal være forsiktig.

Har jeg missforstått dette, noen som har prøvd? Disse produktene er jo svært volatile og derav kan det være vanskelig å kjøpe til lavest mulig pris hvis ikke «beste pris» er i spill.

Edit: https://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Handel/Instrumenter/ETN-er/Risiko-ved-investering-i-ETN-er denne forklarer det også enkelt og greit.:+1:t2:

Ikke kjøp noe dere ikke forstår.
Er det uklarheter eller gråsoner i forhold til hvem som tjener på markedsbevegelser så kan du være sikker på at det går i favør av market maker i 10 av 10 tifeller

6 Likes

Kanskje det viktigste rådet av alle!
Nettopp derfor er det lurt å tilegne seg forståelse for alle typer scenarioer.
Derav også samtalen, diskusjonen og spørsmålene som har blitt stilt her i tråden (gitt alle de kloke hodene på dette forumet). :smile:

Husk at man også fint kan være en råtass av en rallysjåfør uten nødvendigvis å være en mekaniker!:wink:

God helg!

6 Likes

Kan kanskje skyldes kurtasje dersom vedkommende handlet for et ekstremt lavt beløp. Det enkleste er nok å se på detaljene for transaksjonen der det er spesifisert kjøp eller salgs kurs og andre kostnader.

Beholdt halvparten av Starbucks Bear over helgen. Nyhetene som kommer har større sannsynlighet for negativt fokus enn positivt .
Et større utbrudd i New York vil drepe aksjen.

1 Like

Hvilke nyheter sikter du til?

Aner ikke. Har ikke spåkule.
Men Coronanyheter var det jeg siktet til.

Edit
Første dødsfall på østkysten nå ser jeg. Slike nyheter.

Hvis dere satt med f.eks " XACT OBX Bear" over helga. Hvor lenge ville dere da ventet med å selge den? Jeg er egentlig godt fornøyd allerede og tenkte å selge på mandag/tirsdag, men så er det grådigheten da og troen på at dette kommer til å bli en del verre. Virker ikke som stimuli fungerer veldig godt på dagens situasjon så langt.

USA sender ut MASSE testkits nå, så jeg har veddet på at de får “dramatisk” økning i nye tilfeller.

1 Like

Ja
Oppe i 330 stk allerede

Jeg sitter med mine til de har kommet med en velykket vaksine test.