Nasdaq er i en Pingu-formasjon atm. Må vel igjennom 11200 og teste fra undersiden før noen champagne sprettes her… Jeg har ikke tort å fylle på med bjørner enda, men sitter i cash.
Begynte å se for meg tulipanmani in the US stock market…
Nasdaq er i en Pingu-formasjon atm. Må vel igjennom 11200 og teste fra undersiden før noen champagne sprettes her… Jeg har ikke tort å fylle på med bjørner enda, men sitter i cash.
Begynte å se for meg tulipanmani in the US stock market…
Interesant, den spanske børsen hadde veldig beskjeden vekst siden mars og beveget seg nedover siden juni. Det samme gjelder stortsett samtlige børsene i Europa, Syd-Amerika og i Australia. Sikkert flere. Det er kun i USA at de går bananas
Slik jeg har oppfattet det handler det mye om at FED ønsker å dele ut så mye dollar som de klarer for å befeste verden sin dollaravhengighet og for å bevare USD som verdens reservevaluta så lenge som de klarer. 
Det er ikke bare derfor, trøbbelet var at dollarmangelen i markedet gjorde at all likviditet tørket ut fordi alle satt og tviholdt på valutaen de hadde. Så om de ikke hadde gjort det, så hadde vi sittet og rasjonert rugmel nå for å ha noe å spise
Det verste er at dette ikke er langt fra sannheten.
Et ekte fritt markedet i våres ville vært helt katastrofalt😅
Katastrofalt på mellom-lang sikt kanskje, men den skaden som nå har skjedd, med markeder som ikke er effisiente, hvor folk tror ting bare går rett opp og at ting aldri kan korrigere er ikke mye bedre spør du meg. I tillegg har du en haug med selskaper som aldri ville overlevd krisen som nå får livets rett. I en normal krise vil nye bransjer skapes, nye ideer vil komme frem, vi går videre. Denne krisen er ulikt noe annet vi har sett og tiltakene som er iverksatt likeså. Konsekvensene vil våre barn arve, og jeg er ikke sikker på om den gjeldsbyrden som nå er skapt er mye bedre enn noen år med rugmel og vann… 
Ja, helt klart. Hvem skulle tro at dollar var mangelvare?
Omløpet av dollar har vært nedadgående lenge, så uansett hvor mye dollar som finnes blir det jo ikke noen reel inflasjon når det bare står stille.
Rent økonomiteoretisk, ja. Men tror samfunnet vi kjenner hadde smuldret opp på kort tidmed den bruken av tvang vi så i vår, kombinert med null likviditet, høye renter, og banker som gpr konkurs.
Da hadde veien vært kort til stopp av diverse matproduksjon og distribusjon.
Når staten da nekter deg å gå ut av huset ditt og ingen får penger på konto… Da er anarki nærmeste nabo.
Gjelden vil aldri kunne tilbakebetales. Det er klart det blir konsekvenser, men du skal ikke se bort fra at det kommer godt ut av det. Store endringer går aldri stille for seg.
Du overdriver her faktisk.
Noen trillioner i gjeld lar seg fint slette ut med litt ekstra inflasjon, går fint det her.
Bare pass på at du eier bolig, aksjer, bitcoin, gull og sølv
Hm, synes du svartmaler det litt vel mye. Under finanskrisen i 2008 så kom ikke disse støttetiltakene i gang før det var gått en god stund. Bedrifter gikk konkurs, noen ble arbeidsledige, men vi kom oss etterhvert. Jeg sier ikke at myndighetene ikke skulle gjort det de gjorde, men det er forskjell på det, og “unlimited QE” som USA holder på med.
Hva har dette ført til? Folk som Jeff Bezos og Mark Zuckerberg har blitt 4-5x rikere, mens mannen i gata sulter (ref. tweeten jeg reposta tidligere i dag). Den gjengse amerikaner, som lever fra paycheck til paycheck, har ikke fått det bedre pga. disse tiltakene. Men man har oppnådd et større sosioøkonomisk klasseskille, som igjen har ført til at landet er på randen til å rakne.
Jeg er glad jeg bor i Norge som har gjort det eneste riktige, nemlig å sette av penger til en regnværsdag. Vi klarer oss gjennom denne krisen uten å trykke opp masse penger. Bedriften jeg jobber i har knapt merket noe til koronakrisen (selv om jeg tenker det må komme før eller senere, foreløpig er det business as usual).
Men gjort er gjort og sagt er sagt. Vi får se hva som skjer med verden neste år. Mye avhenger vel av hvem som blir president der borte, og hva vedkommende vil gjøre for å rette opp i all elendigheten.
Avslutter kvelden med dette nydelige chartet. God natt bjørner. Tomorrow, we eat 
I våres sto ALT stille i månedsvis i mange land.
Prisen på likviditet ville gått rett til værs uten sentralbankene og statlige tiltak.
Bare se hvor nærme anarki man er noen steder i USA idag.
Hadde ikke arbeidsløse fått hatten full av penger i hele sommer, skulle du sett hvor fin linje det er mellom et fredelig moderne samfunn, og anarki.
Det er bare noe jeg tror. Finanskrisen var jo barnemat i forhold, men her også kunne det blitt ganske stygt. Men bruken av tvang kan ikke sammenliknes.
Ser “bra” ut dette før åpning, om det er en indikator. Lurer på hva Bull-Berntsen tenker i dag 
Rusk i FED’s maskineri i natt? No bounce 
Dersom jeg forstår deg riktig så tror du nå at børsene skal opp ytterligere?
Du var negativ til aksjer etter det krakket i mars og det ble det råeste kvartalet i historien. Men nå tror du vi skal lengre opp? Fristet til å gå long eller?
Disktuerte vi ikke dette i går? 
Jeg skrev i går vi fint kan falle en 10-15% på dette @Buffet , men dette er ikke det “store” krakket jeg venter på (typ Mars). Men kan det være starten på en trendendring? Definitivt. Det er for lite info å konkludere med enda. En svale gjør ingen sommer.
Husk at jeg tenkte formasjonen i OBX godt kunne bryte bearish selv om “alle” sa den skulle bryte opp. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å gå long indeks, jeg er permabear 
Her er OBXen i samme formasjon i dag før open:
Ahh. Så denne nå. Dette som var ditt svar på spørsmålet?
Eller er det ikke bare å gjøre som ekspertene. Spå børsene begge veier 

Tenker at fasit kommer i dag, foreløpig ser det ok ut på OMXen
Som jeg sa til @Buffet , dette er en korreksjon. Ikke det vi venter på. Vi har riktignok brutt ned av den stigende trendkanalen og sikte mot neste støttenivå på ca. 725 på OBXen. Jeg tror den vil ta i mot her ila. neste uke (desverre). Så er spørsmålet om man skal flytte trendlinjen for å akkomodere dette. Foreløpig har vi en lower low på weekly, men mest sannsynlig blir dette en EQ om en ukes tid.