Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

:thinking::joy:

3 Likes

5 Likes

Meget bra.

Interessant. Er han på turné?

Sitter akkurat å hører på denne :sweat_smile:

#bearntertainment :bear:

2 Likes

Det krakker! Er nå nede på samme nivå som på fredag! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jeremy Grantham nevnte en dude i podcasten over som jeg sjekket ut.
Noen som ser noen likhetstrekk mellom dagens marked og dette?

Jeg liker Hussman, men timing er vel ikke hans styrke. Ser på ham litt som en anti-buffett, fundamentalist, men andre veien.

Tidenes dårligste krakk dette her i dag :upside_down_face:

2 Likes

Ikke mye bull på dette chartet nett nå.

#Funfact

1 Like

Bearish API-tall:

#Crude +1.026M VS Est. -5.372M
#Cushing +2.783M VS Prev. -3.034M
#Gasoline +0.066M VS Est. -3.427M
#Distillate -4.489M VS Est. -3.905M

– Det er helt klart at det er renteoppgangen som er det store temaet som påvirker markedene nå, sier Olav Chen, senior porteføljeforvalter i Storebrand.

Rentenivået på tiårig amerikansk statsgjeld har steget nesten 0,5 prosentpoeng siden nyttår og det har bidratt til å bevege aksjemarkedet.

– Rentenivået er fortsatt lavt, men det er ofte de brå bevegelsene som trigger aksjemarkedet. Markedet er overmodent for en korreksjon og det er sunt med en realitetsorientering for alle de luftig prisede vekst- og teknologiaksjene, sier Chen.

1 Like

Mark Minervini warns MPA clients of a potential quick and unexpected pullback.

3 Likes

Han sier mye av det samme som det Grantham sier i podcasten litt lenger oppe i tråden; og man bør lytte til slike ringrever. Grantham legger til at det er ekstremt vanskelig å time en topp, så og si umulig, så approachen bør heller være risk off, enn å prøve time en exit perfekt. Man klarer det kanskje once in a blue moon, med litt flaks. Psykologien i dette markedet er spesielt fordi vi ser at folk kjøper på tross av alle advarslene. Jeg husker ikke dotcom krakket (var ikke gamle karen da) så kan ikke uttale meg om det var liknende advarsler den gangen, men jeg tenker jo det var det.

Jeg husker dog godt 2008 og krypto boom / bust 2017-2018, og i begge tilfeller var det egentlig litt mangel på advarsler (eller kanskje det bare var jeg som ikke var så opplyst). Poenget er uansett; folk har blitt advart og dersom man fortsetter å kjøpe spekulasjonsaksjer uten inntjening men som lover enorm fremtidig vekst bør man være ekstra forsiktig.

Jeg tror vi - etter støvet har lagt seg etter neste korreksjon, vil få en rotasjon tilbake til kvalitet. Solide, kjedelige selskaper med forutsigbar horisont og gjerne også utbytte :handshake:

2 Likes
  1. april.
2 Likes

Typisk for dot.com boblen var at selskaper begynte å skjønne at dersom de hadde et eller annet med Internet å gjøre, så gikk aksjene til himmels. Mange visste ikke så mye om Internett på den tiden. Derfor ble det skapt mange mer eller mindre tomme selskaper som gjorde noen Internett greier ingen skjøte noe av, men de kjøpte aksjene likevel.

Det er vel litt sånne tendelser når det gjelder grønn teknologi og helt klart krypto. Ellers har helt sikkert indeks-investeringer og sektor-ETFer mye å si idag. Mange kjøper pga performance, men trenger ikke forholde seg til det underliggende pga det er gjemt bak ETFene. Litt om boligboblen, hvor junk-bonds var kamuflert i abstrakte produkter som bankene solgte.

2 Likes

OK Noctradamus. Det er notert. Har selv ila. mars som endepunkt, men er ikke like skråsikker :slight_smile:

Kan legge til at Harry Dent også har sagt April og gitt target på -40% for S&P.

@torsteinius - men var det noen som advarte mot dette? Dotcom var jo litt likt krypto boomen i 2017 i så måte, blokkjeden skulle jo revolusjonere alt, og hvis selskap hadde “blockchain” eller krypto i navnet, så gikk det jo bare på navnebyttet, uten at det hadde noe med selskapet å gjøre :joy:

Legg merke til datoen - var vel rundt da Bitcoin nådde peaken :slight_smile:

2 Likes

Advar og advart, en del gjennomskuet det i hvert fall.

1 Like

Hvordan ser dette chartet ut i dag? Har du fortsatt disse strekene tegnet opp?

1 Like