Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Fortsatt er fokuset på renteutviklingen i statsobligasjoner, forklarer sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 Markets.

– Markedet har begynt å skjønne at man ikke kan få det beste av to verdener, både lave renter og høy økonomisk vekst, sier han til E24.

«Verdens viktigste rente», altså renten på 10-årige amerikanske statsobligasjoner, har steget med et halvt prosentpoeng på én måned, til det høyeste nivået på over et år.

Alle de som har kjøpt aksjer på grunn av TINA (There Is No Alternative), har ikke et like enkelt regnestykke å forholde seg til lenger, sier Andreassen.

Med 10-åringen på 1,5 prosent er yielden på samme nivå som direkteavkastningen for S&P 500. Når renteinvesteringer er regnet som mindre risikabelt enn aksjeinvesteringer, har vi å gjøre med reell konkurranse for aksjemarkedet, påpeker eksperter.

1 Like

kan noen forklare grafene det vises til her?

1 Like

forventet avkastning på tech stonks vs 10yr bond yield (1,5% på begge, men bonds er da en mindre risky asset, så pengene går dit). usikker på hva msci world gjør der inne, mulig det noe mer i orignal artikkelen? (ah narrativet er at aksjer er overpriset/toppish i slike tilfeller, er så fkn OBVIOUS at jeg ikke skjønte hva de ville vise frem med world indexen!)

Så er det mye long bond shorts, og utsatte avdrag på huslån (eiere av slike lån selger sannsynligvis lange bonds) Det er veldig mye på en gang. Kort sikt, inflasjon, det er bra. Lang sikt er jeg åpen for mye rart, deflasjon lurer i bakgrunnen

TLDR: råvarer & valuestonks == good, us = risky, tech/growth == shit, bonds kan bli the goodshit ved en "senere anledning"™

veldig interessant ifb inflasjonsnarrativet at gull går ned såpass kraftig.

2 Likes

Ikke alle aksjer som er ned i dag da heldigvis :upside_down_face:

Screenshot 2021-02-25 at 22.44.02

1 Like

sqzme | Dark Index :grin:

2 Likes
1 Like

Såvidt i pluss, selv om den største investeringen gikk i minus i dag. :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Bygger helt opp om narrativet ditt @cagey2 - ARK kan starte ballet. Bare søk opp Cathie Woods på Youtube, hun er jo meme generasjonens Warren Buffet sies det. Fondene hennes har gjort der svært bra det siste året, mye pga. hennes Tesla Bull call.

Mtp. hvor mye de forvalter kan en sell off starte om det blir flere runs på fondene.

Hun liker i alle fall risiko :slight_smile:

2 Likes

Er det nå 12 år med “in sane” pengetrykking, stimulipakker og enorme gjeldsberg begynner å vise seg? Fed lover å holde rentene lave. Klarer han det?

Last week, former Treasury Secretary Larry Summers, who was on President Barack Obama’s short list to be Fed Chairman, recently said the U.S. central bank is facing “inflationary pressures of a kind we have not seen in a generation” and is making a mistake for promising to keep interest rates low.

“The Fed failed in the 1970s. And I think if the Fed wants not to fail, they are going to have to start recognizing the reality of those challenges and that is going to mean a significant change in their tone,” Summers said.

The consumer price index rose over 13% in 1979. It has been a cautionary tale for the central bank ever since. Fed Chairman Paul Volcker pushed interest rates almost up to 20% to bring inflation under control.

3 Likes

Jeg tror de har tenkt å kjøre inflasjon for å redusere gjeldsbyrden

1 Like

Er spent på hvor mye ned vi åpner.
IG sier - 2% for øyeblikket… :worried:

1 Like

thumb_ohboy-here-wego-the-taiwan-weather-thread-2018-living-50695511

1 Like

Vil egentlig doble bear posisjonen, spørsmålet er om man skal vente på en bounce

Mye “Giganttap!” og “Milliardsmell!” i overskriftene også.

Ja, samme her.

Jeg tror jo vi vil få en bounce, men så er spørsmålet er når; mandag eller om 2 uker? :joy:

Kanskje får jeg krysset i MACD på Weekly som jeg har siklet etter :see_no_evil:

2 Likes

Hehehe,

1 Like

Vi får ingen hjelp av olja i allefall :v:

2 Likes

1% til øvre motstand, men spørs om det snur nå.

2 Likes

Hvor langt ned er det til nedre støttelinjen? :joy:
Oksene tar trappene opp og heisen ned - always.

image

1 Like