Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Synes det var gode betraktninger som kom her jeg. Husker at det var lite medhør å få :rofl::rofl: (men jeg longet som bare f… :sunglasses:)

3 Likes

Du skriver “hvis alle er skråsikre på noe, pleier det sjeldent å skje”. Jeg er enig i det. Nå er jo alle skråsikre på at FED bailer dem ut igjen med Yield Curve Control for å hindre rentebanen i å løpe løpsk. I tillegg er det nå rekordnivåer av margin debt i markedet. Kanskje det samme innlegget ditt nå kan brukes med motsatt fortegn? :thinking:

3 Likes

Min opplevelse av dagens marked er at skeptikerne til videre oppgang er de som skjeler til oppgangen i renter, stiv prising og en god dash «klarer ikke å forstå hvorfor markedet har gått så mye»-gjengen.

Til det vil jeg si:

  1. Rentene / inflasjon er fortsatt under kontroll, ingen faretegn ved at tiåringen ligger på 1.5 %. At yielden på noen aksjer i kurven nå er lik risikofri rente trigger ikke store reallokeringer (foreløpig). Ser man til andre deler av MSCI ACWI er yielden i aksjer fortsatt langt bedre enn risikofri rente.

Personlig har jeg justert ned bonds til under 5 % av totalen nå etter et godt 2020. Jeg tror ikke rentene skal så mye ned igjen, og gidder ikke å sitte med papirer med kort durasjon fordi jeg tror at vi har sett rentebunnen. Jeg liker bedre risk/reward i verdiaksjer og EM enn bonds, så jeg opprettholder vekten i aksjer. Har veldig lite FAANG, kun et par Blackrock-fond.

  1. Belåningen er et stort faresignal for kjedereaksjoner, akkurat som vi så det i mars 2020. Utvilsomt at belåningen var det som gjorde at vi så + 10 % fall på indeksene noen dager. Både meglerkunder og gearede tradere på ulike plattformer utløste skredene. Det kan skje igjen, og da skal man i alle fall kjøpe dippen.

Det er flere og flere som nå tar synet jeg har vært innom en god stund; renteoppgangen og vaksinering skal gi rotasjon fra vekst til value / syklisk. Men rotasjon er ikke equal med markedsnedgang, det gir bare en reallokering. Jeg skjønner godt short bets mot Tesla og Russel Non-income selskaper etc, men jeg ville hedget dette mot å være long inflasjonsdrevne papirer / sektorer.

Til sist så er det jo også slik at en klokke uten batteri viser riktig tid to ganger i døgnet den også, så selvsagt får vi korreksjoner på 3 - 10 % i blant, its the name of the game. Men å bare jage disse korreksjonene ned er ekstremt vanskelig. Det er lov å være bear og permabear, men over tid skaper verden 3 - 5 % vekst årlig, pengene må stå i arbeid i marked skal man opprettholde kjøpekraft.

Så nei; jeg er ikke enig i at alle nå spår videre oppgang, derfor må det falle anytime. Dere på denne tråden drar jo frem den ene bjørnen etter den andre, så jeg tror mange allerede har satt ganske store shortposisjoner eller redusert netto long.

Jeg ser ikke helt hva som skal trigge en videre børsoppgang, men to faktorer vil være gjeldende en god stund til:

A) Penger er gratis, folk låner opp sine verdier og setter de både på børs og i egne selskaper.
B) ESB og FED stimulerer markedene, de ønsker ikke renteoppgang før 2024.

Et eventuelt C) må være en multippelekspansjon, og den kan komme hvis selskapene virkelig leverer i Q1 og gjør at markedene forsvarer prisingen med god margin.

Ergo klarer jeg ikke å bli bear ennå heller, men er veldig selektiv i plasseringene. Tiden er helt klart over hvor du bare kunne sette pengene i markedet og fikk 20 - 30 %. Tidevannet løfter ikke lengre alle båtene, nå kommer fjære en del steder :wink:

12 Likes

Bjørnemat @Nocturne

2000 og 2008 i grafen ser ut som en vits i forhold til i dag :exploding_head:

Angående oljeprisen ;

6 Likes

Enig hvis man tror den skal ligge på 1,5% og ikke stige videre derfra

1 Like

Takk for godt innlegg! Jeg ville satt stor pris på et innlegg f eks i bull-tråden hvor du går mer i dybden på hvilke sektorer du tror reallokeringen skjer eller vil skje til, gjerne med eksempler på selskaper som du har tro på! Skjønner godt om du ikke vil det, det kan jo leses som konkrete råd av mange, og det er jo ikke alltid så kjekt å gi det hvis folk bare blindt følger etter. Men for min del ville det vært nyttig å få en pekepinn, jeg er rimelig amatør og håper å kunne lære noe av den fasen markedet er i nå, hvilken fase det nå enn er :slight_smile:

Godt å se at selveste Warren er enig :star_struck::partying_face:

Det betyr vel at han tror at rentene skal fortsette å stige

1 Like

Bra innlegg og jeg er enig i mange av poengene dine. Selv om mitt base syn er bearish, så trader jeg (som du sikkert vet) aksjer som er bullish. Tror du har helt rett i at man bør bli mer selektiv enn en enkel indeks-allokering, stock picking (og kortsiktig trading for min del) blir viktig fremover. Videre har jeg stor tro på en rotasjon mot value fremfor vekst etter en eventuell korreksjon. Det er noe med at vekst vil være bra i en 0 rente verden, men når rentene stiger (og det vil skje før eller senere), så er kanskje trauste, kjedelige aksjer med en forutsigbar horisont veien å gå :wink:

1 Like

Ja, eller som et minimum ikke falle tilbake igjen. Da får man kun kupongen, og er negativt utsatt for durasjon og kredittpåslag.

Da er value-aksjer et bedre bet :moneybag:

Til og med Sven sier nå “a crash here is highly unlikely” :grimacing::joy: Gode forklaringer og fine chart’s som vanlig :+1:

3 Likes

Det kan også bety at han mener inflasjonen vil være høyere enn renten, men at sentralbankene vil holde renten nede. Dvs at det vil være billig å finansiere investeringer og at aksjer relativt sett vil bli billigere.

Vet ikke om lav rente og høy inflasjon er noe noen andre enn meg har troen på. :see_no_evil:

1 Like

Vi er mange på det toget :+1:

1 Like

Tror uansett at statsobligasjonene vil få høyere rente ved inflasjon, uavhengig av sentralbankene. F.eks kan Kina og Japan begynne å selge

Gull og sølv-toget

1 Like

Gull har vel ikke vært så veldig i det siste?

Putt alle fiat pengene(usd) på toppen for å bli med på sølvtoget :sunglasses:

04550778_zi_silver

@anon99163478 om gull ikke står i 3000$ innen 2 år skal jeg spise skoen min (jeg er på øl nr 3. Jeg logger ut :grimacing::joy:)

3 Likes

Skjermbilde tatt :wink:

2 Likes

Null stress!

Ketchup løser det meste :slight_smile:

1 Like