Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

1 Like

Det ble sagt i mars, april, mai og juni også. Aldri vært så lite konkurser i Norden…

Nå tror jeg tiden er inne til og plukke Bear OBX, hva tenker du Nocturne ?

1 Like

Jeg har lastet gjennom uken og nærmer meg full pott.

Vinteren har ikke begynt skikkelig. Jeg synes utviklingen er skummel :frowning:

4 hr: (se moment indikatorene)

Daily:

1 Like

Ketchupeffekt? Det har tross alt ikke gått så lang tid siden mars.

Hei folkens. Har brukt mye av tiden i det siste på å lese meg opp på markedet og sett litt på youtube, for også kunne få kunnskap til å lage meg en god portefølje. Jeg gjorde noen så enkle youtube søk som “economics”, “stockmarket” og “market news” mye av det som kommer opp handler om hyperinflasjon, eiendomskrakk, markedskrakk, den kommende finansielle krisen og resesjon. Føler jeg ser på konspirasjonsteorier, men det er mange videoer om det og de klarer å komme med gode begrunnelser. En av dem er Ray Dalio, mannen som grunla Bridgewater. Skulle tru han vet hva han prater om.
Trur dere det kan være reelt eller har jeg blitt en fanget i de mørke youtube hjørnene?

Ray Dalio synes jeg er bra, han hater cash nå og mener man bør ha en bred portefølje med en god porsjon gull, samt eksponering mot Kina. Short er ikke nødvendigvis svaret på denne krisen.

1 Like

Veldig interessant å høre på han, mye kunnskap og god til å formidle. Han har vel noe rundt 20% gull i porteføjen sin. Har sett buffet også har tatt inn gull i porteføljen, noe han aldri har vært fan av.

1 Like

Ray Dalio er absolutt verdt å lytte til, “Principles” og “How the economic machine works” er absolutt pensum i finans.

Alle videoene du har sett på Youtube hadde fått rett, (likt som de fleste i denne tråden ville fått rett), hadde det ikke vært for den pengepolitiske stimulien som ble pumpet inn i markedene allerede fra mars. Hadde ikke sentralbankene pøst på med likviditet ville vi ikke vært på en så høy prising av enkelte sektorer som det vi har nå. Kan man fortsette med dette så lenge det behøves? De lærde strides.

Personlig tror jeg dette er et tilfelle av “kicking the can down the road”, problemet forsvinner ikke, selv om man har lagt et foreløpig lokk på det… :blush:

Dette er interessant i denne sammenheng:

1 Like

interessant å se grafer over hvordan prisingen av markedet har gått opp med hjelp av FED og stimulispakkene fra regjeringen. Vi kan jo se nå i 2020 at det er ganske stor forskjell.
All den printingen av penger som blir matet inn i markedet og med en null rente vil vell skape en inflasjon eller hyperinflasjon(?).
Det var vell i 1971 at dollaren ble tatt ut av gull standaren. Noe som gjorde at FED og USA kunne printe dollar uten å tenke på å måtte ha tilsvarende i gullreserver. Hadde det ikke vært for dette ville vell dollaren vært enda sterkere enn den er idag?

Det skaper inflasjon i prising av aksjer, Eiendom og gull. Ikke forbruksvarer og tjenester fordi pengene når ikke ut til gemene hop, men går isteden inn i investering som skaper økt konkurranse, lavere avkastningskrav og dermed er med å presse prisene ned.

4 Likes

From bad to potentially worse… :roll_eyes:

Biden vant, hva nå?

  • Relief rally?
  • Covid går for tiden til himmels og halve verden stenger ned igjen, vinteren kan gjøre at det henger i lenge.
  • Trump ønsker antakelig at markedet faller mot 20. januar, “da Biden vant skjønte alle at han ikke ville være god for økonomien”…
  • Klarer Trump å lage dårlig stemning med å bestride utfallet?
  • Finner han støtter i GOP nå?

Jeg har tatt ned risk på fondssiden gjennom siste uken, men ingenting har jo bitt på markedet - enda.

Jeg sitter selv helt i cash å innventer move fra Trump. Har mye å si hvilket trekk han tar, men jeg regner med grønne tall fra starten av til uken hvis ikke Trump gjør noe irrasjonelt.

Jeg tror Donald kommer til å lage så mye leven og så mye usikkerhet at det blir hardt å sitte med aksjer fremover. I tillegg har vi covid-19.

3 Likes

For og si det som det er har jeg ikke skjønt meg på aksjemarkedet på en god stund.

Sitter for øyeblikket all in cash, solgte siste rest av aksjer på fredag.

Så blir spørsmålet, skal en gå short eller bare sitte på gjerdet og vente ? I kveld heller jeg til og sitte på gjerdet :blush:

Aksjer gir jeg uansett opp noen uker, men bear posisjon frister :blush::blush:

1 Like

Aksjemarkedet går over tid “alltid” opp.
Å kjøpe bear blir dermed et forsøk på å time markedet.

Hørres ut på innlegget at du kun gjetter, og ikke baserer deg på et feks tallfestet system, og en forhåndsbestemt risk management.

Det eneste logiske tipset blir derfor, å ikke spekulere i bear.

6 Likes

Ja, det er egentlig ren gjetning på at vi skal få et større fall, men det har jeg trodd de siste månedene. Dette har jeg kun basert på den negative nyhetsflommen hva angår Covid og lockdowner.

Det blir nok printet en god del mer penger fremover, men jeg tipper at vi stor overfor tidenes konkursbølge dersom en ny nedstenging finner sted. Så jeg tror heller investorene putter penger på gull og krypto.

De eldre er jo ikke alltid så begeistret for noe nytt når det er i tidlig fase. Så tviler på de kjøper krypto selv. Men kanskje de vil investere i fond som er backet av krypto :thinking:

2 Likes

Bear X 5 på Nordnet kan kjøpes på 6 tallet. Min exit er på 50-60.
Nå er det snart lønningstider🙂

1 Like