Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

bilde

bilde

1 Like

Spetalen.

– Det eneste som jeg har lagd en analyse av er at bitcoin i dag bruker like mye energi som hele Norges energiforbruk. Det er ekstremt energifiendtlig, sier han.

Dette gjør også at investoren ikke har særlig tro på at bitcoin kan brukes som betalingsløsning. Flere kjente investorer har kastet seg på bitcoinbølgen i det siste, inkludert investor Kjell Inge Røkke som skal ha handlet bitcoin for en halv milliard.

– Det er bare en tullevaluta. Det er bare tull og tøys. Vi klarer oss fint med det betalingssystemet vi har i dag, sier Spetalen.

1 Like

Spetalen og Hegnar er vel verdt 10 milliarder til sammen. Det er nok enklere å essentialisere BTC/krypto når man er så formuende.

1 Like

05:23:39

Morten Iversen

Asia-børsene faller bredt

De asiatiske børsene følger Wall Street med en bred nedgang på ukens siste dag. De lange rentene i USA har steget og «tiåringen» liger på over 1,7 prosent. Dette førte til at prisen på bitcoin og gull falt natt til fredag.

Det er en svak bedring i den japanske prisveksten. Den underliggende prisveksten, hvor mat og energi ikke inngår, økte med 0,2 prosent i februar.

Såvidt jeg vet, så er inkassosalærene i Norge fortsatt mye, mye, mye høyere enn i Sverige. De har også en inkassobransje som fungerer, så jeg ser på det som helt klart mulig at det blir flere kutt her. Det vil bare gjøre det mindre lukrativt å drive inkasso. Inkassobransjen vil ta bedre betalt fra kundene sine (de som selger på kreditt, typisk banker), mens sluttkundene vil betale mindre. Dette vil jo gå utover bankene, så de vil da stramme inn hvem som får kreditt. Som er en bra ting.

Sitter selv med aksjer i en Komplett Bank som nok gikk på en smell forrige gang det ble strammet inn. Det fortjente de. Jeg satser på at de er bedre rustet denne gangen og ikke får folk inn i et gjeldshelvete. Det er nemlig en av grunnene til det burde strammes inn enda mer her.

Kort sagt: jeg mener det er kredittutskriver som burde ta mye av kostnadene ved inkassosaker, så vil de bli flinkere til å kun gi kreditt til kredittverdige. Det vil gi mindre utlån, men lavere tap, så summa sumarum, så kan de godt tjene like godt som før. Det er bare topplinjen som blir dårligere. (De tjener jo ikke bra på de som ikke klarer å betale for seg). Win-win for begge parter spør du meg.

Hvor smart det er å sitte i Komplett Bank som jeg gjør er en annen sak…

2 Likes

Bitcoin er blitt sammenlignet med tulipan-krakket siden dannelsen av kryptovaluta. Sammenligningen kommer som oftest fra milliardærer som har allerede «vunnet» FIAT systemet.
Blir spennende å se hvem som får rett. Personlig har jeg litt krypto. Synes det er for skummelt å ikke ha noe, dersom bitcoin faktisk skulle bli en global løsning svært mange bruker

1 Like

Ikke akkurat tillitsvekkende. Forholdet mellom USA og Kina er nok på ett lavnivå:

3 Likes

Ja, eller man kan gjøre som jeg foreslo i Norge, hvor det er kreditor som må betale mer av det det koster å drive inn pengene. Så kan de ta større ansvar for å kun gi kreditt til kredittverdige. For bankene som driver med usikret kreditt, så vil det mest sannsynlig bare være å skru på litt brytere for å håndtere den nye virkeligheten. Det blir mindre utlån, men ikke nødvendigvis så mye lavere profitt. Dessverre så er bankene skrudd sammen slik at hvis 50% flere dårligere gir 5% høyere overskudd, så kjører de på med det.

1 Like

Guess who’s back, back again… the wedge is back, tell a friend :upside_down_face:

OBX Weekly

2 Likes

Er det ikke litt fjernt å sammenlikne et begrenset “gode” med tulipaner? En hvilken som helst løk kan jo plante løk… :wink:

2 Likes

Trodde børsen skulle falle. -0.42% er ikke å falle. Jeez.

1 Like

Straks i pluss igjen (-0.09 % nå…), og bjørnene må radmagre skli inn i hiet igjen i påvente av verre tider…

2 Likes

Olja tok klokkerent i mot på 50 dagers snitt og bouncer nå, så det hjelper jo indeksen vår selvfølgelig. Men; en slik candle skal normalt ikke reverseres kjapt. Det mest sannsynlige er jo en bounce for et bearflag; men vi får se. Alt kan skje i dette schizofrene markedet… :sweat_smile:

2 Likes

Virker helt meningsløst å sitte å jage etter et bearhåp på OBX når vi har den mest robuste finansieringen i verden og vår børs er så vanvittig mye mindre opphetet enn US500 for ikke å snakke om Nasdaq

Edit
Når man slenger på US100 compare også, så blir det jo helt latterlig

7 Likes

Nesten kleint at det ikke går an å få en skikkelig rød dag midt i en pandemi.

Paradoksalt nok er det sikkert fordi vi er midt i en pandemi.

2 Likes

Norges bank melder om rekordrask innhenting av økonomien, inflasjon, økte renter og meir pengar til overs for norske familiar. Krakket er nok nærmare en du trur :stuck_out_tongue:

1 Like

Det er også snakk om at trillionene som kom bare er starten. “Downpayment”.

Jeg vet ikke om sammenligningen din er holdbar; tech og «stay-at-home-stocks» er det jo færre av her hjemme enn i US. Så er det også en kjennsgjerning at amerikanske aksjer ofte prises mye høyere enn våre, så å bruke samme valuation metrics på indeksene, som utgjør så ulik profil ifht. hvilke selskaper som inngår, blir jo litt feil ?

Blir god stemning til naboen :sweat_smile:

1 Like