Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Jeg fikk ikke med meg hele seansen til Mr.Powell i går, men jeg fikk med meg at de sa at renten fremdeles var langt fra deres target på 2%. Flere analytikere mener jo vi vil se både 3 og 4% innen sommeren. Skal børsene gå i tandem med rentene nå?! :sweat_smile:

CPI tallene for mars kommer ut i april.

Det er vel denne powell snakker om at de ikke vil ha over 2 % Jeg blir overrasket om CPI (yoy) ikke viser langt over 2 % på neste måling. Nå sa powell på konferansen at vi kommer til å se høyere inflasjon “for a period” og at de har “the right tools” for å adressere inflasjon over 2 % CPI.

“small risk of inflation” :joy:

2 Likes

Virker ikke som markedet helt tror på Powell om 2% inflasjon - 10-åringen rett opp i dag og er i skrivende stund opp vel 5 %, 1,730. Fed prøver å prate for sin syke mor, aksjemarkedet, i Kina er det boligmarkedet myndighetene prøver å beskytte med alle midler. Hvem rakner først? Demografien spiller ikke akkurat på lag, hverken i USA eller Kina framover. 50-60 mill. boliger som ikke er bebodd i Kina nå, og en befolkningsutvikling som er katastrofal: Dramatisk færre i yrkesaktiv alder for hvert år som går. Det går ikke i hop. Krakk i boligmarkedet i Kina drar med seg hele verden.

3 Likes
1 Like

13:08:53

Kathinka Hartwig

Den amerikanske tiåringen fortsetter oppover – høyeste nivå siden januar i fjor

Den amerikanske tiåringen, som er renten på amerikansk statsgjeld med ti års løpetid, stiger betydelig torsdag. Rundt klokken 13 i norsk tid ligger tiåringen på 1,736 prosent. Det er det høyeste nivået siden januar i fjor.

1 Like

Jeg ville holdt meg ekstremt langt unna alt som smaker av selskaper innen inkasso nå.

Jeg antar at regjeringsskifte til høsten kan gi en venstreorientert regjering som vil ytterligere regulere markedet til sektorens ulempe. Nettopp fordi dette er en sånn åpenbar problemstilling framover.

4 Likes

13:33:26

TDN Direkt

Flere førstegangssøkende til arbeidsledighetstrygd enn ventet i USA forrige uke

Antallet førstegangssøkende til arbeidsledighetstrygd i USA (jobless claims) var 770.000 personer i forrige uke, viser statistikk fra det amerikanske arbeidsmarkedsdepartementet torsdag.

På forhånd var antall førstegangssøkende ventet å være 700.000 personer, ifølge Direkt Makro.

Det må hun bare signalisere, men det får hun 0 republikanere med på. Ergo må de finne en kombinasjon av tiltak og skatteøkninger som 100% av demokratene i senatet kan stå inne for. Inkludert de fra røde stater / vippestater.

Det blir en interessant periode framover :slight_smile:

2 Likes

Fant denne på Dagbladet.

Needless to say endte det med at bjørnen ble påkjørt av en buss. Vært et tøft år for bjørner :expressionless:

2 Likes

16:59:35

Kenneth Lund

Koronafrykt senker oljeprisen

Oljeprisen faller rundt 3,5 prosent torsdag og nordsjøolje omsettes nå i spotmarkedet for 65,30 dollar fatet. Dette er det største prisfallet på én dag siden november ifjor.

Hovedårsaken er at den tredje bølgen med koronasmitte nå sveiper over hele Europa, og stadige humper i veien med vaksineringen. I Europa er det særlig usikkerheten rundt AstraZenecas vaksine som sprer frykt og uro, også i oljemarkedet.

En forsinket gjenreisning av verdensøkonomien gjør også at etterspørselen etter olje rammes, som igjen gjenspeiler seg i lavere priser.

Lagertall fra USA viser også at de amerikanske oljelagrene øker for fjerde uke på rad.

Energiaksjer var den sektoren som falt mest på en eller flat Oslo Børs torsdag, ned 1,2 prosent.

1 Like

Det der var ikke bunnen… :upside_down_face:

Goddamn for en candle! :sweat_smile:

4 Likes

Det ser ikke mye bedre ut her i wedgen heller: Mye juling på Oslo børs i morgen

2 Likes

Nå håper jeg virkelig at Oslo Børs snart får den runden med juling dere er ute etter :joy:

Dette må være historiens mest underernærte bjørner, jeg unner dere en liten «betta» nå. I skogholtet bortenfor beiter tidenes feiteste Anguser, så stappmette og forsynte at de håper på noen dager med faste så de ikke skal eksplodere😉

4 Likes

Oljen ned 7% blir vel bjørnefest på osebx i morgen

1 Like

Litt korona frykt kryddret med opsjonsforfall og slutten på Q1.

https://www.marketwatch.com/optionscenter/calendar/2021

1 Like