Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

«Biden-administrasjonen snakker om en pakke i størrelsesorden på hele 3000 mrd dollar – riktignok over mange år så stimulansen i 2020 blir langt mindre», heter det i Nordea-rapporten.

«Den er bra for vekst, men effekten på aksjemarkedene er likevel ikke helt opplagt. Deler av pakken er tenkt finansiert gjennom høyere selskapsskatter», skriver strategene.

De påpeker at det imidlertid er langt fra de idene som nå luftes til det Kongressen til slutt vil vedta.

«Kraftige skatteøkninger er neppe populært i mer moderate deler av det Demokratiske partiet og helt uaktuelt for Republikaner hvis iden er å få med de på laget», fortsetter Bruce og Bernhardsen, som tror pakken vil bli langt tyngre å få igjennom, og vil ende lenger fra Bidens ideer enn stimulansepakken som ble vedtatt for ikke så lenge siden.

Trenger ikke å øke skatter, det er jo bare til å trykke opp mer penger.

1 Like

Zoomer man ut litt på S&P500 ser DotCom-krasjet og Finanskrisen ut som nokså rolige greier… Er det bare meg som får litt høydeskrekk?

La på NASDAQ også:

3 Likes

Interessant å se effekten av den uendelige pengetrykkingen de begynte med i 2008.

2 Likes

Dotcom-boblen ville jeg referert til Nasdaq for.

2 Likes

Godt poeng - lagt på.

Ganske sjukt at den stod i 1000 i 2009 og nå i 13000 (!).

1 Like

Må jo legge om til logaritmisk skala.

Kan ikke kikke på 20+ års historikk med oppgang på linær skala. Eller du kan, men det vil ikke ha noe for seg.

Selv med bare 5% vekst per år vil du få samme type kurve.

3 Likes

Kan du forklare litt mer hvorfor?

Fordi y=a^x gir ln y = x *ln a. Så eksponentiell vekst blir en rett linje med stigningstall ln a. Så alltid, når du skal studere variabler (her: kurshistorikk) som varierer over mange størrelsesordener, er d logaritmisk skala som gjelder. Grafisk vil da f eks en 10 % endring se lik ut uansett hvor på grafen, mens på lineær skala ser den dominerende ut på høye kurser og irrelevant ut på lave kurser.

7 Likes

Takker, skjønte litt mer nå, men kjenner på at det er snart 15 år siden matematikk-studiene. :smiley:

1 Like

Start grafen på ett fornuftig sted og bruk logaritmisk skala på SPX: fortsatt like redd ?

2 Likes

Nei, og jeg føler dere har bidratt til litt voksenopplæring - takker for det. :slight_smile:

Chartet viser vel egentlig at jeg er dum som har penger på sparekonto?

5 Likes

Er jo aldri dumt å ha penger på konto, så aldri si du er dum :smile: Vi har alle forskjellige livssituasjon, utgangspunkt og risktoleranse.
På kort sikt kan du plutselige bli en vinner, men på 5 til 10 års sikt vil ikke være like lurt nei.

1 Like

Risikotoleransen er vel så som så - men biotek-aksjer med 25% tap - joda, det har vi.

Indeksfond - bare littegrann. :grin:

2 Likes

Vel, sjekk hvordan dette ser om du tar med i betraktningen pengemengde etter den syke syke pengetrykkingen som økte på ifm første finanskrisen

1 Like

Synes faktisk den grafen var mer bearish. Oppe på mostandsnivå der den pleier å snu nedover om vi ser bort fra IT bobla (Kjøp på 1, selg på 2). Så kan man jo håpe på videre ekspandering av M2 slik at kursene i absolutt forstand fortsatt stiger.

2 Likes

Det gjør den. De har printa det dobbelte av hva som var planlagt

1 Like

Jeg tror nesten alle er bearish i det øyeblikket noen skulle bestemme at M2 ikke lenger skal ekspandere i Kina, EU, USA.

Tror aldri man har sett noe krakk som ligner det som vil komme da :slight_smile:

3 Likes

Og det er vel grunnen til at det ikke er noe de har tenkt til…

1 Like