Jeg tror at de som er sikre på hvor neste år avkastning går, de burde tenke seg nøye om
Jeg har lært meg at det er fullstendig umulig å forutse neste uke eller måneds avkastning, men av og til kommer det noen no-brainere. Senest november 2020 når alle skjønte at vaksinene kommer. Da var det bare til å laste på og rotere vekst til verdi. Dette skrev jeg om på det tidspunktet.
Jeg ser vanskelig for meg at vi skal kopiere oppgangen i markedene som vi har sett fra 2017 - 2020, men penger er gratis, rentene er lave og mye penger er ikke investert i markedet. Derfor er tesen min at penger gjør seg bedre investert enn til nedbetaling av lån som allikevel er gratis.
De fleste’s kjøpekraft og evne til å håndtere hovedstolen av et lån er bedre om 10 år enn den er pr i dag. Har man et lån på 5 MNOK i dag, og man har sikret rentene i 10 år til 2 %, så sett pengene i arbeid fremover å betale ned lå lånet har man overskudd til det.
Timing er i mitt hode vanskelig, men for de som mestrer det og føler at de klarer å forutse hvor markedet skal gå de neste månedene må bare praktisere etter det. Alle får være sin egen lykkes smed, det ene er ikke noe mer rett enn det andre, men man bør helt klart være med i markedet på et eller annet vis. Det skapes mer verdi over tid der enn på bankkonto.