Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Dette kommer jo helt an på hva man investerer i. Er en meningsløs diskusjon egentlig.

For min del holder det lenge å følge med på SPX før oslo børs åpner. Men jeg kjøper ikke bull eller bear obx produkter, eller er normalt tungt investert i olje.

Hvis man kjøper bull/bear og indeksprodukter gir det mer mening å følge med på olje.

4 Likes

Men du må også ta høyde for hvor oljeprisen var når børsen stengte før påske. 4-5% ned i dag er ikke det samme som 4-5% ned siden børsene våre stengte.

Opp i USA og ned på olja Norge ville jeg heller gitt en mer nøytralt utgangspunkt før børsen åpner en full bearmode.

3 Likes

Enig med både deg og @anon80503862 - jeg reagerte bare på @TheObserver tilsynelatende forenklede innlegg om at vi skal “ta igjen” oppgangen i statene som om indeksene er korrelerte 1:1. Følgelig vet de fleste at verden ikke er så enkel. Har bomma mange ganger i å prøve å spå åpning for indeks basert på futures eller olje; ting er mer sammensatt enn så, men det gir en pekepinn selvfølgelig, og jeg er ikke uenig i at ting ser nøytralt / bullish ut inn i denne uken.

DNB, Telenor, Yara, Orkla og Mowi vekter 45 % av OBX.

Equinor og Aker BP vekter 19 %. Ta med SUBC og TGS, og du passerer så vidt 22 %.

Det er en god stund siden Oslo Børs var en oljebørs. «Lilleputen» Tomra som ingen snakket om før, vekter mer enn SUBC og TGS tilsammen.

Hadde noen påstått at det ville skje en gang før 2014 hadde man blitt låst inne med hendene godt knytt fast bak på ryggen.

Så ja, min påstand er at utviklingen på det som utgjør mer enn 63 % av verdensindeksen har større påvirkningskraft enn 3 - 4 % opp eller ned på olja.

12 Likes

I tillegg så pleier kronen ta noe av endringen i oljepris

4 Likes

fra war on terror til war on corporations, noice.

War on drugs. War on poverty. War on capitalism. War on crime. War on Christmas. Trade Wars … jada, amerikanere elsker krigsmetaforer :slight_smile:

4 Likes

lenge leve onkel verdenspoliti. vil økt selskapsskatt være en katalysator for inflasjon på et punkt @anon80503862? selv med lave renter?

For inflasjon? Nei. For børsnedgang? I teorien, ja. Men kun i berørte selskaper - de som faktisk tjener penger med andre ord.

1 Like

La meg omformulere, jeg mener katalysator for å hindre inflasjon.

1 Like

Altså, hever du skattesatsene høyt nok, så absolutt vil jeg tro. Du konfiskerer penger og fjerner dem fra sirkulasjon. Men hvis du gir pengene rett ut igjen i stimulustiltak så … meh?

1 Like

Den er helt klart på et interessant nivå

1 Like

Forvalter Olav Chen er svekket i troen på aksjemarkedet: – Vi er blitt mer forsiktige

Frykten for inflasjon og høyere renter gjør at Storebrand-forvalter Olav Chen har redusert aksjeeksponeringen. – Etter 70 prosent oppgang er det greit å ta litt gevinst og en pust i bakken, sier han.

– Vi er litt nervøse for oppsiden i inflasjonsforventningene og hva det kan ha å si for rentene, sier Olav Chen, leder for allokering og globale renter i Storebrand Kapitalforvaltning.

4 Likes


952.93

BUY
954.43

1.5

-5.79pts (-0.6%)

High: 961.13

Low: 950.11

2 Likes

Alt du skriver er rett, men likevel ser du av chartene i mitt forrige innlegg at OBXen følger Olja mer enn S&P. Korrelasjonen er ikke 1:1 her heller, men den er nærmere oljeprisen enn S&P.

Når det gjelder videre oppgang, ting kan selvfølgelig vokse langt inn i stratosfæren. Jeg tenkte $10-12k rangen var toppen for BTC i 2017, den doblet seg før den kollapset mer enn 80%. Og ingen trodde vel Nano skulle gjøre 10x i 2016, bare for å bruke de neste 3 årene på å gi alt tilbake.

Poenget med dette? At opplevelsen nå (for egen del) er at jeg ser alle tegnene på at vi igjen er i gang med stolleken. Jeg investerer deretter: altså kortsiktig - så får de som synes at avkastningen de neste årene i markedet vil være lik avkastningen de siste årene bare kjøpe med begge hendene :blush:

1 Like

Trenger ikke tenke år, men måneder - får vi noen elleville siste måneder a la 2000?

2 Likes

Ja, det er ikke utenkelig at det er det som vil skje her nå - altså en blow-off topp. Det jeg synes er skummelt er hvis det skjer lik Dominobildet til @cagey2: kredittmarkedet, boligmarkedet, aksjemarkedet, Krypto…

Har tenkt å begynne å akkumulere gull og dopapir fremover :sweat_smile:

4 Likes

Jeg tror at de som er sikre på hvor neste år avkastning går, de burde tenke seg nøye om :wink:

Jeg har lært meg at det er fullstendig umulig å forutse neste uke eller måneds avkastning, men av og til kommer det noen no-brainere. Senest november 2020 når alle skjønte at vaksinene kommer. Da var det bare til å laste på og rotere vekst til verdi. Dette skrev jeg om på det tidspunktet.

Jeg ser vanskelig for meg at vi skal kopiere oppgangen i markedene som vi har sett fra 2017 - 2020, men penger er gratis, rentene er lave og mye penger er ikke investert i markedet. Derfor er tesen min at penger gjør seg bedre investert enn til nedbetaling av lån som allikevel er gratis.

De fleste’s kjøpekraft og evne til å håndtere hovedstolen av et lån er bedre om 10 år enn den er pr i dag. Har man et lån på 5 MNOK i dag, og man har sikret rentene i 10 år til 2 %, så sett pengene i arbeid fremover å betale ned lå lånet har man overskudd til det.

Timing er i mitt hode vanskelig, men for de som mestrer det og føler at de klarer å forutse hvor markedet skal gå de neste månedene må bare praktisere etter det. Alle får være sin egen lykkes smed, det ene er ikke noe mer rett enn det andre, men man bør helt klart være med i markedet på et eller annet vis. Det skapes mer verdi over tid der enn på bankkonto.

5 Likes

Fint at sentralbankene framstår som garantister for kredittmarkedet og boligmarkedet da. Jeg tror bortimot alle ser at alt krasjer hvis sentralbankene slutter med tiltak, men altså - tror man det ?

2 Likes