Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Eh, krig mellom disse to landene vil vel ikke påvirke markedene nevneverdig? Synes chartene ser bullish ut inn mot en ny uke… :roll_eyes:

1 Like

Ser ut som vi får den typiske påske-etterslepen på OSE i morgen. Det er flere ganger at USA og Asia har gått knallsterkt mens vi har holdt stengt, og fredagen var intet unntak, ei heller torsdag selv om det var mer moderat.

Vi skal vel opp 1.5 - 2.0 % ved åpning i morgen med mindre det kommer noen dårlige nyheter før kl 09.00 i morgen.

Bullish chart på spesielt S&P 500, men Nasdaq ser også fin ut. Det synes godt i både BFG Next Gen Tech og BFG World Tech som er opp 6 % siste uken, men likefullt tilsvarende negativ siste måned. Jeg tror ikke markedene verken klarer eller bør slippe taket på en del vekstaksjer selv om 10-åringen stiger.

Det er ingen andre bransjer som kan vise til den skalerbarheten og volumveksten som de mest suksessfulle og disruptive selskapene i tech-sektoren. Det er litt galskap å ikke være eksponert tech kun fordi rentene stiger, og i kurven av hypede sektorer som tech, ESG og fossilfritt/ bærekraft tror jeg man best kan regne hjem tech. Mange har i alle fall en rå inntjening og vekst der, det er mer utfordrende innen den grønne kurven (enn så lenge)

Hørt om ringvirkninger?

Når det ikke har vært “ringvirkninger” av riots, presidentvalgflesk, handelskrig, lock-downs, så skal det plutselig bli ringvirkninger av dette? :roll_eyes:

4 Likes

Det er en veldig god skatteendring som man bør kunne håpe at EU også ser verdien i.

6 Likes

13:40:59

Martin Kværnes

Gamestop-aksjen i fritt fall etter at selskapet presenterer planer om å selge 3,5 millioner aksjer

Gamestop-aksjen faller rundt 15 prosent i førhandelen etter at styret i Gamestop presenterer planer om å selge 3,5 millioner aksjer, eller for inntil én milliard dollar. Det er i en filing til amerikanske tilsynsmyndigheter opplysningene fremgår.

Pengene skal brukes til generelle selskapsformål og styrke selskapets balanse, og kan også gå til nye initiativ og produktutvikling.

Mange har bedt Gamestop bruke muligheten etter den kraftige kursoppgangen på Børsen til å hente mer kapital. Jo høyere aksjekursen er i en slik kapitalinnhenting, desto mer ny kapital får selskapet for å utstede nye aksjer. For dagens eiere vil det dermed være en fordel med høy aksjekurs i en slik emisjon, siden de da mister mindre av sin eierandel for å få inn de nye pengene.

Gamestop opplyser samtidig at det hadde en omsetningsvekst på i overkant av fem prosent i februar og 18 prosent i mars, sammenlignet med tilsvarende perioder året før.

4 Likes

15 prosent - fritt fall? Er jo normalt større svingninger på 30 minutter de verste dagene. :smiley:
Stadig mer fornøyd med salget på 284…

2 Likes

Er opp nå

Caller toppen her eller imorgen. Stor reversal i olja å eller yield opp 3% setter massene igang. Vixen er strukket , watch out! :bear:

2 Likes

Spydigheter kan du holde deg god for, vi er vel i bjørnetråden?

3 Likes

1 Like

Er både en blessing og en curse å være en oljebørs. Akkurat nå er det en blessing :partying_face:

3 Likes

Forventer dere nedgang på OSE i morgen fordi oljen er i minus?

Oslo Børs stengte kl 13:10 onsdag 31.mars.
Siden det har spurtet videre på verdens ledende børs.

Og nei, jeg spør ikke for å være spydig, men for å skjønne hva bear-tråden går ut på.

Er det for å lete etter negative faktorer man håper skal sende markedet ned, eller er det å komme med velbegrunnede caller som det ligger fornuft bak?

Ønsker man for eksempel kun bearish tankesett og investorer her? Det vil jeg i så fall selvsagt respektere og holde meg unna tråden til jeg en gang blir bear igjen.

For ordens skyld, her er chartene for hva OSE skal ta igjen i morgen.

7 Likes

Kan du forklare hvorfor vi skal opp fordi US er opp? Ta igjen forspranget? Det er ikke slik at indeksene er korrelert 1:1, da kan man jo slutte å se på ulike charts og bare forholde seg til hva S&P gjør?

Oljeprisen påvirker følgelig mer enn hva S&P og Nasse gjør, da indeksen vår har mye mer overvekt av oljerelaterte aksjer enn teknologi?

2 Likes

Det er det jeg pleier å gjøre. Dvs å sammenligne hvor er s&p futures er vs hvor de var når osebx stengte.

Oljen styrer osebx ja, men hvis du tror s&p ikke har vekt i den skålen, så er du på tur. Sentimentet i markedet styres derfra.

8 Likes

Skal olja fullføre HS’en? Ser svak ut olja nå…

Overraskende nok :wink:, følger EQINOR også oljeprisen, lignende utvikling også her:

Selvfølgelig påvirker S&P sentimentet overalt i verden; men det blir for enkelt å si at US er opp, da skal vi også opp. Det er mye mer relevant å se på oljeprisen enn S/P for en direkte sammenligning fordi vi har overvekt av selskap som veier tungt inn i indeks ifht. denne sektoren.

Case in point; fra midten av februar til begynnelsen av mars falt S&P ca. 6%.
I samme periode steg OSEBX indeksen 9% (!)

S&P øverst / OSEBX nederst (weekly)

Ser du på oljeprisen i samme periode blir det ganske åpenbart: olja opp like mye som OSEBX.

… og tydeligere still, med OBX:

2 Likes
1 Like