Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Tror du på 1,5% rente når inflasjonen er 5-15%?

2 Likes

Selvsagt blir det mer sosial uro av dette.

Men man må jo se på alternativene.

Er folk her komfortable med at boligmarkedet halveres og en rente på 5%? Det tror ikke jeg. Og det vil ikke stoppe der.

3 Likes

15:31:26

Ingrid Ekeberg

Wall Street stiger svakt fra start i påvente av Bidens ambisiøse plan for infrastruktur

To av tre nøkkelindekser steg svakt onsdag i førhandelen, mens investorer i USA har forberedt seg på mulige effekter av president Joe Bidens varslede investeringer i samferdsel og infrastruktur som skal legges frem senere onsdag.

Ved åpning så fordelingen på de tre hovedindeksene slik ut:

S&P 500 opp 0,29 prosent

Dow Jones ned 0,23 prosent

Nasdaq opp 0,57 prosent

Investeringene vil bli på flere tusen milliarder dollar, og det er ventet at også republikanere i kongressen vil støtte infrastrukturpakken. For å finansiere planen er det varslet en økning på selskapsskatt fra 22 til 28 prosent, noe som kan slå blandet ut på markedet.

Nei, selvsagt er mange ikke komfortable om boligmarkedet halveres og en rente på 5%, men som du selv var inne på så er jo dette valg mellom onder. For min del fremstår enorme forskjeller og dyp sosial uro som det viktigste å motvirke.

1 Like

Mitt poeng er at dette tror jeg faktisk at man motvirker best gjennom å kjøre massive støttepakker, ødelegge obligasjonsmarkedet ved å tvinge renta til å være lav, og få gjennom økt inflasjon.

Det virker som om du mener økt inflasjon vil føre til mer sosial uro. Jeg ser det motsatt, disse pakkene vil sørge for mindre sosial uro enn alternativene, men økningen kommer uansett.

Poenget er at situasjonen man er i ikke skyldes kun hva man har gjort siste året, det skyldes følgefeil fra mange år siden når man bygde opp dette enorme gjeldsberget fordi velgere ønsket det.

Nå er konsekvensene at man ikke får endret valgene folket tok i demokratiske valg på 80 tallet og 90 tallet, eller etter finanskrisen, så man får håndtere situasjonen man er i.

Det korrekte i mine øyne er å tvinge gjennom inflasjon samtidig som man øker minstelønnen, og gir støtte til de lavtlønte og arbeidsledige. At folk som eier gjeldspapirer i alle former (inkludert pensjon) blir skadelidende får man bare leve med - alle alternativer jeg kan se for meg er mye verre.

4 Likes

Helt enig med deg i at dette er følgefeil over mange år. Det er jo også ekstremt komplekst, så jeg vil overhodet ikke være bastant i noen retning, men ja… For meg fremstår det som inflasjon vil være ytterligere forskjellsskapende i den situasjonen vi har satt oss. Mulig det kan funke på et vis i kombinasjon med andre tiltak som du nevner, men det bare fremstår for meg som man hele tiden omgår nødvendige kapitalistiske mekanismer ved å ikke la folk tryne når de har tatt for høy risiko.

3 Likes

Here’s a quick rundown of how Biden plans to pay for it all via massive tax hikes, some of which (like the corporate tax hike) have already been reported:

Raise the corporate tax rate from 21% to 28%

Eliminate tax preferences for fossil fuel companies

Overall taxation of profits earned oversees by US megacorps (including raising minimum tax on global profits and eliminating several provisions that allow companies to reduce US tax liability)

Ramp up enforcement of large companies avoiding taxes

Prevent American companies from “inversions” to tax havens

Eliminate loopholes that encourage offshoring

Deny expense deductions for companies that are offshoring jobs

1 Like

Kan bli ett spennende OPEC+ møte:

OPEC+ PANEL ENDED WITHOUT OIL POLICY RECOMMENDATION: DELEGATES

Spørs hvordan dette vil påvirke olja, om det er i nærheten av fasiten på dagens OPEC+ møte:

Amena__Bakr
Here is the full proposal by Saudi Arabia according to sources:
May: 350k opec + and 250k KSA
Jun 350k Opec+ and 250 KSA

Here is the full proposal by Saudi Arabia according to sources:
May: 350k opec + and 250k KSA
Jun 350k Opec+ and 250 KSA
July the reminder to reach 5.6 #OOTT #opec

1 Like
1 Like

Skikkelig oksefest i statene og i Asia. Er glad vi holder stengt disse dagene nå, så får vi åpne når ting korrigerer igjen neste uke? :sweat_smile:

“Senate minority leader Mitch McConnell said he would fight Joe Biden’s $2tn infrastructure plan “every step of the way”. The president has expressed hope that the proposal will attract bipartisan support, but McConnell said he expected Republicans to oppose the plan, given Biden’s suggestion to raise the corporate tax rate to help pay for the project.”

2 Likes

Lov å håpe

Sperret av betalingsmur, men overskriften taler sitt tydelige språk:

https://www.reddit.com/r/GME/comments/mil875/michael_burry_handed_us_the_missing_piece_on_a/

@anon80503862 kan ikke du knaske gjennom denne og se om du skjønner noe?

Dumt spørsmål fra min side: hva er det å skjønne? Jeg ser ikke problemet.

Den er verdt å lese, nok en gang treffer Christian Lie spikeren på hodet.

De forventer 8 % BNP-vekst i USA i 2021, og fortsetter rentene å stige vil rotasjonen vedvare, med retur til verdi, reduce av vekst og fornybart.

Med sterke makrotall og vaksinering i god fart ser de moderat oppgang i vente på børsene. Selv om det kan bli rufsete i perioder.

Her et lite snapshot fra artikkelen:

2 Likes
2 Likes