Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Tjah dagligvarebransjen går så det suser, de har bare sett at de kan øke prisene.

1 Like

US 10-åringen stiger igjen. Nærmer seg 1,77.

1 Like

14:13:39

Odin Alnæs

Den amerikanske «tiåringen» stiger til sitt høyeste nivå på 14 måneder

Renten på amerikansk statsgjeld med ti års løpetid, gjerne omtalt som «tiåringen» stiger tirsdag til 1,772 prosent, ifølge CNBC.

Forrige gang den viktige renten var på dette nivået var i januar 2020, før koronapandemien gjorde sitt inntog i Europa.

Renteoppgangen kommer i kjølvannet av fremgang i vaksineringen samt planer om nye offentlige investeringer i infrastruktur i USA.

«30-åringen», altså amerikansk statsgjeld med 30 års løpetid stiger samtidig til 2,456 prosent.

At renten stiger er det samme som at prisen på rentepapirene faller.

Prisen faller for det er for ingen vil kjøpe en søppelbrannen av et statspapir som ikke kaster av seg etter inflasjon. (i bruktmarkedet)

2 Likes

Så da vil de bare begynne å kjøpe opp den selv.

1 Like

Vil ikke dollaren kollapse i så fall?

2 Likes

Det her har de da gjort tidligere i pandemien ?

Det kan jo være resultatet blir et annet etter en pandemi, i en inflatorisk økonomi.

1 Like

“alle” andre trykker penger da. Det blir vel heller til at kronen styrker seg

1 Like

Spørsmålet er vel hva andre sentralbanker, f.eks ECB, gjør dersom de får inflasjon og stigende renter. Sentralbankene skal jo da etter læreboka stramme inn for å dempe inflasjonen. Faren er jo at folk mister tilliten til fiat valuta hvis de fortsetter å pøse på med stimulanser på tross av inflasjon. Da kan man få hyperinflasjon.

1 Like

Min holdning er at inflasjonen er negativt, men minste onde.

Det snakkes mye om gjelden i USA, men det er på ingen måte bra i EU:

image

Enkeltland i EU ligger mye dårligere an. At EU skal klare høye renter er usannsynlig for å si det mildt.

2 Likes

Blir ikke morsomt når dette skal finansieres over skattesystemet.

1 Like

Det er jo derfor jeg sier inflasjonen er minste onde. Da skal det aldri finansieres - fiatvaluta (og gjelden) skal bli relativt mindre verdt.

2 Likes

Vi får se, hyperinflasjon er det vel heller ingen som ønsker seg.

Så langt har man jo “løst” krisen gjennom lav rente og aksjestimulans, noe som øker de allerede store forskjellene voldsomt gjennom først og fremst tilfalle dem som har mye fra før.

Dersom man videre skal komme seg ut av dette ved å la inflasjon spise gjelden til den samme gruppa, mens lavtlønnede som ikke hadde råd til gjeld skal få økte priser, så tror jeg sosial uro bare vil øke enda mer.

5 Likes

Det er her stimulus sjekkene i usa kommer inn. De treffer bedre. Men det hele er jo dysfunksjonelt. Får se hvor dette går…

2 Likes

Meget interessant dette med hedgefondet som gikk i vasken. Det spekuleres her i om dette kan få ringvirkninger som markedet ikke er klar over enda. Det tar tid å selge unna posisjoner, måten det ble gjort på her skapte jo panikk i aksjene det gjaldt, andre fond vurderer nok risikoen sin nøye nå; med belåning på ATH samtidig som markedet er nær ATH i US.

Høres mer og mer ut som Einar Aas saken…

1 Like

– Aksjemarkedet lever på renters nåde. Dessuten planlegger Biden-administrasjonen en ny tiltakspakke, som vil bidra til å presse opp renten. Markedet har begynt å tenke på inflasjon.

Han vektlegger at aksjemarkedet tåler mye, men at det særlig er sårbart for en kraftfull positiv realrente, altså renten justert for inflasjon.

– Hva som skjer med realrenten i USA spesielt, vil være veldig viktig for markedet fremover. Jeg tror inflasjon og renter kommer til å forbli viktig i neste kvartal, sier Ringholm.

1 Like

Det finnes ingen presis definisjon på hyperinflasjon , og en enkel definisjon går ut på en årlig inflasjon på 50 % eller mer.

Ser ikke for meg at det skjer, men noen år med 5 - 15% inflasjon? Jo det er godt mulig