Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

14:32:28

TDN Direkt

Større underskudd for den amerikanske handelsbalansen enn ventet

Den amerikanske handelsbalansen viste et underskudd på 71,1 milliarder dollar i februar, fra et revidert underskudd på 68,8 milliarder foregående måned (68,2).

Det var på forhånd ventet et underskudd på 70,5, milliarder dollar, ifølge Direkt Makro.

Eller 233 dollar pr amerikaner, sånn rundt regnet.

Overskrift på betalingsartikkel på E24 i dag:

– Dette skjer i alle bobler

Hvis man tar på seg verdivurderingsbrillene, finner man oppblåste aksjepriser overalt. Overalt er det også noen som sier at dette er ingenting å bekymre seg om. Hvor overbevist bør vi egentlig være?

1 Like

Vel, det er veldig mange som er fattige, så skjønner ikke poenget ditt?

Har selv redusert risk litt, så jeg har cash tilgjengelig ved nedgang, men også såpass investert at hvis det bare fortsetter oppover, så er jeg godt fornøyd.

2 Likes

Umulig å time ihvertfall så jeg kjøper litt indeks og tech jevnt enda… Virker som en enkel og god måte å være eksponert for uten å bruke timevis på å holde seg oppdatert.

2 Likes

bilde

2 Likes

Er det ingen som kjøper OBX BEAR lenger?

Sub 1MNOK volum liksom. Brukte være 30+ på en random dag…

Det er ikke så mange som ønsker å selge Obx Bear nå.

TDN Direkt

ECB-referat: Fortsatt stor usikkerhet rundt den økonomiske utviklingen

Risikoen rundt vekstutsiktene for euroområdet på mellomlang sikt er blitt mer balansert, selv om det forblir nedsiderisiko på kort sikt.

Det fremgår av møtereferatet til Den europeiske sentralbanken (ECB), som ble avholdt 10.–11. mars.

Mens oppfatningen er at den generelle økonomiske situasjonen vil forbedres gjennom hele 2021, er usikkerheten fortsatt stor, særlig på grunn av de vedvarende høye smittetallene.

Videre skriver renterådet at en betydelig og vedvarende økning i markedsrentene som for tidlig strammer inn finansieringsvilkårene kan utfordre sentralbankens løfter om gunstige finansieringsforhold.

Basert på en felles vurdering av fordelene ved dagens finansieringsforhold og inflasjonsutsikter, foreslo rådsmedlem Philip Lane at nettokjøpene under PEPP-programmet i det neste kvartalet skulle gjennomføres i et betydelig høyere tempo enn i løpet av de første månedene av året. Dette hjalp til å opprettholde gunstige betingelser og motvirke negative effekter av pandemisjokket, skriver ECB i referatet.

Det månedlige kjøpstempoet vil fortsatt implementeres fleksibelt i henhold til markedsforholdene, fremgår det.

1 Like

14:33:24

Martin Kværnes

Flere førstegangssøkere til ledighetstrygd enn ventet i USA

Det var 744.000 førstegangssøkere til ledighetstrygd i USA forrige uke. På forhånd var det estimert at det ville være 694.000, ifølge undersøkelser fra Dow Jones. Det skriver Cnbc.

Saken oppdateres.

1 Like

Der ble jeg overrasket gitt! :joy:

Oppturen har bare såvidt begynt jo :star_struck:

1 Like

Jeg forstår ikke hvordan du kan glede deg over at kapitalmarkedene blir ødelagt av manipulasjon.
Enhver kapitalistisk orientert person burde stå for frihet; frihet til å velge – i.e. markedet bør få bestemme hva som skal leve eller dø. Det eneste vi oppnår med det som skjer nå er at de frie kapitalmarkedene (og ja, jeg er klar over at det aldri har vært 100% fritt, men frihet er ikke enten eller, det er en skala) – går fra å være regulert av markedet selv, til å bli regulert av myndighetene.

Dette er det du gleder deg over, ikke den kortsiktige gevinsten du har på skjermen.

#brødogsirkus :roll_eyes:

2 Likes

Enhver kapitalistisk person vet at et uregulert marked kræsjer med jevne mellomrom. Enhver kapitalist vil sosialisere risk og privatisere gevinst. Det er vel ikke vanskelig å forstå? :see_no_evil:

3 Likes

Helt enig. Det er en tragedie for det kapitalistiske system, som har vist seg enormt suksessfullt de siste par hundre år. Og det setter i fare videre innovasjon inkludert teknologisk utvikling, effektivisering av næringsliv, osv. Kan skape en virkelig depresjonsfase på lengre sikt…

1 Like

Så krakket som kom i 1929 i et relativt uregulert marked…? Det var heller ikke det første skikkelig krakket?

Nå skal det sies at jeg ikke forsvarer håndteringen i 2008/9, jeg likte bedre hvordan de håndterte kredittkassen på 90-tallet, hvor risken ikke ble sosialisert.

Nei, det er ikke vanskelig å forstå; men det du risikerer – (eller, det er ingen tvil i mitt hode at det er det som er i ferd med å skje) er å gi bort friheten din. Det begynner alltid i det «små». Vi tar litt her. Vi tar litt der. Før du vet ordet av det lever du i et samfunn hvor folk er inndelt i klasser og går rundt og sier «Praised Be», og det henger bilder av Jerome Powell på alle vegger, i alle hjem.

Spøk til revolver; at folk ikke ser de potensielt skumle lange linjene her er det som skremmer meg. Alle er så j… beruset av pengepolitisk stimuli at de ikke ser flodbølgen som kommer i etterkant. Men det er bare å kose seg mens det varer. Før eller senere så vil man nok smertlig erfare hvordan det er å leve i et samfunn som ikke er like fritt som det vi er vant til.

Anbefaler virkelig ALLE å se dette intervjuet hvor disse poengene blir diskutert i detalj;

www.youtube.com/watch?v=zGc0fM6E3_s&t=

• Det er en enormt stor eldrebølge på vei det neste 10 året
• Det er enormt mange jobber som aldri vil komme tilbake pga. teknologisk innovasjon
• Det er allerede enormt stor arbeidsledighet som bare vil øke pga. punkt 2.

Skal alle bare sitte hjemme og trade? Produktivitet er det som skaper vekst, ikke pengepolitisk stimuli – som skaper inflasjon. Men igjen; hvis man bare ser på tallene på kontoen og de lyser grønt så er man vel happy uten å tenke på disse tingene. #brødogsirkus

3 Likes

Det handler vel kanskje mest om å innse at jeg som privat investor i Norge har null innflytelse på de store beslutningene som tas der ute. If you can beat them, join them.

Det å ha joinet pengetrykking siden finanskrisen har skapt en eventyrlig mulighet for mange som sjeldent vil gjenta seg. Den årlige snittavkastningen i aksjemarkedet i perioden 2009 til og med 2020 er historisk, og jeg vil huske den for resten av livet.

De som i samme periode har valgt å innta en holdning om at “dette er ikke riktig og rettferdig” og “dette er ikke sann kapitalisme” må gjerne tenke slik, men å være sta fremfor ydmyk er sjeldent en god egenskap i aksjemarkedet.

Så det flere av dere på TI mener er at alle ansvarlige i FED, ESB og statsledere kjører med full fart inn i bergveggen, og at det de holder på med burde vært forbudt fordi det vil koste noen til slutt?

Hva er verst med at markedet,arbeidsplasser og selskaper vokser betydelig over en periode på 12 - 14 år, med en påfølgende 20 % skrell på børser og konkurser, versus å la kapitalismen til enhver tid få spille seg ut? Det er mange smarte mennesker som mener at Lehman Brothers burde vært rettet, ikke kastet over rekka. Det kunne spart verden for mye elendighet, men er i strid med ekte kapitalisme.

2 Likes

Sier ikke at regulering et dårlig, tenker det snarere er helt uunnværlig med gode reguleringer også for å hindre at ting spinner ut av kontroll.

Men når den helt essensielle tilbakekoblingingen der dårlige ideer blir forkastet fremfor gode, og ikke lønnsomme virksomheter blir lagt ned til fordel for lønnsomme, er i ferd med å brytes så er det virkelig fare på fære…

2 Likes