Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

For meg så er det et stort rødt flagg når selskaper kjøper tilbake egne aksjer. Unntaket er når det er for å dele ut til aksjonærer. Utbytte derimot er en positiv indikator.

Det kommer veldig an på hva selskapets roic er, og hvor flinke management er til å kjøpe når selskapet er priset gunstig. Utbytte er jeg uansett ikke noe fan av, men det har med å gjøre at jeg for det meste investerer i det som kalles “vekstaksjer”. Anbefalt lesing om en av de beste kapital allokererne ever: :slight_smile:

1 Like

Så en artikkel om buybacks og i snitt, så gjorde de det dårligere enn markedet. Skal se om jeg kan finne den igjen.

Personlig liker jeg selskaper som tjener penger og vokser bra, men som er priset som om de er i ferd med å gå konkurs. Har to slike investeringer, begge har gått 5x, på henholdsvis seks år for den ene og fjorten måneder for den andre.

Har vi noe data på akumulerte verdier hos folk?

Ja, snittet er helt sikkert dårlig, derfor jeg skriver at management må være flinke til å utnytte markedets svingninger. Ja, det beste er jo å kjøpe vekstaksjer til lave multipler :slight_smile: Var også inne i Nekkar på 2kr og noe :wink: Gratulerer med å ha holdt :slight_smile:

1 Like

Ja nå kan det bli et realt bear marked,det er jo på nippen til den tredje verdenskrig.

Hvem er på nippet til 3 verdenskrig? :flushed:

Les her.Det er også meget spent mellom kina og Taiwan.

1 Like
2 Likes

I henhold til Bidens plan er det tiltenkt at 621 milliarder dollar skal gå til transport og infrastruktur, 65o milliarder til boligutvikling, bygging og utbedring av offentlige bygning, utbedring av rørsystemer, og investeringer i bredbånd og fornybar energi. Biden ønsker også å bruke 400 milliarder på å forbedre helsetilbudet for eldre og syke, og har satt av 300 millioner til industri, forskning- og utvikling.

Planen skal delvis finansieres gjennom økt selskapsbeskatning.

Isolert sett er økt beskatning av virksomheter negativt for aksjemarkedet. Når selskapenes kostnader øker, reduseres også den forventede lønnsomheten, og dermed også prisingen av selskapet. Effekten med motsatt fortegn så vi da aksjemarkedet i 2018 fikk et rally etter at Trump satt ned skattene.

Boersene kommer ikke til og stupe foer rentene paa 10 og 30 aaringen gaar til himmels. Hvis ikke det skjer de neste 18 maanedene, antar jeg at alle pengene som er tilfoert markedet, kan holde det oppe i 1,5 aar til, men etter det vil gjeldsboblen revne.

Den kan revne foer, men det er det bare tiden som kan vise. Utover det, er det vel bare en stor naturkatastrofe, eller krig paa feil sted som kan kan lede til markedskrakk.

2 Likes

Ingen vet. Dog er rentene på vei opp…

30 års, Ca. tilsvarende for 10 års.

Jeg tenker vi er på et nivå nå der det å tørre å sitte litt cash og la ting fare krever like mye som å “tørre” å øke risikoen.

3 Likes

Ja, vi kan fint fortsette oppover en stund til. Jeg har 1/3 spekulative aksjer som jeg tror på fundamentalt, 1/3 defensive fond (mest pm) og 1/3 på sparekonto, så blir det uansett ikke helt feil.

3 Likes

Hvor stor aksjeandel hadde du i feks august 2020? Bare sånn til sammenligning

En episk smell hadde vært helt topp nå, men vet ikke om det vil skje med så mye støtte i markedet. Og hva skal man gjøre for å stimulere - negative renter allerede nå?

1 Like

Nei, det er i det hele tatt vanskelig å spå historiske hendelser som det vi er vitne til. 22% av alle dollars i omløp ble trykket i fjor. Det er helt insane summer. At det ikke har slått ut mer ifht. inflasjonsmålene er jo rart, men at det kommer slik Burry og flere hevder, er det vel liten tvil om. Denne videoen var veldig interessant ifht. å se på historiske paralleller til det som skjer i US nå.

1 Like

Hadde ca halvparten så stor totalsum (kapital til investering), og med fordeling ca 75% aksjer, 15% cash, 10% fond/pm.

2 Likes