Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Mulig HS?

Ja det er ikke avklart enda slik jeg ser det.

1 Like

Satte pokker Monsteren min i halsen når jeg logga på og så Xacten var ned 6.5% :exploding_head:
Men tenkte samtidig det ikke kunne stemme når jeg så børsen bare var opp 0.5%.
Var to handler på morgenkvisten der som var meget gode, lurer på hva som skjedde her :thinking:

image

1 Like

Hm merkelig får det ikke fram her. Kanskje makulert? Tyder vel på at market maker ikke lå på kjøp.

Ja, kanskje - veldig merkelig. Jeg får dem fremdeles opp i loggen min her.
In other news - ARK Innovation ETFen til Cathy Woods sliter… :thinking:

  • Under 20, 50 og 200 dagers snitt.
  • Gap down brudd på bearflag

1 Like

Ja, spørsmålet er om det “bare” er sektor rotasjon, eller om noe større ligger og ulmer

1 Like

Virker litt som vi roterer fra vekst til verdi? Flere Saas-selskaper++ krasjer selv om de leverer så det lyser… Glad jeg kappet ARKG/ARKK for en tid siden. Spes ARKK-salg på 138 var ikke feil.

2 Likes
  • Rising asset prices are posing increasing threats to the financial system, the Federal Reserve warned in a report Thursday.
  • Fed Governor Lael Brainard said the situation bears watching and points up the importance of making sure the system has proper safeguards.
  • “Asset prices may be vulnerable to significant declines should risk appetite fall,” the central bank said.

https://www.cnbc.com/2021/05/06/fed-warns-of-possible-significant-declines-in-stocks-as-valuations-climb.html

2 Likes

Ja, er med på den; vi ser jo det samme med ESG aksjene på Euronext her hjemme. Samtidig tenker jeg at stay-at-home aksjene (i.e. vekst / tech) var det som drog i gang først; det er også det som kræsjer først nå. Ikke sikkert det vil smitte over på resten av markedet - men kombinert med artikkelen jeg postet i går (fond selger seg ut for 3 uken på rad mens retail fremdeles kjøper) tenker jeg det er noe mer som ulmer under overflaten. Altcoins har også gått ballistic i det siste. Jeg har enda bullrunnet i alts fra sent 2017 tidlig 2018 friskt i minne. Vi vet hva som skjedde etterpå :slight_smile:

1 Like

Vulnerabilities associated with elevated risk appetite are rising,” Fed Governor Lael Brainard, the head of the Board’s financial stability committee, said in a statement accompanying the report released Thursday. “The combination of stretched valuations with very high levels of corporate indebtedness bear watching because of the potential to amplify the effects of a re-pricing event.”

In this environment, prices may be vulnerable to “significant declines” should risk appetite fall, the Fed report noted.

Yep, jeg leste akkurat om det samme.

Tror dette og Biden sitt snakk om at han ikke vil bruke mer penger uten å betale for det ligger bak.

On Wednesday, reporters asked the president whether he was willing to accept a lower corporate tax hike than the one he proposed to pay for his infrastructure and jobs plan. “I’m willing to compromise but I’m not willing to not pay for what we’re talking about. I’m not willing to deficit spend,” he responded. Referring to Republicans, who passed a debt-financed tax cut in 2017, he added, “They already have us $2 trillion in the hole.”

[President Biden] has made clear that permanent increases in spending should be paid for, and I agree,” Yellen said, busting into public a debate that has carried on inside the White House for weeks. “We don’t want to use up all of that fiscal space. And over the long run, deficits need to be contained to keep our federal finances on a sustainable basis.

Mens andre, som meg, mener at her må det bare kjøres på med pengetrykkingen hvis man skal få gjennomført noe særlig i det hele tatt. Det er da litt grunn til bekymring hvis de plutselig skal late som om de bryr seg om budsjettunderskuddet.

Får se hva de får forhandlet seg fram til i kongressen. Dette er fort kun forhandlingsutspill også.

2 Likes

A large option bet on quicker rate-hikes by the Federal Reserve got bigger this week, even as officials pushed back against hawkish expectations.

The wager – carrying a notional value of $40 billion – is focused on a possible surprise at the annual August symposium in Jackson Hole, which has been used in the past by central bankers to signal changes in monetary policy. The positions are now the third-biggest of any Eurodollar options.

Morsomt. Ikke noe jeg vektlegger, mer en kuriositet.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-05-07/wagers-on-a-hawkish-fed-surprise-at-jackson-hole-are-now-huge?srnd=premium-europe

2 Likes

Ikke sikkert det bettet er så dumt. Det er så mye leverage i systemet at dersom det skulle komme en “bombe” av en melding (lite sannsynlig) så vil jo korthuset rase ganske fort (min mening, basert på bl.a. følgende):

Investors have borrowed large amounts of money to buy stocks. That’s not a great sign for the stock market, and given the market’s recent levels, borrowing against equities now is highly risky.

As the stock market has soared in recent months, “margin debt,” the term used for money borrowed to buy shares, has soared too.

1 Like

14:30:42

Kathinka Hartwig

Betydelig svakere amerikanske sysselsettingstall enn ventet

Det ble skapt betydelig færre jobber enn ventet i USA i april.

Sysselsettingen utenom jordbruket i USA, de såkalte nonfarm payrolls, økte med 266.000 personer i april, viser tall fra amerikanske arbeidsmyndigheter fredag.

På forhånd var det ventet en økning på en million personer, ifølge Cnbc.

Samtidig ble antallet nye jobber i mars nedjustert til 770.000, fra tidligere rapporterte 916.000.

5 Likes

Konge, mer stimuli :slight_smile:

2 Likes

Det er vel ingen ansvarlige som har noe ønske om at det huset skal rase

4 Likes

Nei, det var det da - men som det nevnes i videoen i samme post; når margin debt har vært på nivåene det er nå, i 2000 og 2007, så korrigerte det ganske kjapt. Den bakenforliggende årsaken til at det kollapser kan være hva som helst; Archegos saken førte jo til massiv deleveraging hos bankene; og det var 1 fond. Hvis et par fond sitter feil vei når enkelte ting ikke går som de tenker så kan korthuset rase uten at myndighetene kan gjøre noe med det.

FED er klar over risken, spørsmålet er hvilke tiltak de implementerer for å mitigere risikoen…

“…the Fed also acknowledged that regulators lack the tools to monitor the risk taking of traders like Bill Hwang, who placed large leveraged bets on stocks through his Archegos family office”.

1 Like

Buffet:

Meeget spennende dager det her. Ny ATH idag å Mandag i US å så reversal på Tirsdag?

2 Likes

4 Likes

Fra stocktwits på mobilen:

QQQ is trending and up by 1,38% before open

Thank you for playing

1 Like

Fredager er aldri spesielt gode for oss bjørner, men så har man til gjengeld mandager og tirsdager, der man har sett noen røde dager gjennom historien :see_no_evil:

4 Likes