F.eks kan jeg forlenge det du mener er konsolidering etter rally i 2009 til å gå tilbake før krakket i 2008. I så måte blir dette krakket da bare en “outlier” som koronakrakket innenfor en konsolideringsrange?
Det kan du. Kommer litt an på hvordan du vil tolke det. Personlig blir det litt for mye hjernetrim å prøve å få det til å passe for min del. Ville muligens sett på det som 3 separate ranger. 1 distribusjons fase som du merket med rød ring. Etterfulgt med en meget hurtig og volatil akkumulerings fase etter droppet. Med en re-akkumulerings fase etter oppgangen.
Jeg kaller det shakeout. For meg har det ikke så mye si om det er indeks eller aksje. Men man ser det samme innen konsolideringsfaser på enkeltaksjer også. En eller annen stor fundamental begivenhet trigger massivt salg. Og man får ekstreme bevegelser ut av range. Hva som skjer i etterkant definerer om det man så var en SOW (sign of weakness) eller Shakeout (Springtype Action).
Når det gjelder trendene og hva som blir mest “riktig” kanskje litt feil måte å se det på. Da en rejection rundt din trendkanal og tur ned, fremdeles vil skje innad i min større trendkanal
Hvis du ser på bildet mitt så ser du jeg har tegnet inn et spørsmålstegn. Det vil si jeg vet ikke hva markedet vil gjøre. Jeg har heller ikke tegnet en kortsiktig trendkanal enda. Jeg er avventende. Men jeg er obs på hva som har skjedd tidligere. Og hvilken karakter prisen har beveget seg. Det er også grunnen til jeg ville vært ytterst forsiktig med å åpne/øke bjørneposisjoner på vei opp i en dominerende bullish trendkanal.
Når det gjelder target så har jeg noen artige P&F charts. De er laget på box size : 20, 1 point reversal, og 1 step back build. Basert på at tidligere tellinger gir meg ganske gode treff på vei opp, forteller meg det meg at settingen mine er ok.
Har tatt utgangspunkt fra LPS og laveste punkt i tradingrange for å sette targets.
Det som er spesielt er siste store range. Den gule er fra LPS til droppet rundt covid. Det gir meg et target til hvor vi er idag. Vi kan derfor potensielt få litt tubulens på kort sikt.
Men det spesielle er hvis hele rangen blir tellende. Gir det meg targets opp rundt 1290 ish- 1470 ish.
Ser man på tidligere rally har dem gitt rundt 60-70%. Gjør vi det samme nå havner vi midt opp i potensielt target på P&F tellingen.
Får vi en melt up som noen tror, kan vi fort havne i toppen av trendkanal allerede juni-juli.