Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Avklaring før helgen eller må vi vente til neste uke?

Inverted hammer i dag, som i utgangspunktet er bull, og en ypperlig anledning for markedet å bestemme seg for at det fortsatt er bull med en sterk close torsdag. Benyttes ikke anledningen så er jeg mer negativ.

Så litt på volumprofil på SPX, spesielt rundt månedsskifter: 3 960 og området 3 675 - 3 725 anser jeg som nøkkelområder nedover, 4 190+ oppover. Ved close selvsagt, ikke intradag.

Dette er veldig nyttig når man leser selskapsrapporter på større selskaper (ikke miniselskaper som er for små for seriøse fond). Har det ikke vært volumhandel i forkant, så kan man ofte anta at det vil komme og man kan forvente at det vil være en opptrend over tid mens større aktører kjøper seg opp.

Man må bare være forsiktig hvis aksjen har gått mye siste to uker fordi da er det tradere som har forutsett dette og vil ha betalt først.

4 Likes

Jeg tror vi bryter opp av trendlinjen, og får tidenes rally fram mot høsten. Noe ala 2000 :grimacing: siste meltup før kræsj

3 Likes

Har du mulighet å ta med resten av trendkanalen?

Får ikke den til å stemme med den jeg har.

3 Likes

Kan være fordi det er OBX vs OSEBX i ditt chart? :thinking:

2 Likes

Får samme trend på OBX.

Prøv å begynne med low fra november 2008…

Samme trendlinje - Daily : se på touch fra nedsiden - og rejection.

Legger ved Monthly stochs. Tenker risikoen løper fra og med juni - utover året.
Mye igjen av Mai måned også, men regner med kryss her omsider, og kryss i MACD på weekly.

MACD Weekly

3 Likes

Men det blir jo feil i mine øyne, da det er tydelige tegn til en trend som begynner etter en sideveis konsolidering etter rally fra fallet i 2009.

I etterkant kan man også se sideveis formasjoner oppover i trenden.

Ved å ignorere hele første halvdel av trenden for så å ta utgangspunkt i bunnen fra november virker det mer som du prøver å tegne trendlinjer for å passe inn i ditt bearish scenario.

Jeg er ikke fremmed for at det kan komme en form for korreksjon. Men trenden din er jeg ikke enig i :thinking:

3 Likes

Vel, nå er det teknisk analyse vi bedriver og ikke rocket science; du må gjerne være uenig i analysen, men det blir vel «feil» å si det er «feil» å tegne en trendkanal som begynner fra et vesentlig pivot punkt?

Jeg tegner alltid trendkanalene fra vesentlige topper og bunner – bunn fra 2008 er i så måte et godt utgangspunkt.

Innen TA så vektlegger man jo ulike ting ulikt. Jeg reagerer f.eks på at du i ditt chart (hvis jeg tolker det riktig) anser koronakrakket som en fakeout, og at vi er tilbake inn i den stigende trenden. Jeg tolker det annerledes som du ser av mitt chart.

Videre vektlegger jeg nok indikatorer mer enn andre; spesielt da moment – og når jeg har confluence i disse indikatorene på flere ulike timeframes så pleier det som regel å stemme bra med hva prisutviklingen vil gjøre.

Uansett så var det mer en kuriositet enn noe man skal vektlegge tungt. Monthly timeframe er vel mest interessant for de som skal kjøpe et indeksfond og holde de neste 10 årene. For meg personlig som følger med dag for dag så betyr det ikke så mye. Jeg tror, basert på trend og moment at vi har toppet ut for nå og vil få en korreksjon innen de neste 3 månedene. Jeg forventer ikke noe krakk, men et fall på 8-10% (mer enn dette vil være bonus i dette euforiske markedet).

Jeg ser av dine trendlinjer at vi har støtte på nokså samme punkt, så noe er vi jo også enige om :wink:

Jeg sa ikke at det var feil.

Jeg sa “feil i mine øyne”. Som feil fra hvordan jeg ser det.

Koronadippen anser jeg foreløpig som et kraftig oversolgt området innad i en større sideveis struktur. Om den blir gjeldende på et senere tidspunkt? :man_shrugging:

Jeg kan fint se for meg at vi kan få en test til nedsiden mot toppen av tidligere sideveis formasjon. Men jeg er også bevisst på at siden trenden begynte i 2011-2012 har den aldri vært veldig volatil når trenden først har begynt å gå etter lengre sideveis formasjoner.

Grunnen til jeg er uenig på selve trenden din er at man har 3 tydelige sideveis formasjoner i en oppadgående trend, som er tydelige å se pga. volatilitet og konsolidering. Akkumulering og Re-akkumulering.
Etterfulgt av tydelige trender med relativt lav volatilitet.

Mens din trend går fra bunnen av formasjonen 2014-2016 og rett gjennom en tydelig sideveis formasjon 2018-2020.

1 Like

Skjønner :slight_smile:

Men slik det siste chartet ditt viser så har du konsolidering over det du mener er konsolideringsrangen etter rally fra 2009? Det samme har du i siste boks hvor du har candles under det du mener er konsolidering?

Rent visuelt gir det ikke så mye mening for min del, men jeg forstår hvor du vil hen, og det er jo ikke “feil”. Jeg ville bare aldri kommet på å tolke det på den måten.

F.eks kan jeg forlenge det du mener er konsolidering etter rally i 2009 til å gå tilbake før krakket i 2008. I så måte blir dette krakket da bare en “outlier” som koronakrakket innenfor en konsolideringsrange?

Dette er et vesentlig poeng og vil jo avgjøre hvilken av “trendene” som er mest riktig (ikke rett, men mest riktig). Hvis jeg forstår deg riktig så skal vi ikke ha mye volatilitet fremover siden vi har brutt opp av en konsolideringsrange. Hvis man ser chartet ditt så skal det bare være videre oppover mot trendtak - ikke sant? Og hvis mitt chart er mest riktig så skal vi få økt volatilitet fremover, som følge av rejection / backtest av brudd fra en stor og lang trend som har vart siden 2008.

Fasit følger om 3-6 måneder :sweat_smile:

Noen oppfølgingsspørsmål siden jeg ikke klarer å gjenskape bildet du har der nøyaktig:

  • Hva er %-vis stigning på de to foregående rallyene etter konsolideringene?
  • Hva er target ved trendtak dersom vi bare nå får et pullback ned mot toppen av tidligere sideveis formasjon?

Ville vært interessant å se om du fikk target som treffer trendtak eller om den overshooter… :thinking:

1 Like

Det som er kjipt med bear er at hver uke vet man at børsene kommer til å stige på fredag, men man vil heller ikke være ute over helgen i tilfelle man får en “black monday”

1 Like

Det kjipe med å sitte bear er at du MÅ treffe med timingen, det nytter ikke bare å sitte slik som hvis du er bull, hvor du til slutt vil gå i pluss.

(Ser forresten at jeg i april i fjor var rimelig pessimist og så for meg et kjempekrakk. Ikke rart jeg solgte Kitron)

2 Likes

Ja, langsiktig bear er ikke noe særlig, men treffer man på bear har man en fordel at aksjene gjerne blir billigere, så du har både mer penger og prisen er lavere når du bytter tilbake til aksjer

2 Likes
  • “Clients were net sellers (-$2.2B) of US equities for the third week in a row as the market reached another record high and equity sentiment marched further toward euphoria,” analysts said.

Watch this space: The rolling four-week average of money flows from hedge funds hit a record low in BofA’s data history (which dates back to 2008) and were three standard deviations below the average.

  • “The only other time flows were this extreme was at the end of last August after which the S&P 500 declined by 2.5% and 2.3% in the subsequent one and four weeks, respectively,” analysts noted.

On the other side: U.S. households increased their exposure to stocks to 41% of their total financial assets in April, the highest level on record, WSJ reported, and stock funds have seen net inflows for seven straight weeks.

2 Likes

F.eks kan jeg forlenge det du mener er konsolidering etter rally i 2009 til å gå tilbake før krakket i 2008. I så måte blir dette krakket da bare en “outlier” som koronakrakket innenfor en konsolideringsrange?

Det kan du. Kommer litt an på hvordan du vil tolke det. Personlig blir det litt for mye hjernetrim å prøve å få det til å passe for min del. Ville muligens sett på det som 3 separate ranger. 1 distribusjons fase som du merket med rød ring. Etterfulgt med en meget hurtig og volatil akkumulerings fase etter droppet. Med en re-akkumulerings fase etter oppgangen.

Jeg kaller det shakeout. For meg har det ikke så mye si om det er indeks eller aksje. Men man ser det samme innen konsolideringsfaser på enkeltaksjer også. En eller annen stor fundamental begivenhet trigger massivt salg. Og man får ekstreme bevegelser ut av range. Hva som skjer i etterkant definerer om det man så var en SOW (sign of weakness) eller Shakeout (Springtype Action).

Når det gjelder trendene og hva som blir mest “riktig” kanskje litt feil måte å se det på. Da en rejection rundt din trendkanal og tur ned, fremdeles vil skje innad i min større trendkanal :man_shrugging:

Hvis du ser på bildet mitt så ser du jeg har tegnet inn et spørsmålstegn. Det vil si jeg vet ikke hva markedet vil gjøre. Jeg har heller ikke tegnet en kortsiktig trendkanal enda. Jeg er avventende. Men jeg er obs på hva som har skjedd tidligere. Og hvilken karakter prisen har beveget seg. Det er også grunnen til jeg ville vært ytterst forsiktig med å åpne/øke bjørneposisjoner på vei opp i en dominerende bullish trendkanal.

Når det gjelder target så har jeg noen artige P&F charts. De er laget på box size : 20, 1 point reversal, og 1 step back build. Basert på at tidligere tellinger gir meg ganske gode treff på vei opp, forteller meg det meg at settingen mine er ok.

Har tatt utgangspunkt fra LPS og laveste punkt i tradingrange for å sette targets.

Det som er spesielt er siste store range. Den gule er fra LPS til droppet rundt covid. Det gir meg et target til hvor vi er idag. Vi kan derfor potensielt få litt tubulens på kort sikt.

Men det spesielle er hvis hele rangen blir tellende. Gir det meg targets opp rundt 1290 ish- 1470 ish.

Ser man på tidligere rally har dem gitt rundt 60-70%. Gjør vi det samme nå havner vi midt opp i potensielt target på P&F tellingen.

Får vi en melt up som noen tror, kan vi fort havne i toppen av trendkanal allerede juni-juli.

3 Likes

Takk for forklaringen, ga litt mer mening for meg nå :slightly_smiling_face: Ifht. targets så kan jeg være enig dersom momentum droppet vi nå ser bare er kortvarig. Som tidligere nevnt tror jeg ikke på noe krakk om vi korrigerer herfra.

Så forøvrig nettopp en EW analyse av S&P med target rundt 4500-5000, så flere enn deg som tenker vi kan få en melt up. Hvis Krypto er en ledende indikator ser vi jo melt up i flere Altcoins nå, så jeg er åpen for tanken.

Er forøvrig ikke bekymret for bjørneposisjonen siden jeg følger med daglig og bruker SL, noe man bør gjøre uansett om man er bull eller bear :wink:

3 Likes

Ser litt mer bjørnete ut i USA i dag enn så lenge. Så får man se om vi får klar retning siste to timer. Eller om vi får vente noen flere dager.

2 Likes

Håper på en skikkelig rød uke neste uke

1 Like

Jepp, det er det jeg også satser på, kommer nok til å beholde bjørnene over helgen
(med mindre vi skal opp +3% i OBXen i morgen … :sweat_smile: )

2 Likes

Sterk close i USA, akkurat på grensen slik jeg ser det. Avklaring i morgen håper jeg.