Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Det kommer de bare til å skylde på Trump så den saken er jo grei.

Får skyte inn igjen: Det er alltid på long siden man har tjent de store pengene. En aksje kan bare gå ned 100%, men stige uendelig :slight_smile: Og er det krise om markedet faller 50% for oss som leter etter gode selskaper og skal spare i 50 år til? Nei.

lol.

1 Like

:man_facepalming:t2:

Kan ikke se at US har klart å sette noe nye ATH siden sist du forvillet deg inn i tråden😉 Osebx derimot har gått opp, men er ikke eksponert mot den.

Alt i rute her, Mercury går retrograde imorgen, Oslo børs med ny ATH, krypto holder seg såvidt hodet over vann og til slutt en permabull inne på Bjørnetråden. Just sayin🚨

«Bulls loudest on top, bears on bottom»

Som en sa litt Over her. Det og spå når nedtur kommer vanskelig/umulig. Men å se at dette ikke er en bærekraftig opptur på sikt er lett og se. Jeg har hatt 100% i high risk enkelt aksjer i 2 år, har 200% avkastning (siste 12mnd).
Da mene jeg det er fornuftig og endre strategi til mindre risk aksjer og nedbetaling av gjeld. Er nå inne med startsum 2 år siden i indeksfond og Telenor. Slik at en får med seg oppgangen men kun slik indeksene går.

Det kommer alltid muligheter. Neste krise så låner jeg opp fra bank, selger indeks fond og går all inn igjen. Om det er 3mnd eller 3 år spiller ingen rolle. Tjener jeg 5% i stedet for 20% neste 2 år vel så er det og ok.

Bare mine tankegang.

At USA skal betale ned om 5-15 år :joy:
De har ikke betalt ned 1krone på 16 år og neste 4 blir det 0

Since Bill Clinton’s administration, each president and Congress has planned to overspend.8 There are a few reasons for this strategy.

In the long term, a growing debt burden becomes a big problem for everyone. The World Bank says a country reaches a tipping point when the debt-to-GDP ratio approaches or exceeds 77%.9 In the third quarter of 2020, the U.S. debt-to-GDP ratio was 127%.10

2 Likes

Jeg foretrekker å sette pengene på konto i stedet for å betale ned lån så slipper jeg spørsmål om hva pengene skal brukes til om jeg ønsker å øke eksponeringen igjen senere.

2 Likes

Ja det er bare noe lån. Men det jeg har gjort er tatt 1 mill i stedet for at det ble betalt ned på lån ble de satt i Telenor. De har 7-8% EPS hvert år og betaler 6% utbytte. Faller ikke når børs faller. Da vil disse doble seg på 10-år

Crasher børs vil de bli flyttet over til store aksjer som har falt mye mer.

20 år er de verd 4 mill alt står på ikz konto så betaler ikke skatt på utbytte, men reinvesteres.

1 Like

Nuvel, du mente vel “stiger ikke når børs stiger”? :slight_smile:

Korrelasjonen mellom OSEBX og TEL ser ut til å være ganske god, frem til ca. okt-nov i fjor - da falt de begge, men hovedindeksen fortsatte opp etter pullback mens TEL har gått sidelengs :thinking:

1 Like

Sikkert ikke krise for deg om markedet faller 50%, men mange er alt for høyt gearet (spesielt i USA). Litt uflaks, feil eksponering og dårlig risikovurdering(/overdreven tro på egne ferdigheter) så blåser man bort hele formuen på et sånn et fall.

2 Likes

Ja det burde kunne gi en børs oppgang kortsiktig, i og med de ikke har steget mens børs har. Så en bonus der.
De gir og gitt 6% utbytte så hvis du legger det inn i graf ser det bedre ut for Telenor.

1 Like

Ja faller det 50%. Så sitter jeg godt i det… med belåningsgraden på hus og hytte på under 30% ville jeg økt denne betraktelig i et slik scenario.
Men nå er alle bull og alt stiger. Derfor ekstremt lav belåningsgrad faktisk hekt feil i forhold til strategien min om at pengene skal gjøre jobben gir meg på sikt…:flushed:

1 Like

Ja, giring bruker jeg ikke. Tre måter å bli blakk på: liquor, ladies and leverage :wink::joy:

3 Likes

Hva hvis du kjøper telenor når børsene er på topp og selger og kjøper indeks når den bunner ut? Også bytter du når børsene er på topp igjen?

1 Like

Cash er bedre

1 Like

Cash is king…

Hvor mye penger har folk tapt på å være bear? Hvor stort krakk trenger man for å gå i null…

1 Like

Småpenger i forhold til det jeg har tjent på andre ting :wink: Men jeg har også gått i minus på hus og hjemforsikring

2 Likes

Ingenting.
Du kan ikke tape penger du ikke har investert.

Men det er ikke snakk om og være ute av markedet, det er bare og flytte over fra enkelt aksjer til mye lavere risiko.(verdi aksjer) eller fond.

Da tolker jeg dere dit at dere fremdeles er bull, men bruker bear posisjoner som en hedge

1 Like

Du kan tolke det som at en stor del av laget er satt av til å spille forsvar, men har beholdt noen angripere/spisser også

1 Like