Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

– Skepsis til at børsrallyet kan fortsette

Ifølge Bloomberg ligger shortnivået denne uken på like i underkant av fem prosent av de utestående aksjene i «SPY», opp fra rundt to prosent for under to måneder siden.

Shortinteressen er den høyeste som er blitt målt i år, fremgår det hos analyse- og nyhetsbyrået.

Det er riktignok fortsatt noe opp til nivået på over syv prosent på slutten av fjoråret.

– Den økte shortinteressen i S&P 500 skyldes delvis skepsis til at børsrallyet kan fortsette, sier Chis Zaccarelli, investeringssjef i Independent Advisor Alliance, til Bloomberg.

Mer uro

Veddemål mot enkeltaksjer og ETF’er brukes gjerne som en temperaturmåler på stemningen aksjemarkedet.

Den økende skepsisen til utviklingen til S&P 500-indeksen, som inneholder de 500 største selskapene i USA målt i markedsverdi, skjer samtidig som børsuroen har tatt seg noe opp – blant annet på grunn av frykt for høyere renter.

Spesielt har situasjonen rammet vekstaksjer, slik som «grønne» aksjer og teknologiaksjer, som har vært sentrale i å løfte børser verden over til rekordnivåer. Isteden har mye investorpenger rotert over til sykliske aksjer, som følger konjunkturene i økonomien – slik som oljerelaterte aksjer.

Flere av trendene i det som av flere eksperter blir kalt et aksjemarked med «bobletendenser» har også fått seg en knekk den siste tiden. Blant annet har verdien av de såkalte Spac-selskapene i USA falt kraftig. En rekke av valutaene i det tidvis brennhete kryptomarkedet har også rast i vår.

2 Likes

De store indeksene i Asia og stillehavsområdet går i ulike retninger mandag morgen.

Slik så det ut på børsene i Asia og Stillehavsområdet omtrent klokken 5.30 mandag morgen:

  • Nikkei 225 i Tokyo ned 0,76 prosent

  • Hang Seng i Hongkong ned 0,60 prosent

  • Kospi i Seoul opp 0,09 prosent

  • Shanghai Composite ned 0,20 prosent

  • FTSE Straits Times i Singapore ned 0,41 prosent

  • ASX 200 i Sydney ned 0,15 prosent

Kinas Innkjøpssjefsindeks (PMI) for mai endte på 51,0 poeng, ifølge Reuters.

Det er en nedgang fra 51,1 poeng i forrige måned, ifølge CNBC.

IG / OBX

image

Stengt i USA og UK i dag, så blir nok en rolig dag på børsen.

09:59:10

TDN Direkt

Tror økt inflasjon vil tvinge sentralbanken

Det var mindre utslag i rente- og valutamarkedene fredag da PCE-deflatoren viste en prisøkning på over tre prosent, det høyeste nivået i USA på mer enn 20 år.

Nordea Markets spør seg mandag om Federal Reserve nå kan ignorere den høye inflasjonen og fortsette med den svært støttende pengepolitikken? Neppe, lyder svaret, hvis sentralbanken ønsker å opprettholde en høy grad av troverdighet blant globale investorer.

Meglerhuset mener det kommende rentemøtet 16. juni blir interessant for å se om sentralbanken skjerper retorikken i sin kommunikasjon, og hvordan finansmarkedene, både aksjer, obligasjoner og dollar utvikler seg etter en endret ordlyd fra sentralbanken.

“Normalt vil dette bety lavere aksje- og obligasjonspriser og en sterkere dollar”, skriver meglerhuset.

Ellers skriver DNB Markets i en teknisk kommentar at utviklingen i valutamarkedet best beskrives som konsoliderende, som blant annet innebærer at mye av kronesvekkelsen vi ble vitne til i forrige uke nå virker å miste kraft. 10,14 anses som et viktig teknisk nivå for norske kroner mot euro.

Interessant å se om teorien jeg støtter om at USA vil kjøre med litt høyere inflasjon en periode stemmer.

1 Like

De vil vel ikke, men ender opp med at de må gjøre det. Hvis du får høyere prier er det nesten umulig og få prisene ned igjen. Så hvis vi nå ser en ekstrem prisvekst vil dette føre til at lønninger og alt blir mye høyere og selskapene tjener mindre forde de må opp med rente i tillegg.

Yellen var ute for kort tid siden og sa at man må tåle inflasjon ut året. At det er den inflasjonen som man forventer på kort sikt og ikke betyr noe på lengre sikt.

Ergo er min tolkning at Biden/demokratene ser at de ikke får implementert agendaen før sommeren, og at de vil måtte bruke høsten på dette og så tvinge det gjennom med kun demokratenes støtte mot slutten av året (november?).

Jeg antar at republikanerne ikke klarer å sabotere dette, og at pengetrykkingen derfor skal fortsette ut året, men med noen advarsler fra FED om “potensielle farer” fra oktober og utover. Det er så uavhengige jeg tror FED er :slight_smile: De har gjeldstaket rundt 1. august først som nok viser vei for resten av året politisk.

Etter at demokratene har fått vedtatt sin neste store pakke, uansett hvordan den blir til slutt, så kan FED begynne å ta inflasjon seriøst hvis de føler for det.

2 Likes

Enig

Enig

Nei, ikke nødvendigvis. Jeg tror de lever godt med 3% inflasjon i et par år nå.

Ja tenker mer at de selskapene som har høye lån vil komme til og tjene mindre pgr renten går opp. Men som alle sier, prøve og finne selskaper som kan dykke kostnadene over til kundene.

Gjelden blir vel mindre sammenlignet med kjøpekraften og kontantstrømmen mtp inflasjon? Jeg tenker ikke å betale ned gjeld med det første hvertfall. Her settes alt i ny eiendom eller aksjer.

Spennende å se hvilke ledd i forskjellige verdikjeder som står igjen med de største marginene. Mellomleddene har vært en stor vinner så langt?

Hva gjør du hvis renten på boliglånet er 5-7%?

Kan dette være en potensiell black-swan? :thinking:

The Fed has traditionally used the reverse repo market as a way of controlling the quantity of bank reserves in the financial system. It’s one of its big tools in keeping the Fed funds rate — the rate at which banks charge each other for overnight lending — in line with the target set by Federal Open Market Committee. And now a whole Pandora’s box of worms has been opened up.

Is the Fed losing control of interest rates? Has QE stripped the financial system of quality collateral, threatening a forced deleveraging? After all, the Fed has purchased US$2.5 trillion in treasuries and mortgage-backed securities (MBS) since the pandemic began. Its balance sheet is now over US$8 trillion.

By hoovering up the supply of available safe collateral in the banking system, the Fed is making it so that money market funds are better off keeping money on deposit with it overnight than lending it to one another (at zero, or negative interest rates). A dearth of collateral could result in a collapse in leverage. Are money market funds retreating to cash ahead of what they expect to be a crash in stocks?

No one has any idea. It’s an emerging, novel kind of mess. When you get unprecedented monetary intervention and experimental QE by the central bank, you get unprecedented crises. Distortions abound. Incentives are twisted and mangled until they are unrecognisable. Trust in the financial system — in your counterparties or other lenders — starts to unwind quickly.

The music stops.

1 Like

Da betaler jeg det ned, men i den transiente perioden vi er i nå så sitter jeg stille.

Jeg har en godt betalt jobb i en framtidsrettet bransje. Enten blir lånet mitt veldig mye mindre, eller så galler verdiene på boliger, jeg klarer meg fint.

Det jeg derimot er ganske sikker på er at en større del ikke kan håndtere en økende rente. Derfor kan ikke sentralbanker legge lokk på inflasjonen riktig enda.

2 Likes

Jeg har alltid prøvd og gå litt mot strømmen og selge når “alle” skal kjøpe. Slik jeg ser det nå så har vi hatt en helt eventyrlig oppgang i aksjer og boliger. Folk har lånt til Langt over pipa. Dette som du sier går veldig bra helt til inflasjon kommer. Da er den eneste måten og fikse dette på er og øke renten.
Hvis folk ikke har råd til det må de begynne og selge boliger og det kan falle fort hvis flere skal ut.

Akkuratt nå tro jeg ting kan være bra men meget skeptisk neste 0-6 mnd derfor har jeg personlig, flyttet ting over til mye trygger investeringer. (Og solgte siste utleie leilighet nå i juni :slight_smile: )

4 Likes

Anbefaler at du ser denne @cagey2 - mye bearsnacks på Kitco, men dette intervjuet var en højdare.

TL;DR - se på ratioen mellom Lumber og Gull for å time topper i aksjer - har historisk vist seg å være ganske accurate. Er det tilfeldig? Jeg tror ikke det. Gull er jo typisk risk-off asset, så hvis tømmer blir svakere og gull sterkere så signaliserer det kanskje noe i horisonten slik det hevdes i intervjuet.

Han hevder det er en delay på 2-3 uker før effekten spiller seg ut i aksjemarkedet.

Tømmer ser ut til å ha toppet ut (foreløpig i allefall). Dette er 3 uken som starter med fall.

3 Likes

Meget bra. Du ser bobler over alt. Og liker godt denne sammenligning. Må kjøpe enda mer gull :dollar:

2 Likes

Av førhandelen hos handelsplattformen IG faller Oslo Børs 0,3 prosent, i 08.00-tiden tirsdag.

Roger Berntsen, analytiker i Nordnet, tror hovedindeksen åpner opp 0,3 prosent, eller innenfor intervallet [0,1,0,5] prosent.

1 Like

Snart opp 1 %.

Stonks only go up. Only up.

11:17:20

NTB

Prisene øker raskere i eurosonen

Prisveksten i eurosonen var 2 prosent de siste tolv månedene. Det er høyere enn for en måned siden og et av de høyeste nivåene på tre år, viser et estimat.

Ifølge anslaget fra EUs statistikkbyrå Eurostat økte energiprisene med hele 13,1 prosent og bidro til at den generelle inflasjon ligger an til å lande på 2 prosent. Prisnivået for tjenester og industrivarer økte med henholdsvis 1,1 prosent og 0,9 prosent. Mat, alkohol og tobakk var 0,6 prosent dyrere enn i mai i fjor.

I de tolv månedene fram til april økte prisene i eurosonen med 1,6 prosent.

1 Like