Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Meget fin close der - gikk fra pluss til minus i indeks i sluttauksjonen :slight_smile:

1 Like

Ja jeg så på teknisk som du la ut og kjøpte en 3x bear i helt på tampen av dagen. (En kortsiktig trade) jeg turte ikke helt forrige uke så da sparte jeg det tapet.
Slik jeg tror nå så er risk/reward ganske fordel til fall. Håper oddsen er med meg denne gang. Fikk inngang på børs når den var i 0.

1 Like

Janet Yellen sier høyere renter er bra for økonomien. Tester farvannet her eller? :sweat_smile:

4 Likes

Meget bra formulert. :joy: likte han

4 Likes

Morgan Stanley følger også på :sweat_smile:

For the past several months, Morgan Stanley’s fundamental analysts have been turning increasingly bearish on stocks, with the pessimistic sentiment plateauing earlier this week when chief equity strategist Michael Wilson said that there is far too much optimism in the market, and that while earnings are slowly rising, forward PE multiples are far too high and are set to slide, with “the de-rating about 75% to go or an approximate 15% decline in P/Es from here.”

The bank’s Combined Market Timing Indicator - which has been in sell territory since March - just hit a new all time high of 1.19, surpassing the previous record high seen in June 2007, right around the time of the first great quant crash and before the market collapsed.

3 Likes

Sparekonto har jeg sagt (da med innsettingsgaranti) . Det er ikke sikkert banken er keen på å øke boliglånet ditt senere om/når markedet har falt, og kanskje også boligens verdi.

3 Likes

Ja sant det. Men fristelsen for og investere for tidlig og blir ofte stor. Men helt enig, må ha noen mill i disponibel cash til muligheter.

Ja, ta pengene bort fra nettmegler og fristende aksjeplatformer og overføre til bank Norwegian og andre lignende aktører så lager du noen dagers treghet, og du blir ikke fristet til impulsive kjøp 10% ned. Hvis du har ekstremt dårlig selvkontroll kan du også binde renten på sparekonto og dermed fryse midlene.

2 Likes

Slik jeg har tenkt: Jeg har alltid hatt min 70% gjeld i hus. disse var plasert i aksjer og fond og eiendoms invsteringer før Corona. Når Corona traff solgte jeg alt på 3 mnd og all inn aksjer. Det gikk meget bra. Nå har jeg korrigert til 30% gjeld men samme sum i fond og cash (Eller cash er for meg Rente fond/Obligasjons lån) skulle vi få en ny krise tror jeg denne blir mer prikær og vil ta med bolig/aksjer og alt mulig. Da er planen selfølgelig og kjøpe mer eiendom/aksjer osv og da er det enkelt og låne opp på hus til større investeringer. ta opp lån på hus til 70% igjen.

Skulle dette ta 1-3-5 år, vel vel så har jeg tilnærmet ingen renteutgifter og sparer fast trekk i fond og har avdragsfritt på Lånet (Det lille som er igjen) Fyller opp IPS for og få de kronene i spart skatt…

Rett og slett vente på en god mulighet som skal dukke opp. (De er jo over alt)

2 Likes

Jeg ser frem til å få et marked som handles basert på fundamentale og tekniske verdier og ikke pga. at FED printer penger, eller apekattene på WSB sier kjøp. For en gal, gal verden vi lever i :sweat_smile:

Ref. artikkelen jeg postet i går;

image

2 Likes

Hvis du skal kjøpe opp i eiendom er saken så klart en annen

Tenker mer på og spre portfølge enda mer en jeg har gjort. (Jeg har hatt leiligheter og leid ut 2 stk i 10 og 15 år) og er skikkelig lei det… (har hatt næringsbygg prosjekter som er mindre arbeid og har gjort det bra) nå leter jeg litt etter tomt og kunne bygge lager bygg eller noe, men prisene er jo sinsyke…
Men nå er det bare og vente litt… Som NocTurne skriver… “Gal Gal verden”
Si gjerne ifra om dere har noen gode strategier… nå er det bare en liten short som jeg er inne i samt aksjer som jeg er “stuck med” og er veldig langsiktige. Bikefinder går ganske bra og skal ha en ny emisjon nå og jeg liker solseller og Alternus energy. (De har jo hatt ett frynsette rykte men veksten inne solcelle parkene og EBITDA er virkelig imponerende) spennene og se når de kommer på børs i jun/jul

Gikk 75% cash på tradingkontoen i forrige uke. Det som er inne er mer lodd for potensielle triggere i nano og pcib :man_shrugging: Langsiktige posisjoner står som vanlig.

4 Likes
1 Like

Min strategi er mye cash spredd på litt forskjellige sparekontoer, en god del PM / gruver, og noen få sære aksjer

1 Like

Hm, OBX bear er opp samtidig som børsen er opp. Det pleier å skje av og til, men sjeldent den pleier å holde seg i pluss når børsen er opp over tid. Blir interessant å se hva vi closer på i dag :slight_smile:

(NY ATH intradag)

S&P 500 år 1993-2000 vs. 2014 - i dag:

1 Like

I pluss i forhold til hva da?

Man ser jo kun om den er i pluss i forhold til siste handel. Sånn sett ikke noe spesielt at den er i pluss.

I pluss i forhold til OBXen vel?

"Fondet plasserer i OBX futures for å oppnå 200% av den motsatte daglige forandringen i OBX. "

Mao. skulle bear vært i minus siden børsen er i pluss. Men bear er også i pluss. Det hender som du sier av og til (basert på siste handel) - det jeg synes er interessant er at selgerne (og market maker) fremdeles ligger høyere på salg enn det verdien i indeks skulle tilsi.

Hvis du skal kjøpe BEAR på ask nå så pusher du kursen opp enda mer i pluss :slight_smile:

image

La oss si at dagens første handel i OBX Bear skjer når børsen er i + 5 %.

Så skjer dagens andre handel når børsen er gått ned til +3 %.

Tilsynelatende vil OBX Bear da ha gått over 2 % i pluss mens børsen er gått opp masse.

1 Like