Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Ja, det var retorisk. Vi har forresten høyere inflasjon enn rente nå. Tror det kommer til å fortsette en stund og vil gjøre at gjelden blir mer håndterbar når renten går opp. Hvis den gjør det

Ja jeg har faktisk ingen peiling hvordan de skal få det til. Hvis renten stiger vil det ble ganske krise i Norge med så høye bolig priser og så høy gjeld.

(Men USA med gjeldsberget dis blir det enda større krise, så hvordan skal de løse dette)

1 Like

På fredag satte jeg et shortbet på nsdq100 på Etoro(er relativt ny i bruken av denne platformen), siden inflasjonstallene for mai kommer snart. Jeg la nå merke til at gearing var satt til 20x som standard :sweat_smile::crossed_fingers:

1 Like

Konservativ giring altså. Alt under tre-sifret er vel for ferskinger.

1 Like

De kjøper egen statsgjeld til ~0% som de har drevet på med en stund?

30-Year Fixed Rate Mortgage Average in the United States

Ligger på ca 3%, opp fra ca 2,75% som den var på ved bunnen

Hvorfor vil ikke dette skje?

Hehe, ja, på Etoro og shorting er jeg en fersking😅
Tenkte jeg skulle prøve uten gearing først. På Etoro så er det ikke satt noe gearing som standard ifm handel av enkeltaksjer, men det gjelder tydeligvis for indekser😅

Det var ganske ironisk…
(Vi ser jo hendelsen for 1 mnd siden hvor fort det kan gå)

Gearing er farlig. Da må du regne alt som takt…

Må være ekstremt forsiktig. Dvs hvis aksjen stiger 5% har du tapt alt. Husk vi er i bull marked og ting går veldig bra. Markedet kan fint gå både 5-10 og 20% til så lenge pengetrykking og lav rente eksisterer. (Så har du gebyrer som er 20x vanlig og renter på lån på gearing)
Det er utrolig vanskelig og treffe slik.

(Alltid tenk på konsekvensene av tap først og ikke gleden av hvis det går bra)

3 Likes

Ikke end opp som han…

1 Like

Ja, ikke rare beløpet jeg satser, 3000 USD, så ikke noe krise om jeg taper alt. Var ikke hensikten å shorte med gearing, men tror selv at NSDQ vil få en dupp som i forrige måned tiden etter at jobbtallene for april ble kjent.

1 Like

Nærmer seg rekorden fra 2007 :see_no_evil:

2 Likes

Er ikke uenig i at tek ser særdeles sårbar ut rent teknisk mtp. volatiliteten som kommer :+1:

1 Like

“Spydde av egen vemmelse”

Tror nesten jeg må kjøpe den artikkelen :laughing:

2 Likes

Så 1,5 år og 22% opp til toppen? :stuck_out_tongue:
image

Ser forsåvidt at OSEBX toppet ut basically tre ganger, juli 2007, oktober 2007 og mai 2008.

2 Likes

Sommeren 2007 var ikke spesielt bra tidspunkt å kjøpe på. Det kan sikkert komme tilsvarende dipper å trade om man er flink å treffe med timingen. Oljen kom jo sterkt i 2008 og ga osebx en siste topp, men det er ikke først og fremst olje og ose jeg følger med på. Tror råvarer og råvareaksjer kan gjøre det relativt sett bedre enn andre investeringer.

Bruce observerer at priser på flybilletter, servering og hoteller går opp, sammen med lønninger, råvarepriser og bedrifters oppgitte innkjøpspriser.

– Det er ventet ganske kraftig vekst i prisene. Det er jo en normalisering av de unormalt lave prisene under pandemien. Vi ser at den underliggende amerikanske inflasjonen potensielt kan komme opp på 3,0 til 3,5 prosent.

– Det er jo høyt, sier sjefstrategen.

– Både ESB og Fed har sagt det er lenge til renten går opp, men om det går fort i økonomien og det er høyere inflasjon så kan den komme tidligere. Det er ikke noe markedet er spesielt glad for, sier han.

2 Likes
1 Like

Jeg har heldigvis såpass mye respekt for meningsfeller på motsatt hold at jeg lar de få lov til å leve videre :wink: Man får vinne med fakta, ikke vold :rofl:

5 Likes