Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Det er jo nettopp det at det er dårlige tall som gjør at markedet fortsetter å gå :slight_smile:

1 Like

Dårlige nyheter er gode nyheter for aksjemarkedet

Det siste vi ønsker er at folk kommer i arbeid, arbeidsledigheten blir borte, FED erklærer at jobben er gjort, og det er på tide å stramme inn.

Alt som utsetter det er bull :slight_smile:

3 Likes

Ødelagt økonomi = snadder for aksjemarkedet :upside_down_face:

1 Like

Så lite peiling har altså norske journalister.

1 Like

Agati mener en korreksjon er på overtid.

– Hvis du ser på historisk analyse og data er vi langt på overtid for en større korreksjon. Sist gang vi så det på S&P 500 var tilbake i september i fjor.

Reddit-advarsel

Forvalteren ser også en nedtur for Reddit-hæren over sommeren.

– Dette er en vennlig påminnelse om at markedene har blitt kjørt opp av statsstøtte og stimulus. Jeg tror spillet vil endres i september, sier Agati.

1 Like

Helt klart riktig tidspunkt å minimere risiko nå

5 Likes

Ja, kanskje det holmes.
For min del har jeg nylig begynt å redusere risiko, men føler det er for tidlig å minimere den.

1 Like

Stock prices can’t indefinitely grow faster than the economy. This provides a crucial reality check for U.S. stock-market bulls, many of whom believe stocks can continue outperforming the U.S. economy in perpetuity. Over the past decade, for example, the S&P 500 SPX, +0.88% on an inflation-adjusted total-return basis has outperformed real U.S. GDP by an annualized margin of 11.9% to 2.0%.

2 Likes

Måten man kalkulerer inflasjon på er jo… Vel, litt spesiell. Tror man kan ta det tallet med en stor klype salt.

Begge tallene total return og gdp er justert for inflasjon så det burde uansett ikke påvirke ratio

Mmm, men hva er det man egentlig måler her? Kanskje man egentlig måler at kapital drar inn mer enn lønninger? Det stemmer jo bra med at forskjellene øker.

Poenget er vel at dette har nådd tidligere boblenivåer og sannsynligvis vil falle tilbake mot historisk snitt - vanskelig å time når det skjer, men lurt å ta noen forhåndsregler tror jeg

3 Likes

Man måler at folk får mer og mer tilgjengelig kapital å investere. Dvs at vi blir rikere og rikere som samfunn.

1 Like

Så lenge aksjemarkedet og eiendomsmarkedet holder seg høyt. Men det er også mye gjeld ute å går så det er ikke voldsomt stor nedgang som skal til før ek går under 0 for mange. Spesielt hvis både aksjer og eiendom faller samtidig (dvs hva som trolig vil skje med høyere renter)

1 Like

Hva hvis vi får litt inflasjon. Hva skjer med EK for de som har mye gjeld?

De rike blir rikere og rikere. Dette er jo et ekstremt problem. USA/landene trykker penger som vi rike private kjører inn i aksjemarkedet. Nå ser alle at dette bare stiger og folk låner penger for og kjøpe aksjer og boligene som gjør at råvarer og alt blir dyrere. De unge har ingen sjangs og følge med fordi billigere blir dyrere og lønningene følger ikke etter. Så differansen på fattig og rik , ung og gammel blir større. Dette er ikke bra og vil ende med en korreksjon.

Men og time dette er ikke lett, og får vi ett nytt 1929 så er alle hjelpemidler brukt opp(men det skjer jo aldrig) . (Men tenk og sitte med cash når ting kollapser :grinning:)

Jeg er helt enig med holmes/noc at det er lurt og de riske, betale ned litt ekstra gjeld (som er cash til en god, eller ekstremt god mulighet for de kommer) og fortsette med faste kjøp i indeks fond etc. være lit fornøyd etter og ha tjent fett siste 12mnd.

2 Likes

Den har vel direkte motsatt og samme funksjon på EK som den har på gjeld?

Blir vel som tilsvarende en valutahedge om man kjøper halvparten med egen valuta og låner andre halvparten i lokal valuta? Litt forenklet, men renter, fordeling og plassering av EK spiller jo inn.

Eller var det et retorisk spørsmål? :stuck_out_tongue:

Gjeld er bra hvis vi får mye inflasjon, men stiger inflasjon blir også renten høyere og kostnader for og ha gjeld blir større. Klarer du og økelønnen mer en inflasjonen (og verdien på bolig stiger) vinner du.
Men dette er kjernen i og investere så dette er viktig og forstå om du skal tjene penger. (Alt i en bolig bunner som regel ut i at du kjøper billig og boligen stiger i verdi)

Eks: jeg har 1mill invester og har lånt dette på bolig. Renten er 1.5% inflasjon er 2%. Får jeg 6% avkastning sitter jeg igjen med en gevinst på 4.5% etter renter (siden jeg har 100% lånefinansier vil inflasjonen gjøre gjelden 2% mindre verd men og verdistigningen)
Har jeg 100% cash vil jeg bare tjene 4% pgr inflasjon spiser opp 2% er inflasjon 6% går jeg i 0