Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Helt enig, man må vurdere sterk vekst i forhold til hva.
Dog blir nok markedet positivt overrasket ved at veksten revideres opp med 1.5 % i forhold til hva man anslå ville bli tilfelle for 6 mnd siden.

Det er en betydelige styrkelse i økonomien når verdens totale vekst anslås å komme inn 1.5 % høyere. Det har ikke noe med Bitcoin og norsk laks å gjøre, men rett og slett at hele verden skyter fart.
Se industritallene fra Kina i dag. Høyeste siden finanskrisen.

1 Like

Hentet fra hjemmesiden til Verdensbanken dette?

Muligens litt hardt tatt i å kalle dem skurker, men det virker som et ekstremt dysfunksjonelt overnasjonalt organ, i likhet med omtrent alle andre overnasjonale organ. Men nordmenn har jo en helt merkelig tiltro til slike intitusjoner.

Dagens sjef i Verdensbanken , David Malpass, var for øvrige en av de ledende figurene i Bear Stearns, som var en av de mest sentrale aktørene som forårsaket finanskrisen i 2008.

Poenget mitt er at man ikke nødvendigvis bør ta alt de sier for god fisk.

2 Likes

Det blir interessant å se hvordan kurven vil utarte seg. Jeg seg for meg en kraftig rekyl opp, så en utflating, så en ny nedtur fordi arbeidsmarkedet er totalt forandret post Covid. Omfanget av endringene får vi ikke se før tidligst neste år, men det er nok veldig mange jobber som ikke kommer tilbake.

Eventuelt kan man jo sette en klamme rundt 2019-2021 og fortsette som før, men jeg klarer ikke å se at konsekvensene av covid (og pengepolitikken ikke minst), ikke skal få større konsekvenser for markedene down the line.

Nyt festen så lenge den varer, bare husk å ikke være siste mann ut døra :man_facepalming:t2:

2 Likes

08:34:16

Jonas Christensen

Strateger advarer om nytt prisstup i bitcoin

Verdens største kryptovaluta bitcoin handles nå til 33.500 dollar. I midten av april var den oppe i rundt 65.000 dollar. Den siste uken har kryptovalutaen falt 8,40 prosent.

Nå advarer flere strateger om at en litt knekk til kan sende prisen ned i 20.000 dollar, ifølge Bloomberg News. Det vil tilsvare et fall på omtrent 40 prosent.

Ifølge analytiker Edward Moya i valutaplattformen Oanda Corp er bitcoin farlig nærme 30.000 dollar og i sentrum av økende regulatorisk frykt i USA. Om bitcoin faller under 30.000 dollar kan man få et enormt omfang av momentumsalg, mener han.

Også finansrådgivningsfirmaet Evercores tekniske strateg Rich Ross og analyseselskapet Tallbacken Capital Advisors’ Michael Purves mener begge 20.000 dollar kan være en mulighet om bitcoin faller litt under hvor den ligger nå.

2 Likes

He he, morsomt, det er det samme jeg har sagt til sønnen min de siste månedene.

Skal du absolutt inn i Bitcoin så vent til 20 000, det kommer til å skje :wink:

2 Likes

DEUTSCHE ADVARER: Ulikt de fleste investeringsbanker advarer nå Deutsche Bank om en potensiell krise grunnet inflasjon. Mens andre aktører tror inflasjonen blir kortvarig og årsaket av press i tilbudskjeden pga Covid tror Deutsches makroøkonomer at inflasjonen kan vedvare og lede til en krise. De mener at dersom ikke Fed raskt agerer vil dette etterhvert lede til en alvorlig resesjon og finansiell stress rundt om i verden. Deutsche ser ikke bort fra at inflasjonen grunnet de historisk massive finans- og pengepolitiske stimulansene kan komme til å ligne på 1970-tallet hvor inflasjonen i snitt var 7 prosent.

2 Likes

Det kan være lurt å stress teste sin egen økonomi for 3-4-5-6-7% rente, og hva man ville gjort med plasseringene sine i de tilfellene. Deretter tenke gjennom hvordan man ligger i forhold til snittet og hva slags grep andre må gjøre.

2 Likes

OBX Monthly Stochastics RSI. Gikk tilbake til 2014 for å se hvor store draw-downs vi har hatt når stochs har krysset på monthly chartet. Som vi ser har vi en minimum draw-down på -3% og en maksimum på -35.5%. Det gir en gjennomsnittlig verdi på -16.07% i denne perioden.

Er det relevant? Kanskje, kanskje ikke. Det er helt klart at perioden vi er inne i nå er noe vi ikke har sett eller opplevd før. Således kan historiske paralleller være misvisende. Dette er likevel en indikator jeg synes man bør følge med på - spørsmålet er ikke hva skjer “om” dette krysser bearish, men “når”… :face_with_monocle:

Videre har vi RSI - Weekly RSI ligger foreløpig inne med en bearish divergens men trenger bekreftelse - dvs. at RSI ikke må lage en ny høyer ifht. forrige høy ila. denne og neste uke.

Her er OSEBX indeksen - weekly. Foreløpig er candlen en bearish evening star, men vi må vente på close på fredag for å se hva fasiten blir. CPI tallene i morgen kommer nok til å avgjøre det :face_with_monocle:

3 Likes

Artikkel med betalingsmur, men headlines taler sitt tydelige språk:

Sjeføkonom i DNB Markets, Kjersti Haugland, mener vi nå har fått et helt klart skifte i utfallsrommet for prisveksten og at risikoen for varig høy inflasjon er høyere nå enn tidligere. (Foto: Elin Høyland)

4 Likes

Er det Noen som har en god strategi ?
Jeg er jo short med 1/4 av cash, hvis resultat er dårlig vil børs falle, bør en øke ?

Jeg har jo alltid den følelsen at når alle tror det blir dårlig så blir det litt bedre og alt stiger.

Bør en da øke etterpå og holde. Eller all in….

Med en stor del av kapitalen i cash/sparekonto så har du stor fleksibilitet til å reagere på situasjonen slik den utspiller seg.

Det er mange strategier innen trading/investering, men jeg liker å snitte meg inn og opp i en posisjon. Da er det mindre sjanse for å gå på en smell enn om du snitter deg ned.

1 Like

Ja jeg har faktisk solgt meg ut av aksjer før resultat når alle tror det blir bra, med hell. Det er vel noe som sier buy the rumers , sell befare the event… eller noe.

1 Like

Et annet bra ordtak:

image

Ikke tiden å være grådig på nå tror jeg, så får man heller gå glipp av de siste smulene.

7 Likes

2 Likes

https://stansberryresearch.com/articles/the-truth-about-boring-old-cash

1 Like

Ja jeg leser boka hans (Warren Buffett )
Kan absolutt anbefales. (Er halvveis nå da)

https://www.bookdepository.com/The-Snowball-Alice-Schroeder/9780553384611?redirected=true&utm_medium=Google&utm_campaign=Base1&utm_source=NO&utm_content=The-Snowball&selectCurrency=NOK&w=AF7LAU9S1MHL2DA8VRZC&pdg=pla-293946777986:cmp-8702387657:adg-93158610611:crv-408426388788:pos-:dev-m&gclid=EAIaIQobChMI_ujSnbKL8QIVASF7Ch3lhA4YEAQYBiABEgJuR_D_BwE

2 Likes

Disse bjørnetrådene i forskjellige varianter det siste året er virkelig morsom lesing i ettertid.
Men en vakker dag treffer dere og kan rope “Told U So”,

5 Likes

Ja vi blir aktive fra ATH …… :joy::champagne::dollar:

1 Like

Eller denne :stuck_out_tongue:

7 Likes

Litt bjørnemat fra Deutsche Bank?