Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Den som er akkurat passe modig (og fleksibel i sitt markedssyn) vinner når hele syklusen er overstått. Hverken hodleren eller permabjørnen.

3 Likes

Som betyr?

Er du født der har du rett på statsborgerskap.

Problemet er at massive offentlige budsjettunderskudd og nullrente alltid betyr høyere inflasjon i det lange løp.

3 Likes
2 Likes
1 Like

PM stuper mens aksjer (+ olje og gass) fortsetter å gå.

Ingen logikk å spore i dette markedet.

1 Like

image

1 Like

Ny short :grin:

4 Likes

Kraftig økning i husholdningenes aktivitet på Euronext Growth: – Fare for at de får noen overraskelser på veien

Norske husholdninger nettokjøpte aksjer for nesten to milliarder kroner på vekstbørsen Euronext Growth i første kvartal, mot 160 millioner kroner i fjor.

– Husholdningene bør være smertelig klar over at pilene ikke bare går en vei, og at man tar ganske stor risiko med de investeringene, sier investeringsstrateg Halfdan Grangård i Handelsbanken om husholdningenes eksponering mot Euronext

2 Likes

Synes dette var interessant, ingenting med bear å gjøre direkte, men gir et innblikk i hvordan det er å leve i et land med hyperinflasjon (ikke at jeg tror det blir hyperinflasjon i USA :slight_smile: )

Fondene fortsetter å laste opp i S&P :slight_smile:

image

1 Like

Hvis markedet tror på høy inflasjon og lav rente framover, så gir det da helt klart mening?

Egentlig ikke, høy inflasjon og lav rente vil være veldig fordelaktig for gull og sølv.

Uansett er det bare helt vanlige fluktuasjoner vi ser nå… opp ene dagen og ned en annen til vi får et brudd opp eller ned.

4 Likes

Er det noe historikk for det utsagnet? på 70-tallet, når inflasjonen var høy, så var jo renten også høy.

Høy inflasjon bør føre til at prisene i PM går til værs.

I stedet stuper de.

Med lav rente? Som jeg spurte @holmes om, er det noe historikk som tilsier det?

Finnes det en periode hvor man har hatt høy inflasjon og lav rente :thinking: ?

Uansett ser jeg ikke helt hva den lave renten har med situasjonen å gjøre. Høy inflasjon og lav rente bør drive opp prisen på alle assets. Inkludert og ikke minst gull og sølv.

Jeg vet ikke om noen periode hvor vi har hatt høy inflasjon og lav rente, men jeg er ikke sååå godt bevandret. Tenkte bare at hvis situasjonen i dag er ulik noe vi har sett tidligere, så ville det være vanskelig å spå?

Forsåvidt enig om PM/assets, men ved høy inflasjon/lav rente, så må det da være ekstra gunstig å være aksjeselskap. Du kan vokse ved å ta opp lån med negativ realrente. Gjelden du hadde fra før av blir vesentlig lettere å betjene. Det forutsetter at du kan øke prisene uten at å miste vesentlig med kunder. Det vil mao være noen dette slår ut gunstigere for enn andre.

Råvareutvinnere som har greit med lån og likvidtitet er vel de som kommer best ut her. Evt andre som lett kan øke priser uten å miste kunder.

Over tid får du ca inflasjon i avkastning på gull (med betydelig svingninger på kortere sikt) det betyr at jo lavere realrenten (rente - inflasjon) er desto mer fordelaktig er det å eie gull.

1 Like