Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

AKA birthright citizenship.

skjedde vel i 2008-9

3 Likes

Jeg er egentlig veldig bear selv, men en ting jeg synes er vanskelig å hensynta er hvorvidt kunnskapen og informasjonen man nå besitter i forhold til tidligere kriser gjør at “this time it’s different”, og dermed umulig å bruke “logikk”(?).

1 Like

What has been will be again, what has been done will be done again; there is nothing new under the sun .

1 Like

Amen.

Tror vi fortsetter i den kortsiktige trendkanal til toppen av den langsiktige som har vært i spill siden 2010-2011, så lenge det ikke skjer noe store hendelser i verden til da. Hvis så er tilfelle vil vi komme i kontakt med denne en gang etter sommeren, hvis vi ikke får en akselerasjon i løpet av sommeren.

Toucher vi toppen med en påfølgende test av bunn av den store trendkanal, vil det gi en korreksjon på ca 30-35% på S&P og 25-30% på OSEBX på sikt. Dette vil også putte oss rundt november/desember på chartet.

Ingen spådom, men en observasjon av dagens trend og den langsiktige trend.

Folk kan være så mye bjørn man orker, men sannheten er at alle bjørneposisjoner satt siden bunnen i mars 2020, har vært mot den dominerende trenden. Man kan gjerne hatt noen kjappe gevinster, men utifra hva folk har skrevet i denne tråden, har mesteparten (ikke alle) satt posisjonene sin etter den første større droppen, for så å bli kastet ut på stoploss, eller økt posisjonen ved ny ATH :man_shrugging:

Noe som er litt fasinerende, da mangen handler på det tekniske. Men som da i mine øyne velger å overse (bevisst eller ubevisst) den dominerende trenden som ligger i bakgrunnen.

6 Likes

Så du mener man skal vente til brudd på den stigende trenden altså -30% i dine ord før man skal vurdere bear?

En episode som bør høres:

https://soundcloud.com/user-368296438/rekorddyrt-stimulert-og-kontrollert

I denne episoden har vi besøk av en av Norges ypperste analytikere, den svært kunnskapsrike og humørfylte Pål Ringholm fra Sparebank 1 Markets som svarer på en rekke innsendte spørsmål. Og dette er nok episoden hvor panelet selv lærer mest. Vi snakker om hvorfor inflasjon og renter er så viktig for enkeltaksjer og aksjemarked, indikerer ferske tall fra USA at prisstigningen er under kontroll eller på vei mot for høye nivåer?, når rentemarkedet gir tapsrenter og kjøpekraft inndras, cashen tyter ut av bankene, hvordan og hvorfor agerer sentralbankene som de gjør?, er rentemarkedet fortsatt et «marked»?, hva hadde renten vært uten Fed-inngrep?, kan man time utgang?, de beste og dårligste investeringsområdene ved inflasjonsoppgang, topp 4 i historisk dyrt marked, fungerer hedge obligasjoner-aksjer?, hvordan skal sentralbankene komme seg ut av dagens posisjoner?, hva er Modern Monetary Theory?, landsgjeld og løsning, press i arbeidsmarkedet, de tre viktigste nøkkeltallene, favorittinvesteringer.
Du kan treffe teamet bak AksjeSladder daglig her: chat.xtrainvestor.com/channel/tradingchat . Episoden er sponset av CMC Markets www.cmcmarkets.com/nb-no/

3 Likes

Fra ukesrapporten til NDR:

At rentene har falt siste måned og at fallet er drevet av lavere inflasjonsforventninger fremstår som litt merkelig. Fallet i inflasjonsforventningene startet rett i etterkant av det amerikanske konsumpristallet for april som kom inn langt høyere enn ventet. I løpet av desiste par ukene har vi i tillegg fått en del nøkkeltall som kan varsle om høyere inflasjon også fremover. Antalletledige stillinger i USA stiger videre til rekordnivåer og bedriftene melder om at det er svært vanskelig å få tak i kvalifisert arbeidskraft. Vi leser om «sig on fee»og barer som tilbyr gratis drinker hvis folk stiller opp på jobbintervju.Det er tegn til at lønnsveksten tar seg opp. Spesielt i lavlønnsbransjer der lønnsnivået ofte taper mot den midlertidige høye arbeidsledighetstrygd.Produsentprisene stiger kraftig i Kina og oljeprisen stiger jevnt.

2 Likes

Lønnsvekst er det største problemet mtp. inflasjon, slik jeg ser det. Det er kanskje enklere å justere ned pris for varer og tjenester etter hvordan økonomien gjør det, men lykke til med å tilby noen $30 dollar timen, og så om 3 måneder si det blir kutt ned til $20 dollar i timen istedet :slight_smile:

Justere ned er det vel ingen som vil, men en jevn stigning på rundt 2%

Ikke hva jeg sier nei.

Slik jeg ser det er det 2 oppadgående trender som er i sving. Den store som har vært i spill siden
2010-2011. Og den mindre som har gått siden mars 2020. Med en horisontal range (konsollidering) mellom juni og november 2020.

Det jeg sier er at et dropp på 30% vil tilsvare et dropp som tar deg fra toppen av den store trendkanalen og helt til bunn i samme kanal.

Et fall på ca 10% vil ta deg ut av den mindre kanalen hvis man er i toppen av denne.
Inntil man enten dropper ut av kanal på en overbevisende måte, eller man begynner å bevege seg sidelengs og ut av kanal over en periode, ser jeg ikke noe poeng i mine øyne å prøve å ta posisjon for den større korreksjonen som kan komme.

Når det er sagt ser jeg tegn til avtagende moment til oppsiden. Vi nærmer oss også toppen av den større trendkanal. Er også grunnen til at jeg selv har redusert min eksponering noe.

4 Likes
1 Like
2 Likes

Det er så mye mas om inflasjon at jeg faktisk begynner å tvile litt på at det kommer :sweat_smile:

1 Like

Tror det samme, verden er såpass effektiv og konkurranse vil dempe prisveksten. Er det penger å tjene kommer nye aktører som vil dempe prisvekst.

Søk aksjer med monopol-potensiale eller selskaper som enkelt kan sette opp prisene sine uten at det er som følge av økt material-kost fra leverandør.

Sikkert andre ting man kan gjøre for å frontrunne inflasjon som utspiller seg på andre måter enn i råvarepris-stigning.

1 Like

Ser det er flere bekjente som utsetter diverse små byggeprosjekter pga. prisene på material no. Ting vil justere seg selv over tid.

1 Like

Mye handler om forventet prisvekst, hvis man tror det er midlertidig og vil falle tilbake utsetter man, men motsatt om man tror på stadig prisvekst over tid kan det bli en selvforsterkende effekt der man heller fremskynder prosjektene før det blir enda dyrere .

1 Like
1 Like

Ja, man kan jo lure på hvem som vinner. Fondene mine (5% av cash on hand) er opp mer på 3 dager denne uken enn sparekontoen på 8 mnd.