Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Inflasjonsmålet er 2%, mens 10 år snitt ligger på under 1%. Kan ligge på rundt 4% inflasjon i 3-4 år før man får et 10-års snitt på 2%. Kanskje det er planen? Å få 10-års snittet opp på 2%? :thinking:

Horrible grafer noen har laget. Virker som en naturlov at inflasjon skal være mellom 1 og 6 slik jeg tolker det. Og den kan jo være negativ og høyere.

Helt klart, men hvordan? Gjeldsbyrden er nå svært høy sammenlignet med for 12 år siden. Så er spørsmålet hva målet til sentralbankene er og hva de klarer å oppnå.

Gjelden er nå høy, renten lav, inflasjon høy.

  • Fører til spekulasjon i assets som PM, olje osv, men økonomien går jo egentlig bra. Aksjer går bra, men PM/assets vil falle tilbake etter en stund hvis dette er den “nye normalen”.

Evt så får vi at gjelden går ned fordi renten går opp og inflasjonen går ned

  • Typisk vil dette føre til arbeidsledighet ettersom det blir mindre investeringer og selskaper med for mye gjeld går konkurs. Aksjeselskap med mye gjeld kræsjer, resten blir dratt med ned.

Det er nok et scenario mellom de to, men jeg tror det kommer til å bli svært vanskelig å lande der. Av disse to ytterpunktene, så ser jeg jo for meg at sentralbankene vil jobbe for det første scenarioet. Hvis gjeldsveksten ikke blir for høy, så vil inflasjonen “spise” på gjeldsberget og gjøre at man etterhvert kan sette opp renten noe, veeeeldig sakte.

Jeg har alltid lurt på hvorfor de alltid skal kjøre renten opp så brått, hvorfor satte de opp styringsrenten 3% på 24 måneder fra 2006-2008? Renteutgiftene økte med 109% i perioden. Jeg tror ikke de kommer til å gjenta den sterke økningen der.
image

Ja, merkelig reaksjon ifht. forventningene og ekspertene.
Dette markedet er helt i bakvendt land - skulle ikke industri stige som følge av høy inflasjon? :face_with_monocle:

“Sjefstrateg Erik Bruce i Nordea sier markedene i utgangspunktet bør falle etter de høye inflasjonstallene, men at mange tenker at det er en forbigående trend sett i sammenheng med gjenåpningen av USA”.

Det sagt så begynner de bearish tekniske signalene å bli mer og mer tydelige på høyere og høyere timeframes. Det er store divergenser mellom volum, moment og pris.

Pris og trend er positive, og det skal man heller ikke ignorere, men divergenser er ikke bra.

I tillegg så har du en foreløpig dobbeltopp i Futures chartet som ikke har laget ny ATH (den ble tagget men close ble under motstand som du ser av gårsdagens candle. Futures er ned foreløpig).

Time will show hvor mange ukentlige ATHs man kan sette med slike divergenser :slight_smile:

1 Like

Jeg tror egentlig på en konsolidering inntil rentespørsmålet er avklart. Kan fint inneholde ±10% bevegelser. Sånn sett, så er jeg egentlig med på de som trekker penger ut. Risk/reward systemmessig er neppe spesielt god.

2 Likes

Put to call ratio - ingen bjørner igjen :slight_smile:

3 Likes

VIX ned til ca 14,5 (stigende lange linja) før bobla sprekker ?:

2 Likes

Hvis man leser denne artikkelen så bør man være bull syntes jeg. Så kan selvsagt FED ha en annen mening, noe vi får høre neste uke. Uansett, mitt forenklede syn er fortsatt det samme. Inflasjon bull, sentralbankenes reaksjon potensielt bear. Så langt er sentralbankenes reaksjon “inflasjonen ignorerer vi inntil videre, da vi mener den er midlertidig.”

Har du sett på US30Y eller US10Y de siste dagene? Ingen reaksjon der som jeg kan se tyder på snarlig renteoppgang og krasj i aksjer.

FED møte til uka, hvis de sier “inflasjon er midlertidig, vi fortsetter med lav rente og masse QE inntil videre” - som jeg anser som sannsynlig - hvorfor skal markedene krasje?

Si vi får 4%-6% “midlertidig” inflasjon i USA gjennom sommeren og inn i høsten, uten at sentralbankene reagerer fordi de gir fullstendig faen før vi nærmer oss slutten på året da de mener inflasjonstallene er midlertidig støy - og langsiktig rente fortsetter å være svært lav - hvorfor skal ting krasje?

Jeg føler fortsatt at min tolkning av markedet er vesentlig annerledes enn mange andre da jeg ikke ser en automatikk i at inflasjon - i seg selv - skal være bear. Eller at høye inflasjonstall er ett signal FED “må” reagere på ved å endre politikken sin på kort sikt. Det er reaksjonen på inflasjon som kan være bear, og her har sentralbankene enn så lenge forsøkt å si mange ganger at de ikke vil reagere på høye inflasjonstall før vi har kommet lenger fram i tid. Og neste uke får vi se om FED fortsatt står for dette, eller om de endrer synspunkt.

Som alltid, jeg er amatøridiot, og endrer syn basert på hvilken vei vinden blåser :slight_smile: Neste uke har vi FED og quad witching day, og jeg tror man kanskje får klarere signaler da.

2 Likes

Nordmenn er bull på generelt nivå, de vil være med på det som skjer.

NORGE: NETTOTEGNET VERDIPAPIRFOND FOR 10,2 MRD I MAI -VFF

Oslo (TDN Direkt): Det ble nettotegnet verdipapirfond for 10,2 milliarder kroner i mai.

Det viser den månedlige markedsstatistikken fra Verdipapirfondenes forening (VFF).

4,8 milliarder ble tegnet i aksjefond, 0,7 milliarder i kombinasjonsfond, mens det ble nettosolgt rentefond for 4,2 milliarder kroner, opplyses det.

Ja det og kunne spå dette markedet er jo tilnærmet lik umulig.
Det var egentlig godt sagt av noen over, nå pøser de på med penger for at ting ikke skal kolapse, vi står foran en ny opptur med tanke på at verden skal snart starte opp for fut, folk skal bruke mye mer penger (Som har blitt trykket opp) men de skal brukes. Det betyr jo mer omsettning i en lang stund. Og for at vi skal ha en krise (Finans krisen, Corona, olje) osv så må jo noe skje. Om det skjer i morgen eller om 2 år vet vi ikke og da kan jo ting fortsette sakte opp over. produksjonene øker så inflasjon faller litt (Nokk til og tilfredstille at de ikke skal bli verre) og ting går sidelengs/ sakte opp eller ned.
Som sagt før så er jeg ikke ute av markedet men har gått inn i indeks fond. (Og behold de jeg har langtids troen på) Rar Økonomisk verden…

Tanker om KMC Properties? Tok litt av den her forleden. Lav verdsettelse med P/E & P/B ca. 1.5, men høy langsiktig gjeld (tipper derfor aksjen ligger så lavt foreløpig, muligens mange aksjonærer som har solgt ut med høye tap etter oppkjøpet etter Storm Real Estate). Denne gjelden reduseres i verdi de neste årene, samtidig som eiendomsporteføljen er stabile B2B klienter innen logistikk og diverse næringer - som også er inflasjonsstabile sektorer.

Noen som har tanker rundt denne aksjen og caset, sett i generelt perspektiv med denne trådens emne?

Jeg er som jeg sa i går, ikke uenig i din tolkning, samtidig så føler jeg din tolkning også er konsensus?
Er det virkelig noen som tror at markedet vil kræsje snarlig? For meg virker det som at ingen gjør det, og det i seg selv, gjør meg skeptisk.

Så har du det tekniske som jeg er mest opptatt av. Det er nok av tekniske signaler som tyder på at vi står ovenfor et sentimentskifte. Men det er uavklart.

Sidelengs.
Litt ned.
Konsolidering.

Som du sier tror jeg også på en klarere retning neste uke ifbm. FOMC møtet til FED
(selv om jeg ikke forventer de sier noe annet enn “transitory”).

Som vi var inne på i går; det koker ned til om markedet tror på sentralbankene eller ikke - og for å ta den avgjørelsen tror jeg det er for lite data å gå på pr.d.d. - derfor kan ting godt fortsette oppover, men slik moment ser fra her jeg sitter, så ser det ut til å avta, og interessen også.

Nå kicker fotball-EM i gang i dag. Amerikanerne bryr seg nok ikke særlig om det, men europeerne kommer til å flokke seg til TVen og betting-sidene. Kan retail som har chaset moment i aksjer som GME og AMC og krypto flytte seg over til sportsbetting fremover? Vil det svekke moment ytterligere? For tidlig å si, men en tanke til ettertanke :slight_smile:

Store deler av verdens befolkning lever under så karrige kår at de neppe synes synd på deg…

Det kommer alltid nye muligheter.
Jobb så mye du klarer i 20 årene, (500-1000 timer overtid pr år, flere jobber)få inn så mye cash du klarer i indeks fond, renters rente vil gjøre deg rik og du kan leve av det fra du er 35….
Kommer krakk selg alt og gå all inn i enkelt aksjer…. Ikke lånefinansier investering.

Vips du er rik.

Er vist rimelig hissig deltavarianten av muterte virus. Og samtidig dårligere effekt på vaksinene, dessverre:

Kl. 13.08

av Kenneth Lund
Britisk helseforetak: Deltavarianten 60 prosent mer smittsom

Deltaviruset smitter lettere enn tidligere mutasjoner, og en ny rapport fra Public Health England viser at vaksinene virker dårligere mot varianten.

Deltavarianten, som først ble påvist i India, er 60 prosent mer smittsom enn alfavarianten, som ble oppdaget i Storbritannia, opplyser Public Health England ifølge Sky News.

Mulig OHS

3 Likes

Interessant, jeg tenker motsatt: all in i brede indeks fond etter krakk

3 Likes

Ja men da kommer du kanskje fra cash/lån?
Jeg tenker på enkelt aksjer som gjerne har falt 50% mens indeks har falt 25% (eks DnB , Hydro, yara.)

Pleier vel å være de store og kjedelige som går mest den første tiden etter et krakk. Men med krakk tenker jeg -50-70% på indeks

3 Likes

Jeg kan ikke helt se et krakk på 70% skje?