Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Fordi jeg har «råd» til å bomme på veddemålet.
Hvis det viser seg at flytende rente de neste 7 årene forblir under 1,8 % så er det også helt OK.

Når jeg rentesikret i april i fjor forventet jeg at stimuli og fremtidig vekst ville trumfe uroen i markedet, og at de lange rentene ville stige og også inflasjonen. Ved å låse tok jeg et veddemål, samtidig som jeg satte all tilgjengelig kapital i arbeid i flere markeder (start-ups, fond, enkeltaksjer og eiendom).

Jeg tror tappering før eller siden vil komme, rentene vil ikke forbli evig lave.

Jeg mener noen skrev på tråden for noen uker siden at en ti-åring nå kostet 2,8 %. Fortsetter det slik kan jeg veksle inn fastrenta og hente ut en gevinst på det også.

Går det ikke den veien, så er det som sagt helt greit.
Når jeg sier at penger er gratis må man se på hele regnestykket.

Hvis renta stiger til 4 % og inflasjonen legger seg på 5 %, er penger fortsatt gratis. Men enda mer gratis hvis man har sikret renta på 1,8 %. Enig?

1 Like

Hvis verden fortsetter ufortrødent videre med lav inflasjon og null rente kan dette gå bra lenge. Spørsmålet er altså om den markante økningen i inflasjonen i USA for april og mai blir kortvarig som FED tror, eller om Deutsche Bank får rett. Her får vi gradvis svaret de to neste kvartalene og dette kan bli mer spennende enn vi vil like fordi altfor mye er i spill.

I hvert fall siden finanskrisen har man sluttet å bry seg om gamle økonomiske lover som sier at for kraftige stimulanser vil gi inflasjon. Ingenting har skjedd. Både de enorme underskuddene på de offentlige budsjettene, rentene og QE har skreket høyt at de ikke lenger tror på for høy inflasjon. Det er rart fordi økonomien i århundre er blitt plaget av denne pesten.

På begynnelsen av 80-tallet var inflasjonen så plagsom at FEDs sjefenPaul Volcker økte renten helt opp til 20 - tjue - prosent. Dette knakk inflasjonen, men alle med lån, også vi i Norge, merket dette.

I dag er gjelda av en helt annen dimensjon for både familier, land osv. Selv en renteøkning på to prosentpoeng ville bli rimelig slitsom.

3 Likes

Helt riktig.

Jeg har postet dette chartet før - dette er jo en direkte konsekvens av lave renter.
Det har aldri vært billigere å låne penger, så hvor høyt dette kan gå er det ingen som vet.
Det interessante er om historien gjentar seg når dette chartet topper ut :face_with_monocle:

Margin debt grew at a rate comparable to the market from 1997 to late summer of 2000 before soaring into the stratosphere. The two synchronized in their rate of contraction in early 2001. But with recovery after the Tech Crash, margin debt gradually returned to a growth rate closer to its former self in the second half of the 1990s rather than the more restrained real growth of the S&P 500. But by September of 2006, margin debt again went ballistic. It finally peaked in the summer of 2007, about three months before the market. Debt continues to peak as of today, at levels never previously seen.

3 Likes

Med dagens rente blir den røde grafen en artig kuriositet. Fortsetter de siste inflasjonstallene å holde seg høye blir begge grafene omgjort til noe helt annet.

1 Like

En anomali, i tidligere resesjoner faller børsen og gjeldsbyrden - da kunne vi hatt en flott kjøpsmulighet her. I stedet er grafen snudd på hodet, da vil nok også fortsettelse være opp ned.

2 Likes
4 Likes

“I can’t find any period in history where monetary and fiscal policy were this out of step with the economic circumstances, not one,” Druckenmiller said May 11 on “Squawk Box.” In the same interview, he said there was currently “a raging mania in all assets.”

“I will be surprised if we’re not out of the stock market by the end of the year, just because these bubbles can’t last that long,” Druckenmiller said at the time.

1 Like

Mulig demografi spiller en viktig rolle her, pluss at produktiviteten i økonomien har ebbet ut.

Fødselsratene i Vesten stuper og vi klarer ikke opprettholde den samme produktivitetsveksten som tidligere, rett og slett fordi de enkleste prosentene der er tatt ut

2 Likes

Heldigvis er det slik at tidligere gevinst alltid kan brukes som en garanti for fremtidig gevinst :upside_down_face:

Synes det er urettferdig at jeg ikke har kunne tatt del i den massive oppgangen etter finanskrisen. Jeg er kun i 20-årene. Kommer ikke til å få samme mulighet til å bli rik :confused:

2 Likes

Nei, men har man doblet pengene sine fire ganger de siste 10 årene og investert de fortløpende utover flere aktiva, så tåler man midlertidige korreksjoner helt greit.

Det har vært dyrere å være på utsiden enn innsiden av markedet, noe jeg fortsatt tror vil være gjeldende hvis man investerer med kapitalen man ikke skal bruke på noe annet innen det neste året eller to.

Livet er urettferdig. Må bare gjøre det beste ut av de kortene man har fått utdelt :wink:

2 Likes

Dersom man spiller kortene rett så blir man raskere og lettere rik når ting går til helvete.

1 Like

Det har vel aldri vært lettere å bli rik enn siste fire årene??

Man kan sitte på gutterommet og game mens man miner eller pusler på en app. Plutselig er man god for 100 mill eller mer. Det finnes noen tusen eksempler på det siste årene.
Det var klin umulig for 20 år siden.

Det kryr av muligheter bare man er disruptiv og kreativ nok. Finn ut hva verden trenger, helst digitalt, and you’re home free :v::moneybag::star_struck:

4 Likes

Det høres sikkert ut som vi er all in i bear hele tiden, jeg har selv ganske lite bear nå, men har heller satset på å holde mye cash og en del PM i tillegg til noen aksjer som jeg har langsiktig tro på. Det gir mulighet til en OK utvikling i flere scenarioer i forhold til inflasjon, renter, risikoappetitt osv

5 Likes

Ja, dette kan være gode forklaringer. Men USAs fødselsrater er ikke så ille, i hvert fall i forhold til Japan og Europa.

Produktiviteten kan være vanskelig å måle i disse digitale tider. Effektene av at alle har smartphone burde slå ut i høyere BNP og høyere produktivitet, men blir ikke plukket opp. Mener noen.

Et par Meme stocks som ikke går veldig bra i dag :see_no_evil:

Screenshot 2021-06-10 at 22.25.45

Det har vært mye fokus på at det kommer til å surne hvis inflasjonen kom inn på oppsiden av forventningene.

I dag fikk man to gode eksempler på hvor ekstremt vanskelig det er å calle markedets retning:

Som om ikke det var nok at inflasjonen skjøt over mål (les = rentene må opp), var det i tillegg vekstaksjene som steg mest.

Go figure!

4 Likes

Det er jo egentlig en veldig fornuftig hedge til en stor aksjeposisjon og den har koster deg noe sånt som 0,3% årlig. Når man vet at bankene vil ha rundt 1,5% margin til styringsrenten, så er å binde seg på 1,8% en rimelig grei ide. Har selv ikke bundet renten, tenker at lav rente nå er bedre enn lav rente om noen år. Med tanke på gjeldsberget som er, så er bettet mitt at renten ikke går opp nevneverdig. Har samme hva helt overkommelig gjeld, også hvis man tar med samboerens. Pr dags dato, så blir rentene+noe avdrag dekket av utleieleiligheten i huset.

3 Likes