Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

1 Like

Pengepolitikken er til for å holde opp børsen? Trodde ikke sentralbankene først og fremst var til for å skape og så opprettholde bobler.

Artikkel m/betalingsmur.

2 Likes

Gull, sølv og andre råvarer (uten å ha lest artikkelen)

Jobben din er også god inflasjonsbeskyttelse

3 Likes

5% oppgang i inflasjon, men:

Surging used car car prices helped drive much of the inflation gains.

Leste en artikkel her om dagen, de nevnte at bruktbilprisene nok vil reversere denne oppgangen i løpet av 3-9 måneder.

Det som er litt spesielt nå er at det er masse forsyningskjeder som har kommet litt på tverke pga Korona. Når dette retter seg opp, så er det naturlig at priser faller tilbake ettersom tilbudet da er mer balansert i forhold til etterspørselen.

2 Likes

Dagens marked beskrives best av The Weeknd, Save your tears for another day. :smiley:

1 Like

Hva slags inflasjon ventet dommedagsprofetene siden indeksene stiger på 5 % inflasjon?

Stiger markedet nå også på at FED ikke vil røre rentene og QE? (Ja, det er ironi :wink:)

1 Like

Midlertidig? Priset inn? :thinking:

Buy on news når noe dårlig er forventet :grinning_face_with_smiling_eyes:. Det motsatte av sell on news.

Ja det er fantastisk. Når en bare forventer dårlig nokk så er alt annet bra.:champagne:

Ja lukket faktisk short en min før tallene. Så nå får en bare sitte og se på hva som skjer……

Frank Sinatra beskriver aksjemarkedet godt.

That’s life
(That’s life)
That’s what all the people say
You’re riding high in April, shot down in May
But I know I’m gonna change that tune
When I’m back on top, back on top in June

Skulle vært svar til @Bullishproof

1 Like

Høy inflasjon gir jo at aksjemarkedet stiger - dersom man ikke også forventer at rentene settes opp, noe det ikke er mye som tyder på.

Poenget er jo å komme seg ut av cash.

Elsker optimismen rundt aksjer i denne tråden. Kanskje en grunn til å være ekstra forsiktig? :wink:

2 Likes

Alt er et tegn for enkelte :infinity:

Jeg tror det @Holmes mener er at det er en viss complacency i markedene – en hovmodighet der man tror ting ikke kan falle. Det er ofte da det er mest risikabelt å være i markedet.

Advarslene har ikke manglet, så får hver enkelt gjøre sine valg ut fra hva man tror vil skje videre.
Det var ikke store utslag på disse datene, så neste trigger blir vel FOMC møtet neste uke :slight_smile:

3 Likes

Jeg tenkte mest på stemningen her på denne tråden - virker nesten som at mange blir provosert om man ikke tror at dette bare vil fortsette opp

4 Likes

Alt skal selvsagt ikke bare opp, men det er svært mange gode grunner til at vi er i et bullrun, ikke et bearmarked.

At det kommer en slenger eller to innen grønne ESG-bobler, tech med 100 x inntjening etc skulle bare mangle.

Men penger er og forblir gratis. Hvor skal folk gjøre av kapitalen når de har alt de trenger av hus, hytter, biler og båter, og det i tillegg sponses av myndighetene?

Min lånerente neste 7 år er låst på 1,8 %. Inflasjonen ligger kanskje på 2,5 % og eiendommene stiger 5 - 7 % årlig.

Hvorfor skal jeg ha penger på bok, nedbetale gjeld eller ikke belåne verdiene mine?
Og ikke minst; hvorfor skal ikke andre i tilsvarende situasjon gjøre det samme?
(Med forbehold om at de forstår og aksepterer risikoen med det)

Når jeg er bull, ikke bear, så er det fordi jeg ser rundt meg i flere situasjoner at veldig mange andre med litt finansiell innsikt og erfaring tenker helt likt.

Jeg tror vi de siste ti årene har vært velsignet med tidenes forutsetninger for å bygge verdier ved å ta litt risiko. Jeg synes synd på de som har vært evig bekymret siden 2011 fordi «markedet har gått for mye».

4 Likes

Siste 12 årene: JA. Neste 12 år vil se helt annerledes ut.

2 Likes

Mye vil bero på om det grønne skifte blir en brems eller en ny start.

Hvorfor har du bundet renta di når penger (ifølge deg) er og forblir gratis? @TheObserver

2 Likes