Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

AKA hyperinflasjon

1 Like

Jeg tror som sagt at de ikke vil klare det siden markedet vil kreve høyere realavkastning og sentralbankene vil / må også følge sitt mandat om å holde inflasjon innen et rimelig intervall.

Om de derimot skulle klare å holde rentene nede så tror jeg investorer vil søke seg mot PM for å unngå negativ realavkastning.

Derfor har jeg mye cash og PM i porteføljen i tillegg til noen sære aksjer som jeg ønsker å eie på lang sikt.

3 Likes

Hva er PM?

Precious metals, først og fremst gull og sølv gruver har jeg satset på.

1 Like

Ved lav rente, høy inflasjon, så vil vel de selskapene som kan velte kostnadene over på kundene fortsatt gå bra. Hvis de samtidig har gjeld som de klarer å betjene, så vil inflasjonen spise opp denne og gjøre selskapene vesentlig mer lønnsomme.

De har vel også et mandat om å holde markedene unna kollaps? Som vel er det som er tegningen på veggen ved f.eks 5% rente. Jeg ser det bare ikke skje.

3 Likes

For sentralbankene er det også bra å stramme inn nå slik at de har flere verktøy til neste krise

Men du sier jo at hvis de strammer inn nå, så går renta opp og det vil kollapse så investorene putter penger i PM i stedet for i bedrifter? Hvorfor skulle de ønske det utfallet?

Denne krisen er jo ikke over før de kan heve renten UTEN at ting kollapser.

2 Likes

Blir ikke nødvendigvis hyperinflasjon av at lønninger og trygd justeres i henhold til økt inflasjon

hyperinflation is rapidly rising inflation, typically measuring more than 50% per month.

Ser ikke helt at sentralbankene pumper opp markedet til 50% inflasjon i måneden :crazy_face:

Jeg tror dog at de lever fint med 3-5% inflasjon, selv om det er vesentlig over de rundt 2% vi har blitt vant til.

4 Likes

Her argumenteres det framdeles med markedskollaps på bakgrunn av pengepolitikken, når den nettopp skal hindre dette.

Samme blindheten som for ett år siden. Hvorfor skal de ofre sitt komfortable og greit fungerende system nettopp nå? Den ser jeg ikke.

En renteøkelse vi skje over mange år. Til og med rentespiken på sent 80-tallet kom over mange år. Ingen grunn til å sitte med kortsiktige bjørneposter (jaja, vet at det kun er forsikring og resten av porteføljen har gått 10x til de fleste her).

4 Likes

Jeg er helt enig. At de med åpne øyne kjører økonomien utenfor stupet fordi de ikke klarer å holde renta ned? Nei, det tror jeg bare ikke på.

Det kommer jo til å komme dipper på 5-10-20% pga frykt, spesielt i åpningsperioden fra ca en måned siden og til og med desember. Etter det tror jeg økonomien vil ha tatt en klar retning.

Sjeføkonom Kari Due-Andresen i Handelsbanken sier hun tror at markedet har begynt å ta til seg at sentralbankene vil se gjennom den høye inflasjonen, fordi de mener det er et problem på kort sikt.

– Men hvis dagens inflasjonstall fra USA avviker mye på oppsiden, kan det bidra til mer nervøsitet rundt dette.

1 Like

Ikke med en gang nei.

Er det bare verst tenkelig scenarioet dere bjørner ser for dere? Ingen mellomting?

3 Likes

Jeg tror ikke det blir hyperinflasjon. Jeg er også åpen for at oppgangen kan fortsette… :face_with_monocle:

Noen potensielle utfall av dataene.

  • CPI tallene kommer lavere enn forventet; alt fortsetter som før.
  • CPI tallene kommer inn høyere enn forventet; kortsiktig fall, FED redder markedet neste uke.
  • CPI tallene kommer inn som forventet; kanskje et lite fall? Så fortsetter alt som før.

Så bjørneargumentene er mer langsiktige for min del, men who knows…
Ting ser i allefall mer uavklart ut på kort sikt enn på lenge … :slight_smile:

Helt enig. Vi diskutrere her på Bjørne Tråden, forde risk / reward har endrett seg drastisk de siste 3-6 månedene. Jeg mener og at det at markede kolapser i morgen ikke er tilfelle men at det blir mindre og tjene på Aksjer en det har vært siste året er vel alle enige om. At reiseliv og aktivitet tar seg opp er jo 100% sikkert så det burde jo tale for meget gode tider. Det jeg tror er at alt dette er priset inn og vel så det. Erfaring fra tidligere kriser at dette skulle tatt mye lenger tid og komme her vi er nå. Så at børs er over ATH og verden har ikke åpnett opp i det hele tatt. Alt er finsiert av pengetrykking gjør meg nervøs. Derfor er penger flyttet fra High risk enkelt aksjer til Aksje fond og obligasjoner som gjør et en ikke går glipp av inflasjon.

Men nå tror alle inflasjonstallen vil være ekstremt dårlige da kan de være gaske dårlige uten at det slår ut på Aksjene. (Men det får vi vite om 4 minutt).

2 Likes
1 Like
2 Likes

Aksjer med høye lån, høy earnings-vekst og lav P/E innen inflasjonstrygge sektorer bør muligens være noe å satse på langsiktig i årene som kommer? Tenker på eiendomsselskap med høye lån i porteføljen deres f.eks?

1 Like